Kirje entiselle asiakkaalle
Moi Tarja,
Tervehdys Rovaniemeltä!
Olen täällä muutaman päivän kirjapainohommissa - uusi kirja teon alla...
Viime viikolla sain sinulta Helsingin -osoitteeseeni palautuksena postikorttitelineen ja loput kortit. Liitteenä oli käsin kirjoitettu kirje, jossa kerroit lopettavasi toiminnan ja kauniisti kiitit kuluneesta.
Aivan ainutlaatuista toimintaa!
Oma-aloitteisesti palautit tavarat, ja kirjoitit käsin! Liitteenä oli vieläpä pieni rahasumma edellisen laskemisen jälkeen myydyistä korteista!
Olen ollut näissä kuvioissa kauan, yli neljännesvuosisadan, enkä muista yhtä hienoa menettelyä.
Toki asiakkaita tulee ja menee, jatkuvalla syötöllä. Lähes joka kuukausi jossakin joku lopettaa - ja uusia tulee tilalle.
Mutta peruskuvio lopettavien suhteen on, että "rähäkän kautta mennään". Tilanteisiin liittyy useimmiten taloudellista sotkua. Sekä telineet, kortit että rahatkin tuppaavat jäämään joko lukkojen tai konkurssipesien hoitajien taakse - ja perään kyselemisistä koituu vain vaivaa ja perintäkuluja. Tälläkin hetkellä on useampi keissi menossa. Kyllä tuo oharintekijöiden kanssa painiskelu väsyttää!
Mutta sinä Tarja hoidit tilanteen mallikelpoisesti. Kuin tuulahdus Menneiltä Ajoilta, jolloin ihmisten sanaan vielä saattoi luottaa... Suurkiitos siitä!
Tosin olin viime viikolla käymässä Tampereella (leffafestareilla), joten olisin itsekin voinut kamat pois roudata ja postitusvaivat sinulta säästää, mutta ehdit ensin.
Sinänsä mulle on yllätys, että liikkeesi lopetit.
Jotenkin olin käsityksessä, että teillä olisi mennyt hyvin. Puodissa oli useimmiten asiakkaita, ja ilmestyihän noita lehtijuttujakin. Tehän olitte yksi värikuvalehtien suosikeista! Luulin, että olit löytänyt oman markkinarakosi, ja siellä pitkään olisit voinut elellä.
Harmi, että olin väärässä!
Mutta parasta mahdollista jatkoa sinulle, Tarja!
Jos joskus "palaat kehiin", ota yhteyttä, käynnistetään proggis uudestaan!
Parhain terveisin,
Tommi P.
www.ArcticParadise.fi
(ROVANIEMI 8.3.2008)
SUOMEN RANSKAN-INSTITUUTTI, PARIISI / L'INSTITUT FINLANDAIS, PARIS
Kaikki
alkoi kadulta. Joskus 90 -luvun alussa, huomattuani jostakin lehdestä
että Pariisissa oltiin avaamassa Suomen kulttuurikeskusta,
etsin paikan. Vielä rakenteilla olevasta keskuksesta kerrottiin
johtajan olevan ruokatunnilla ja palaavan piakkoin. Siirryin kadulle
odottamaan.
Vähän
ajan kuluttua äkkäsin rue des Ecolesin ihmisvilinästä
suomalaisen oloisen herran - olemuksestammehan ei maailmalla voi
erehtyä.
Esitin
asiani ja kerroin käyväni usein Pariisissa. Tarjosin hänelle
postikorttitelinettä myyntitilille. Johtaja Tarmo Kunnas osoittautui
nopeapäätöksiseksi mieheksi, ja seuraavalla Pariisin
-käynnillä kolmen kuukauden kuluttua sijoitinkin korttitelineeni
Instituutin tiskille.
Kortit
alkoivat heti myymään hyvin. Tuotteeni olivat - ainakin
alussa - ainoat myyntituotteet koko Instituutissa. Näyttelyissä,
seminaareissa ym. parveileva väki löysi vaihtuvaa Suomi-kuvastoamme
respan tiskiltä. Vaikka Instituutti pitikin yllä todella
kovaa hintatasoa - 8 silloista frangia per kortti - ei tämäkään
estänyt menekkiä.
