|
Tom Sjöberg - legendaarinen Rööperin ja Slussenin lestinheittäjä.
Pornokauppias, erotiikkaravintoloitsija, nyrkkeilypromoottori.
Todellinen Pelimies, "Legenda jo eläessään". Nyt oli
sitten Tompan vuoro saada oma "näköispatsaansa" elokuvan muodossa,
kuten niin monet Kansakunnan Merkkimiehet ennen häntä viime vuosina
ovat saaneet: Irwinistä Sibbeen, Baddingistä Remuun... Rennyn Marski
-rainaa odotellessa. - Ai niin, ja Kekkonen! Missä viipyy Urkki -leffa?
Aineistoa todellakin olisi! Toimintaa, leffamaakarit! "Rööperi"
-elokuva keskittyy vuosiin 1966 - 1979 (plus pieni takauma 50
-luvulle), eikä kyseesssä ole suora elämänkerta, vaan Harri Nykäsen ja
Tom Sjöbergin haastatteluromaanin "Rööperi - Rikoksen vuodet 1955 -
2005" perusteella Marko Leinon käsikirjoittama otos Sjöban Rööperin
-kuviosta. Uteliaana astumme Kinopalatsin suureen saliin ensi-ilta viikonloppuna, iltapäivämatineaan. Ensimmäiseksi
salissa, jonne alkaa kerääntyä väkeä ihan kohtuullisesti, kiinnittyy
huomio melko alhaalla, tyhjällä rivillä istuvaan henkilöön, joka
poikkeaa täysin muusta yleisöstä. Elokuvissakävijöiden keski-ikähän on
nykyään lähempänä kahta- kuin kolmeakymmentä vuotta. Jörkka Donner! Istuskelee yksin, omissa oloissaan, lehteä lukien. Hyvä, Jörkka! Suorastaan
esimerkillistä, että vielä seniorikansalaisenakin kaveri jaksaa olla
kiinnostunut alan tapahtumista, nuorten tekemisistä.
Tulee mieleen tämä ihmiselämän lyhyys ja katoavaisuus... Eihän
siitä ole kauaakaan, kun tuo sama heppu "Naisenkuvissa" esitteli
erektiossa sojottavaa jöörniään. Tosin kuuluisa kohtaus oli kuvattu
kaukaa, ja vaikutti manipuloidulta kuvalta. Mahdollisesti käytettiin
proteesia?
Sekin muistetaan, kun Jörn Donner pelehti
gambialaisella rannalla Hymyn kuvaajalle nakuna 15 -vuotiaan mustan
tyttölapsen kanssa. Siitähän oli silloin seurauksena mm. porttikielto
tuohon maahan. Noista nuoruuden päiviensä tempauksista huolimatta valittiin jopa kansanedustajaksi. Enää tuollainen ei olisi mahdollista. Leffan
alettua käy melko nopeasti selväksi, että tämäkin Aleksi Mäkelä -
Markus Selin -tuote Solar Films -yhtiöltä noudattaa samaa tuttua
sabluunaa kuin heidän muutkin rainansa. Joku totesikin sattuvasti, että
kun on nähnyt yhden Selin - Mäkelä -tuotannon, on nähnyt samalla kaikki. Näyttelijöissäkään
ei taida olla - naispääosan esittäjää Pihla Viitalaa lukuunottamatta -
yhtään uutta kasvoa. Nää on kaikki näitä samoja: Samuli Edelmann, Peter
Franzen, Juha Veijonen, Kristo Salminen, Pekka Valkeajärvi, Kari
Hietalahti, Jasper Pääkkönen, Santeri Kinnunen... Koko kööri. Olisiko
jo aika etsiä uutta talenttia kehiin? - Nettipalstoilla pätkän
näyttelijäsuorituksia on syytetty "naamanvääntelystä". Totta. Jos
jotakin positiivista tuolta osastolta etsisi, mieleen nousee lähinnä
Peter Franzenin roolisuoritus traagisena pirinisti Krisuna. Kaikessa
karuudessaan. Juuri tuollaiseksihan kovat huumeet pitkäaikaisen
käyttäjänsä muuttavat. Erityistä huomiota kiinnitämme kieleen.
