Näyttelyt, Apurahat, Kilpailut
Näyttelyt:
Ei ole. En ole tarpeeksi rikas eikä minulla ole sellaista ylimääräistä
aikaa, että näyttelyitä alkaisin puuhaamaan. Nettisivut
ovat auki 24/24, kävijöitä kaikista maanosista. Postikortteja
tutkailevat sadat ihmiset päivittäin eri puolilla maailmaa.
Kirjojakin jokunen... Se riittäköön. Näyttelyt
varmaankin sopivat hyväpalkkaisille harrastelijoille, joilla
on pakottava tarve saada kuviaan esille... Eri asia olisi, jos jostakin
ilmaantuisi sponsori...
Apurahat: Senttiäkään
ei ole tullut. Tuskin tuleekaan. Olen kyllä piruuttani anonut
n. yhtä pientä kohde-apurahaa vuosittain.
Ihan vaan, että jotkut saisivat päänvaivaa. Ja että
"Hei, minäkin olen olemassa!"
Apurahoista tulevat ensimmäisinä mieleen nimet Sammallahti,
Ojutkangas, Murtomäki ja Hautala.
Näille herroille jaettiin 15-vuotiset apurahat - joita useita
on käytännössä pidennetty, jopa 19,7 vuotiseksi,
kuten Pentti Sammallahdella - niihin liittyvine eläke-etuineen.
Nyttemminhän tuollaisten lottopottien jako on -aivan oikein-
lopetettu. Ovatko mainittujen herrojen kuvat sitten jotenkin ihmeellisempiä
kuin kymmenien tai satojen muiden kuvaajien? Kuinka monen pienen
ja tarpeellisen kohde-apurahan tulppana tuollainen pitkä tai
vähän lyhyempikin apuraha on, sen voi jokainen laskea.
Ex-Neuvostoliitossa oli nk. "ansioitunut kansantaiteilija"
-syöttiläsjärjestelmä -miten pitkät valtionapurahamme
eroavat tuosta systeemistä? Onko VALTIO todellakin se taho,
jonka puoleen TAITEILIJOINA itseään pitävät
ovat ensimmäisenä kääntymässä raha-anomuksineen?
Eikö taiteilijan osa ole pikemminkin ulkopuolisen, kyseenalaistajan,
rienaajan rooli? Sen lauluja laulat, kenen leipää syöt?
Toisaalta Suomalaisen Työn Liiton lehdessä v.2001 "tyytyväinen
yrittäjä" Hannu Hautala hehkutti, että "Suomessa
on hyvä olla yrittäjänä!"
Sillä lailla!
Käsitteiden sekamelska on siis täydellinen!
On se irvokasta. On se härskiä.
Suomen
Kuvalehti 42/2003: Hautala sai valtion 15-vuotisen apurahan 1987.
"Irma jäi pois töistä hoitamaan kirjanpitoa."
Edelleen: "Kuvaamiseni on dokumentointia." No niin, siinä
se tuli. Yhden pitkän apurahan käyttö. Mutta miksi
ihmeessä puhutaan "taiteilija-apurahasta", kun kerran
ilmiselvästi on kyseessä y.r.i.t.y.s.t.u.k.i
? Kuten myös esim. hyvin myyvien valokuvaajien, Elina Brotheruksen
ja Pentti Sammallahden tapauksissa. Perusrahoitus toiminnalle tulee
Suomen valtiolta, ja myyntitulot sitten valokuvaajille omaan pussiin
siihen päälle. Elina Brotherus ja Pentti Sammallahti nauttivat
hyvästä myynnistä etupäässä ulkomailla.
- Kun liike-elämässä yhteiskunta suhteettomasti subventoi
y h d e n toimijan hankkeita jättäen toiset paitsioon,
on tuloksena iso rähäkkä, kuten keväällä
2004 Aulangon kylpylähankkeen yhteydessä. "Kulttuuripuolella"
kaikki on vastaavissa tapauksissa ihan ok, ja jos joku vähän
yritää kysellä perään, on se heti "kateutta"
ja "katkeruutta". Joopa joo...
Ja Pohjoisessa annoin kertoa itselleni, että muuankin Valtion
Virallinen Apurahakuvaaja oli valitellut, ettei hänelle mitään
eläkettä ole tulossa... Kun asian oikea laita on juuri
päinvastainen: Valtion pitkiin apurahoihin kuuluu eläke-etu!