Tein
homman mahdollisimman helpoksi heille: kuskasin matkalaukussa uudet
vaihtokortit sinne neljä kertaa vuodessa. Heidän tehtäväkseen
jäi vain rahastus. Laskin, että parhaimmillaan korttimyynti
maksoi yhden respa -virkailijan palkan usean viikon ajalta vuositasolla.
Jossakin
vaiheessa Tarmo Kunnas kertoi minulle, että Instituutilla on
myös yksiö, jota Pariisin -vierailijat voisivat vuokrata.
Hintakaan ei ollut paha, vain 200 frangia yö, joten kiinnostuin
heti. Sillä hintaa ei kummoistakaan hotellihuonetta Pariisista
saanut, ja Instituutin yksiön viihtyisyystaso osoittautuikin
mitä parhaaksi. Ainakin minun standardieni mukaan.
Ensimmäisellä
kerralla kyseisessä yksiössä rue de l'Hopitalilla
odotti jääkaapissa miellyttävä yllätys:
kaappi puolillaan herkkuja! Vieraskirjaan olivat edelliset asukkaat
jättäneet viestin, jotta "syökää mitä
haluatte, meille tuli lähtö"! Kyseessä olivat
Angelin tytöt Inarista, tapa kuuluu ehkä saamelaiskulttuuriin.
Korttiteline
toimi hyvin muutaman vuoden ajan, juuri sopivasti pahimman laman
yli.
Jostakin
syystä silloinen johtaja Tarmo Kunnas selvästi kiinnostui
tästä vaatimattomasta persoonastani. Sehän näissä
korttihommissa on aina ollutkin, että ihmiset personoivat myyjän
(minut) tuotteisiini, mistä on joskus ollut suurta haittaa,
toisinaan kyllä hyötyäkin. Riippuu tilanteesta.
Kun,
sanokaamme, iltapäivälehtien dilkkaaja tai maitokuski
saapuu putiikkiin, tyypin persoonallisuus harvoin enemmälti
kiinnostaa, mutta korttimiehen käynti on usein varsinainen
TAPAUS. Tämän opetti jo eräs kollega jo ammoin: "Meille
ne (puotipuksut) eivät ole mitään, mutta niille me
ollaan JOTAKIN".
Kerran
tilanne huipentui siihen , että ollessani jo poistumassa Instituutista
Kunnas vaatimalla vaati minua odottamaan. Hän viihdytti parhaillaan
jotakin ranskalaista lehtimies- tai kulttuuribyrokraattijoukkoa,
ja kidnappasi minut sen jälkeen cocktail-tilaisuuteen "Special
Guest Stariksi". Oli toukokuu, olin tulossa Jura -vuoristosta
pyöräilemästä farkkuasussa. Siinä sitten
Kunnas esitteli minut ja tankeroranskallani mutisin jotakin valokuvauksesta
ja postikorteista. Fransmannit katselivat huvittuneina kiemurteluani
kuohuviinilasiensa takaa pikkurillit pystyssä... Liukenin vähin
äänin Pariisin iltaan... Epätietoisena, miksi tuollainenkin
turha rooli piti matkan varrella näytellä. No, Kunnas
varmaan halusi vain saada ilmaisen pikku "ohjelmanumeron"
vierailleen. Enkä ranskan kieltä ole koskaan varsinaisesti
opiskellut, mutta aina pärjännyt sillä työasioissa,
ja muutenkin, tyydyttävästi.
Sitäpaitsi
olihan kutsumanimeni jo intissä "Ranskalainen Sotilas".
Tuohon
aikaan pelasin Galliassa kovilla panoksilla. Laman ollessa pahimmillaan
koto-Suomessa, löysin sattumalta isoja asiakkaita Ranskasta.
Kyseessä olivat - ja ovat edelleenkin - puukot, joiden suurin
asiakas löytyi Pariisista, sekä kuin taivaan lahjana ilmaantunut
Lapin -tuotteiden asiakas Jura -vuoristosta.
