Kesällä 1988
Vapauden Tuulet puhalsivat Eestissä jo raikkaasti. Ilmapiiri
tuolloin oli sellainen, että kaikesta tunsi Rautaesiripun
olevan rakoilemassa.
Elokuussa, Rock Summerin aikaan, osuin
sattumalta aivan Raatihuoneen torin vieressä toimineeseen
Gunsti Salon -galleriaan, joka keskittyi silloin vahvassa iskussa
olleen pilapiirroskulttuurin esittelyyn: Hillar Mets, Heiki Ernits,
Priit Pärn, Aarne Vasar... Aarnen
työt tekivät voimakkaimman vaikutuksen.
Meidät esiteltiin. Tajusin heti, että
kyseessä oli maailmanluokan lahjakkuus. Aarnella oli aivan oma
maailmansa, Salvador Dali - Led Zeppelin -vaikutteinen surrealistinen
erotica/huumori -tyylinsä. Kiinnostuin
Aarnen kuvien kustantamisesta postikorttisarjana Suomessa. Kuviota
hierottiin koko syksy. Tilanne kärjistyi
eräässä vaiheessa ilmiantoihin,
ruumiintarkastuksiin Tallinnan satamassa, originaalien takavarikointiin
viranomaisten taholta jne. Tuli riitaa rahasta. Ei Aarnen kanssa
tietenkään, vaan kulttuuribyrokraattien, jotka
halusivat apajille. Sinänsä ikimuistettavia
kokemuksia. Nuorelle miehelle yksin maailmalla. Mutta
Suuri ja Mahtava Neuvostoliitto vuoti siinä vaiheessa jo kuin
seula. Itse en saanut lopulta originaaleja pois Eestistä. Kyse
oli Kalju K. -nimisen kulttuuribyrokraatin kostosta, kun hänen
taloudellisiin vaatimuksiinsa ei suostuttu. Miehellä oli
syöpä ja muutama kuukausi elinaikaa, mutta jaksoi
vielä vääntää...
Jo seuraavalla viikolla Ms Georg Otsista astui
Olympiaterminaaliin henkilö, joka ojensi minulle originaalit
kirjekuoressa... Se siitä Neuvostoliiton rajavalvonnasta
loppusyksyllä 1988. Kortit painettiin paksulle kartongille
Suomessa keväällä 1989. Muutamia
vuosia sarja (ensimmäiset 8 mallia) myikin ihan
kohtuullisesti. Lisäksi eräs
keräilijä osti originaalit, joten projekti oli
"kotona" jo noin kymmenen vuotta sitten. Kortteja
oli myynnissä mm. Helsingin keskustassa sijaitsevassa
yhdessä maailman suurimmista kirjakaupoista, jonne
sitä pari kertaa kuussa saattoi
täydentääkin. Se lysti loppui kuitenkin
siihen, että silloinen naisjohtaja äkkäsi
sarjan ja määräsi sen poistettavaksi "naisen
arvoa loukkaavana". Niinpä niin... Ja saman kirjakaupan
yläkerrassa valokuvakirjaosastolla oli jo tuolloin tarjolla
monin verroin "kovempaa kamaa". Poikakalentereista puhumattakaan. Ja
kuka vähääkään osaa kuvia
lukea, huomaa kyllä heti, että Aarnen maailmassa
nainen vetää aina pitemmän korren.
Aarne Vasarin figuurit ovat mukavan pulskia -
tässä ei ainakaan olla luomassa
mitään sairaalloisen hoikkaa naisihannetta. Vuosien
saatossa paras palaute onkin tullut juuri naisilta. Ja lisäksi
mm. Erotica -keräilijöiltä. Viime
vuosina näiden postikorttien myynti on rajoittunut
lähinnä muutamille kesäfestareille.
Aarnen kuvat ovat - kestävän taiteen tavoin
- ajattomia. Liian varhaisen poismenon kokenut Aarne Vasar oli
omalaatuinen, traaginen persoona, ja ystäväni. Aarnen
kuvilla on annettavaa vielä uusille sukupolvillekin.
|