Eli se erittäin merkittävä summa, jolla pienyrittäjä
lakisääteisesti joutuu omaa eläketurvaansa maksamaan,
vapautuu Kruununkuvaajilta esim. kulutukseen. Eläke heille
lankeaa kuin Manulle illallinen.
On se huimaavaa!
Sitten taas toisaalta nämä "taidevalokuvaajat"...
Siihen kategoriaan päästäkseen pitää ilmeisesti
olla "poliittisesti korrekti", "tiedostava",
mielellään nuorehko naisvalokuvaaja. Jonkinlainen feministi-maisteri...
Voi kuvata vaikkapa itseään kökössä asennossa
pellolla kauhtunut ulsteri niskassa vanhan matkalaukun kanssa (Elina
Brotherus). "Naisen matka minuuteensa". Höpö-höpö.
Tai sitten esimerkiksi epäteräviä kuvia kuralätäköstä,
sorsapoikueesta tai rengaskasasta (Heli Rekula). Trendi-kulttuurilehti
(Image kesäkuu 2002) sitten revittelee näitä kiiltävillä
sivuillaan. Valkoinen reunus varmaankin tekee näistä "taidetta".
Tai viimeistään samanmielisen naistoimittajan artikkeli...
Tai niinkuin se yksi naisvalokuvaaja, joka kuvasi saksia seinällä
erilaisissa asennoissa: Varma menestys ja nimitys, oliko se Vuoden
Nuori Taiteilija vai mikä...
Eräänlaisenä ääri-esimerkkinä tältä
osastolta mainittakoon taiteilija (!) Greta-Mari Veijolan näyttely
"Metsäretkellä" Muu-galleriassa talvella 2003.
Räppäyksiä mm. kauhtuneista polvipussisista farkuista
ja lenkkitossuista turvetta vasten. Varmuuden
vuoksi, "taiteellisen vaikutelman" korostamiseksi, valokuvataiteilija
Veijola jätti vieläpä silmälasit pois ja antoi
terävimpien yksityiskohtien kadota...
Niinpä niin. Tottahan toki!
Satu keisarin uusista vaatteista on ajankohtaisempi kuin koskaan.
Viimeksi
anoin kuvausapurahaa syksyllä 2003. Kyseessä oli Alfred
Kordelinin säätiö, jolta anoin apurahaa Paanajärvelle
tehtäviin kuvausmatkoihin. Vuonna 1997 siellä kerran kävinkin,
sateessa, ja laihoin tuloksin.
Lopetin samalla edes pienten kohde-apurahojen anomisen. Näinollen
saldokseni apuraha-rintamalla jäi pyöreä nolla. Toisaalta
paljon, paljon pienimmillä näytöillä kuin omani
on tässä maassa kyllä apurahoja päästy
nauttimaan, iloisesti. Ja vastaahan yksi valtion pitkä apuraha
eläke-etuineen käytännössä USEITA SATOJA
pieniä, tarpeellisia 1000 - 2000 euron kohde-apurahoja...
Toisaalta: Kuka sanoi, että elämä olisi reilua?
Ennustihan jo Jules Verne aikoinaan, että tulevaisuudessa
taiteilijat elättävät itsensä kaupustelijoina
- ja se tulevaisuus on nyt! Vernen ennustuksista niin moni muukin
kävi toteen: sukellusveneet, avaruusraketit...
Eli ostakaa vaan, Hyvät Ihmiset, jatkossakin tuotteitani ja
palveluitani! Kyseessä on taatusti apurahavapaa valokuvaus!
Te teette toiminnan jatkumisen mahdolliseksi - kuten olette tähänkin
asti tehneet.
Kiitos siitä, Rakkaat Ystävät!
Kilpailut:
Osallistuin 90-luvulla muutamiin. Tuli yksi palkintokin:
kori kaljaa, Keskiyön Aurinko-kuvalla!
Sitten hiffasin, että jotakin outoa oli siinä, että
vaikka kuvat tulivat takaisin ilman menestystä, niistä
tehdyt postikorttipainokset myivät nopeasti loppuun.
KYLLÄ KANSA TIETÄÄ!
KANSAA EI PETETÄ!
Mitäpä sitä siis enää kilpailuihin osallistumaan.
Ainakaan nykyisessä elämänvaiheessa. Osallistumisesta
koituu kuluja, vaivaa ja kuvat ovat kuukausia pois pelistä.
Ja sitäpaitsi onhan tässä kilpailu käynnissä
koko ajan. Itsensä ylittämisessä.
Ja aikaa vastaan.