Kuvio
meni Jura -vuoristossa niin, että haalin poronnahkoja, nukkeja
ja muuta Lapin -krääsää tilauksen mukaan syksyisin
käteisellä tälle ranskalaiselle asiakkaalleni, toimitin
ne marraskuussa laskulla ja sitten vaan kädet ristiin. Maksu
tulisi keväällä, sikäläisen sesongin alettua.
La Vallee des Rennes -porotila Premanonissa kauppasi tuotteita myymälästään
poro- ja moottorikelkkajelulle saapuville turisteille.
Summat
olivat suuria, minulle. Parhaimmillaan kyseessa oli kymmenien tuhansien
markkojen toimitukset (oma osuuteni tietenkin vain joku prosentti).
Luottotappio olisi merkinnyt taloudellista katastrofia. Kun velkaakin
oli siihen aikaan enemmän kuin lääkäri määrää.
Mukana
oli varmasti myös hyvää onnea, kun luottotappioilta
kuitenkin vältyttiin. Ja voi sitä jännitystä
aina helmikuun lopussa, käyntejä pankkiautomaatilla useita
kertoja päivässä: Onko tullut?
Muistan
vieläkin, vuosien jälkeen, miltä automaatilta ja
missä kaupungissa sitten suorituksen saapumisen tilille eri
vuosina näin: Maarianhamina, Turku, Tampere... Ja aina keväällä,
kun Valo oli jo voittamassa, ja tiesin samalla, että klaaraan
taas kesään, eteenpäin!
Muistuupa
mieleen myöskin eräs toukokuinen saapuminen Jura -vuoristosta
Pariisiin. Olin nauttinut Keväästä ja Juran kiemurtelevista
pikkuteistä pyöräillen viikonlopun ajan. Paikoitellen
metsät muistuttivat Kolia. Asiakkaan kanssa oli juteltu seuraavan
kauden tilauksista. Juran pikkuhotellin edulliselta ruokalistalta
löytyi mainiota forellia, korvasieniä, ja Juran viinithän
ovat aivan omaa luokkaansa: niissä maistuu Juran ankara ilmasto
ja omalaatuinen maaperä. Erikoisuutena keltainen viini sekä
olkiviini.
Elokuvista
tulossa Pariisin toukokuussa "L'heure Bleun" aikaan kadulla,
La Coupolen edessä, huomaan olevani törmäyskurssilla
tutun näköisen naisen kanssa. En heti tajunnut, kuka nainen
oli. Lähestyessäni hän katsoi minua yhä tarkemmin.
Lopulta naiselta meinasivat silmät pudota Boulevard du Montparnasselle.
Ohittaessani muistin: Tuohan on Jane Fonda!
"Sorry,
not interested, baby!"
No,
olihan Jane toki kiinnostava nainen joskus 60-luvun lopulla, "Barbarellan"
aikoihin, ja löysihän hänkin sittemmin sen miljardööri
Ted Turnerinsa. He eivät eläneet onnellisina elämänsä
loppuun asti.
Vaikeudet
korttitelineen kanssa alkoivat uuden johtajan, Kimmo Kinasen - anteeksi,
P a s a s e n, erehdyin käyttämään hänen
tunnettua kutsumanimeään - astuttua remmiin. Minua oli
varoitettu Pasasesta. Kuvio alkoikin tökkiä, ilmestyi
joskinlaista paskantärkeää kirjanpitäjää,
ja käteissuoritusten saaminen Instituutilta sinänä
selvässä asiassa alkoi olla varsinainen operaatio. Samoihin
aikoihin vuokrattavissa ollut yksiö katosi jonnekin - kuulin,
että se myytiin Instituutin kulujen rahoittamiseksi. Ongelmat
kärjistyivät edelleen, kun silloinen - tietenkin väliaikainen
-piukea kirjastonhoitaja yritti jotenkin "kohottaa profiiliaan"
ja olisi halunnut päästä valkaamaan malleja. Aivan
turhaa ajanhukkaa.
Katsoin
viisaammaaksi irtautua Instituutista. Exit! Olihan teline osaltaan
rahoittanut muutaman vuoden kuluessa oleskeluani Pariisiissa, joka
kaupunkina elämäni siinä vaiheessa tuntui kiinnostavalta.
Aikansa kutakin. Arvioin, että energialleni olisi vaihtoehtoistakin
käyttöä kuin pikkubyrokraattien kanssa vääntäminen.
Elämä
liian lyhyt.
Pariisin
suomalaistuttaviltani kuulin, että Instituutin ympärillä
riideltiin tuohon aikaan kovasti, mm. ohjelmapolitiikasta. Suomessa
taas tuli sen jälkeen muutaman vuoden ajan eri yhteyksissä
vastaan Instituutin entistä - enemmän tai vähemmän
katkeroitunutta - henkilökuntaa, jotka kertoivat rajuista kärhämistä
henkilöstöpolitiikan suhteen. Pariisissahan asuu runsaasti
sen "Suuren Rakkauden" perään sinne muuttaneita
suomalaisnaisia, joille työpaikan löytyminen olisi käytännössä
lottovoitto... Semminkin, kun Pariisin ainoa suomalaisravintola
"Keskiyön Aurinko" lopahti sekin omaan mahdottomuuteensa
rahoittajan edesmentyä.
Tarmo
Kunnas taas tuli vastaan Jyväskylässä keväällä
2001. Hän esitteli kadunkulmassa innoissaan vastailmestynyttä
muistelmateostaan Pariisin -vuosiltaan. Selasin sen samalla. Kuvamateriaalissa
näkyi keskeisenä teemana olevan arvon kirjallisuusrohvessoorimme
pykninen habitus ravintolamiljöössä milloin kenenkin
kulttuurijulkun kanssa. Iloisissa tunnelmissa. Aika usein La Chope
d'Alsace -ravintolassa, joka sittemmin meni nurin. Johtuiko se sitten
ravintolan järjestämistä Suomi -viikoista vai tapahtuiko
se niistä huolimatta, sitä on vaikea sanoa.
Mainittu
kirja herätti maan laajalevikkisimmän lehden palsoilla
myös keskustelua Instituutin alkuvuosien rahankäytöstä,
eritoten edustuskuluista. Muistikuvani mukaan Kunnas vastasi kritiikkiin,
että rahankäyttö oli itse asiassa varsin kohtuullista.
Niin aina.
Sitten
kohtasin Kunnaksen keväällä 2002 Tampereen Stokkan
ruokaosastolla. Lyhytelokuvafestareiden aikaan (siellä pyöri
yksi hyväkin filkka)jonotin kassalle, kun äkkäsin
Kunnaksen kova-äänisen esitelmöinnin jollekin tuttavalleen
viereisessä jonossa. Minut huomattuaan alkoi kulttuuripersoonamme
heti kailottamaan jotakin edesmenneestä isästäni
kuin pahinkin. Mulkaisin häntä ja latasin närkästyneenä:
"Kuulikohan kaikki nyt
a i v a n varmasti?". "Onks se muka niin vaarallista?",
sopersi Kunnas. "Kyllä on!", vastasin.
Maksettuani
jäi Kunnas tuijottamaan poistumistani ällistyneen näköisenä...
Varsinainen.
Pariisin-Pasasen
taas näin viime kesänä Helsingissä. Hyvin tuntui
pyyhkivän - tyyppi nautiskeli juuri huurteista tennisharjoituksen
jälkeen. Tiedustelin, mitä hän nykyisin puuhailee.
Herra kertoi tekevänsä jotakin taideteoreettista tutkimusta
jonkun säätiön apurahalla. Tutkimuksen aiheesta en
kyllä ymmärtänyt yhtikäs mittään.
Vaikka olen taidetta ikäni kuluttanut ja pikkuisen kenties
tuottanutkin. Mutta lieneekin niin, että nämä meidän
taidekriitikkomme ja -teoreetikkomme vääntävät
näitä tuotoksiaan lähinnä itselleen. Ehkä
kourallinen heidän kolleegojaan edes käsittää,
mistä on kyse. Ja piiri pieni pyörii...
Kävin
Instituutissa pitkästä aikaan maraskuussa 2003. Ainoana
entisen henkilökunnan edustajana siellä näkyi Mirka
-ystäväiseni, joka "vanhojen aikojen muistoksi"
ei ottanut maksua sähköpostin lukemisesta. Kotimaan sanomalehdet
siellä voi myös käydä lukemassa, samoin tiloissa
on siistihkö, ilmainen WC. Todellista luxusta keskellä
vilkkainta Pariisia!
Vessassa
tosin on epäkohtana tuo sama, joka vaivaa käytännössä
kaikkia suomalaisten nyky-arkkitehtien luomuksia: käytännöllisyyden
puute, mitä tulee hanoihin, saippua-annostelijoihin, käsipyyhkeisiin,
oviin, vaateripustimiin ym. Kaikki tehdään väkisin
niin "taiteelliseksi". Ääri-esimerkkeinä
tästä Luston vessa Punkaharjulla sekä Hotelli Koli,
kahdessa kansallismaisemassamme. Korkeasti koulutetut sisustussuunnittelijamme
ovat halunneet värkkäillä asian mahdollisimman hankalaksi.
Samalla surullisia esimerkkejä suomalaisten etääntymisestä
juuriltaan. Tunnustelin samalla mahdollisuuksia sijoittaa korttiteline
uudestaan Instituuttiin. Sain tietää, että siellä
on nykyään periaatepäätös, ettei mitään
oteta myyntiin, poikkeuksena ehkä joidenkin näyttelyiden
yhteydessä niihin liittyvä matsku.
Mikäpäs
siinä. Mennään eteenpäin. Tuskinpa ständini
enään koskaan seisoo Instituutin respan tiskillä.
Sitäpaitsi 90 -luvulla valokuvauksesta tuli muoti-ilmiö,
"taidevalokuvaus" löi lopullisesti itsensä läpi.
Kaikenlainen hörhökuvaus lisääntyi räjähdysmäisesti,
eikä tällainen, valtaosin "suora" valokuvaus
ole kurssissa nk. kulttuuripiireissä. Yleisön parissa
onneksi on, vaikka esim. postikorttien myynti ei ole voinut enää
vuosiin kasvaa. Syynä kännykät, tekstiviestit ja
sähköposti.
Hyötyä
kuviosta oli sikälikin, että tuli faktatietoa tuotteitteni
menekistä Pariisissa. Kuvani kiinnostavat sikäläistä
ostavaa yleisöä, parissa valikoidussa paikassa Instituutti
-episodin jälkeenkin. Varmaan korttiständini myisi jossakin
Tokiossa, Riossa tai Nykissäkin. Kokonaan eri asia on, olisiko
homma kannattavaa.(Ei olisi).
Instituutin
-vuosien saldoksi jäi lisäksi yksi Pariisissa rakennettu
kuva, joka joskus toivottavasti voidaan julkaista. Kuvan inspiksenä
toimi Joni Mitchelin biisi "Free Man in Paris". Kepeät
fiilikset: Pariisin Kevät ja Päivien Kuohu... Sillä
onhan Pariisin IDEA kuitenkin totta, olkoonpa suurkaupungin todellisuus
hetkittäin sitten kuinka karmeata hyvänsä.
Etukäteen
on selvää, että kyseisellä kuvalla ei ihmeempää
menekkiä tule olemaan, joten odotellaan, koska taloustilanne
sallii sen ilmestymisen. Toiset kuvat nimittäin on yksinkertaisesti
p a k k o julkaista.
Kokemus
karttui, eivätkä pienet vastoinkäymiset jossakin
Iisalmessa tai Kemijärvellä paljoa pysty hetkauttamaan.
En esimerkiksi koskaan, missään ole ollut niin väsynyt
ja kiireinen kuin Pariisissa. Rajoilla. Pari kertaa on joku erävaellus
Lapissa tuntunut lastenleikiltä verrattuna paniikinomaiseen
rynnimiseen kaupungin laidalta toiselle tapaamiseen likaisessa,
hikisessä, haisevassa, täyteenahdetussa metrossa... Joskus
jonkun lakon aikana kirjaimellisesti "kuin sillit purkissa"...
"Pariisin-romantiikka" kaukana - äärimmäisen
kaukana.
Ja
yksi asia, jonka armeijassa oppi, oli että aina kun keksi jonkin
uuden, pienen edun - tyyliin ylimääräinen vanikkapala
tms. - kannatti pitää asia visusti omana tietonaan. Heti
kun tieto levisi, sata ukkoa seurasi apajille perässä.
Sama se on elinkeinoelämässä/luomistyössäkin.
Jos
esimerkiksi korttiständi nyt ilmaantuisi Instituutin tiskille,
olisi todennäköisesti kymmenkunta tahoa kiljumassa heti
"Mulle kans!".
Toisaalta
asianlaita pakottaa tuotekehittelyyn, mikä on hyvä asia,
kun ihminen nyt kuitenkin perusluonteeltaan on laiska. Ainakin tämä
ihminen.
Voidaan
myös miettiä, onko Suomen kulttuuri-instituuttiverkoston
luomisessa moniin eri maihin kyse suuruudenhulluudesta. Olemmeko
todellakin niin rikas maa, ja onko meillä oikeasti niin paljon
tarjottavaa?
Pätkätöitähän
nuo talot toki henkilökunnalle tarjoavat, johtajista alkaen.
Eniten niistä hyötynevät erilaiset ministeriöiden
ja säätiöiden reviisorit ym. tarkastajat. Pakko lähteä
aina välillä katsastamaan kohdetta paikan päälle,
täydellä palkalla ja päivärahoilla tietenkin...
Ja väliin jää mukavasti shoppailuaikaa...
Mutta:
Olinhan siellä minäkin! "Ihmisiä, vuosia, elämää!"
Tulen
jatkossakin käyttämään Instituutin em. palveluja
aivan Pariisin ydinkeskustassa, keskellä parasta leffateatterialuetta.
Toki.
(HELMIKUU
2004)
Epilogi
Paris 8.6.04
Pari
asiakaskäyntiä aamupäivällä. Pierre C.
teki ison tilauksen ja kutsui lounaalle. En muistanutkaan, että
rosé -viini on näin hyvää. Tosin ei tällä
helteellä, + 32°, punkkua voisi juodakaan.
Löysimme
jutustelussa heti yhteisen sävelen, kun kerroin että tiedän
Suomessa
pari kommunisteja äänestävää pienyrittäjää.
Pierre tajusi logiikan heti, ja alkoi vuolaan esityksen pienyritysten
kurjistamispolitiikasta Ranskassa. Kaikkea
en hänen esityksestään tajunnut, mutta juonen kuitenkin.
Hän oli selvästi yhden
mieliaiheensa parissa. Puhui jotakin hetkestä, jolloin viimeinenkin
pikku "boulangerie" on sulkenut ovensa... Totesimme yhteisymmärryksen
vallassa, että
pienyrittäjät ovat tämän päivän todellinen
proletariaatti.
Kerroin
vaikutelmastani tällä reissulla Pariisissa, että
väkeä tuntuu olevan vähemmän liikkeella metrossa
ja kaduilla. Johtuu kuulemma mm. työajan lyhentämisestä
35 tuntiin. Kysyin Pierreltä onko hänen viikottainen työtuntimääränsä
ehkä tuplasti tuon. Kuulemma on. En viitsinyt lisätä,
että omani on sitten ehkä tuplasti hänen tuntimääränsä,
olenhan "töissä" aina, joskus jopa unissani.
Poistuin
pienessa hiprakassa ja ajattelin käydä hoitamassa pari
pankkiasiaa
konttorissani Bld St. Michelilla.
Lounasaika.
Konttori kiinni.
No,
Suomi-Instituutti on lähellä, käydäänpä
siellä lukemassa sähköposti.
Respassa
on eilinen Hesarikin, hienoa. Sitten kysyn ranskalaiselta tytölta
tiskin takana, josko voisin maksua vastaan käyttää
kirjaston konetta hetken.
Hänen mukaansa se sopii, ja hän ilmoittaa hinnaksi 2 euroa.
Vieläpä saattaa minut ylös kirjastoon, ja osoittaa
nimenomaisesti toisen koneen käyttööni, toinen ei
kuulemma toimi.
En
ehdi istua koneen ääressä montaakaan minuuttia, kun
Instituutin johtaja Jukka Havu tulee viereen vaikeroimaan. Hän
alkaa selvittämään, että olen väärällä
koneella, Instituutin sisäiseen käyttöön tarkoitetulla.
Minun olisi kuulemma pitänyt käyttää sitä
toista konetta, siis juuri sitä jonka respan tytto ilmoitti
olevan sökö. Johtaja tilittää, että käyttämässäni
koneessa on Instituutin sisäisiä tiedostoja ym., jotka
eivät saa mennä ulkopuolisten tietoon. Lisäksi hän
kertoo pelkäävänsä viruksia, josta syystä
myöskään ulkopuolisille ei saisi antaa käyttämääni
konetta.
Totean
respan tytön nimenomaisesti johdattaneen minut tämän
koneen ääreen.
Lisäksi kerron, että käytän Soneran virusturvattua
palvelinta, joten syytä pelkoon siltä osin ei ole. Kerron
myos, etteivät Instituutin asiat edes kiinnostaisi minua, eikä
minulla olisi niille edes aikaakaan. "Ollos huoleton",
sanon hänelle.
Tässä
vaiheessa johtajan entisestäänkin punainen, tilittävä
naama valahtaa vieläkin pitkemmäksi. Vastaukseni jurppii
häntä ilmiselvästi, ja rajusti jurppiikin. Hän
ei oikein tiedä mitä sanoisi, miten päin olisi. Selvästi
hän aprikoi, että pannaanko häntä halvalla.
Onneksi hän häipyy, ja saan työrauhan.
Kahta
minuuttia ennen kuin sovittu puolituntinen on lopussa, ilmestyy
respan
läski fransmannitar hoputtamaan minua. "Teillä on
enää kaksi minuuttia aikaa, ja
teidän tulee maksaa se kaksi euroa"!
Niinpä
niin. Johtaja oli mennyt kantelemaan alas, tosin tytön ensin
minulle
haukuttuaan.
Voiko
ämmämäisempää olla?
Mistäköhän
näitä tarmokunnaksia, kimmopasasia ja jukkahavuja oikein
piisaa?
Päätän
tehdä pientä jäynää, ja alan laskemaan
tytölle: "Minuutti jäljellä,
kolmekymmentä sekkaa jäljellä..."
Tyttö
seisoo kuin tatti vieressä vahtaamassa.
Lopuksi
pyydän häneltä kuitin, jonka kanssa hänellä
on ilmiselviä vaikeuksia,
kuten oheisesta kopiosta ilmenee.
Koko
tapaahtumaketjun ajan olen Instituutin ainoa asiakas.
Siellä
näkyy illalla olevan Mika Kaurismäen elokuvan esitys.
Siis tämän todennäköisesti Suomen, ellei maailmankin
huonoimman elokuva-ohjaajan. Jonka
leffoja katsellessa tulee tosi vaivaantunut olo, on ne niin hirveää
kalkkuna-osastoa. Välillä tosin tahattoman koomisia.
Poistuessani
törmään aulassa Mirka -ystävääni,
joka näköjään yhä on siellä töissä.
Jutustelemme mukavia hetken. Mirka kertoo, että Instituutin
talous on
nykyään tosi tiukilla.
No,
jätinhän sinne sen kaksi euroa...
Jörn
Donner muuten latasi taannoin, jotta Suomi-Instituutit ovat "breszneviläisyyden
viimeinen linnake". Hyvä, Jörkka!
Sitten
käytän hyväkseni Instituutin sosiaalisia tiloja.
Todellakin ylellistä, siistin ja ilmaisen vessan löytäminen
lähistöltä olisi ollut varsinainen operaatio, joka
tuskin olisi onnistunutkaan.
Se
vaan, että tavattoman epäkäytännöllisestä
saippua-annostelijasta (jollaisen
vain suomalaiset nyky-suunnittelija kykenevät aikaansaamaan),
on saippua loppu.
Tuossa annostelijassa on jonkinlainen terävä piikki, johon
repii kätensä, kun
sitä yrittää takoa saippuaa saadakseen.
Hankkikaa
sinne nyt edes saippuaa, merci beaucoup!
(Kesäkuu
2004)