Totesihan Tomppa eräässä haastattelussa itsekin, että elokuvassa ei ole
tavoitettu Stadin slangia. Pitää kutinsa. Jos ajatellaan
Rööperiä, jos ajatellaan elokuvan aihemaailmaa, tuota aikaa, noita
tyyppejä, on heidän puhumansa kieli, tuo vanha, ruotsista ja venäjästä
paljon lainasanoja imenyt Stadin slangi aivan oleellisen tärkeä
elementti. Nyt se ontuu. Samalla leffa menettää tosi paljon. - Miksi on
näin? Loppumeriiteissä proggiksen tekoon luetellaan kymmeniä
osallistujia, miksi ei joukkoon olisi voitu palkata jotakin vielä
elossa olevaa tuon ajan slangin osaajaa konsultiksi? Kummallista, kerta
kaikkiaan. Keskinkertaista, kaavamaista nyky-suomalaista viihdeteollisuuden tuotantoa tämä "Rööperi" on. Mukana on paljon halpaa yleisönkosiskelua, vessa- ja runkku"huumorista" alkaen. Sitten väkivalta. Viihteellistettyä sekin. Kun
välillä mätkitään oikein tosissaan, esitetään sekin ikäänkuin
hupaisana entertainmenttinä. "Hauskojen" repliikkien kera. Mikä ei
tosin ole yllätys, muistaen saman tiimin Aleksi Mäkelä - Samuli
Edelmann - Markus Selin "hengentuotteen" esimerkiksi elokuvassa
"Häjyt". Siinähän Edelmann monotti maassa makaavan poliisin (taisi
olla Vesa Mäkelä) feissin buutsilla... Kaikkeen paskaan nuo
näyttelijätkin menevät mukaan, sen enempää ajattelematta...Rahan takia,
kai. - No, Edelmann on kuitenkin oman ilmoituksensa mukaan nykyään
"hengenmies". Virsiä pukkaa... Tomppa Sjöbergistä on viime päivinä ollut lehdistössä useita haastatteluja ja juttuja. Kyllähän hän mielenkiintoisen elämän on elänyt, ihanteellista leffa-matskua. Tämä pätkä vaan ei toimi. Stoorissa
sinänsä on ihan hauskaa ajankuvaa Vanhan Hyvän Ajan "rosvot ja
pollarit" -leikistä. Esimerkiksi kytälle hoidetaan Jouluksi pimeä
flinda himaan - ja tämä vakuuttelee, ettei "tää sitten merkkaa mitään".
Pyhien jälkeen palataan normaalin arkeen: Sinä konna - minä kyttä! Tarinan
taustalta välittyy joten kuten Rööperin pikkurikollisuuden perimmäinen
syy: Sodanjälkeinen puute ja kurjuus, jota on vaikea nykyperpektiivistä
edes käsittää. Jotakin oli yritettävä! Fattaa ei todellakaan ollut. Jossakin
vaiheessa konnia jahtaava jepari - esikuvanaan niinikään legendaarinen
poliisi Torsti Koskinen - istuu Tompan kanssa huurteisella. On saanut
siirron muihin tehtäviin, ja toteaa jotta "teitä venkuloita tulee
tavallaan ikäväkin". Totta vai tarua, vaikea sanoa. Joka tapauksessa
Koskinen ja Sjöberg ovat sittemmin esiintyneet yhdessäkin muistelemassa
menneitä... Kuvaaja Pini Hellstedt on onnistunut vangitsemaan
muutamia hienoja otoksia Punavuoren öisiltä, sateisilta kaduilta.
Samoin upeata kuvastoa Viiskulmasta lintuperspektiivistä, aivan ennen
näkemätöntä. Varmaankin jonkinlaisen nosturin avulla päästy ylös? Olisi
kiva tietää, miten tuo otos on toteutettu. Kannattaako
mainitakaan, että epookin lavasteet ja miljööt on mallikelpoisesti
taltioitu. Puvustusta myöten. Näinhän se nykyään menee. Teknistä
ammattitaitoa löytyy - eri asia on, löytyykö sanottavaa. Tuossa
on Sea Horse, "Sikala", tuossa Punavuoren- ja Albertinkatujen
risteyksen edesmennyt Kannu. Birraa litkitään keski-ikäisten
sukupolvelle lähtemättömän muistikuvan jättäneistä
röpelöpintaisista, raskaista ja suurikahvaisista lasituopeista. Punavuori
on nykyään keskiluokkaistunut. Asuntojen hinnat ovat pilvissä. Alueella
sijaitsee kosolti erilaisia design-, mainos- ja it- pajoja.
Trendikkäitä kuppiloita ja putiikkeja.
Noin sata vuotta sitten
alueella - Roballa - sijaitsi useampia Ilotaloja. Helsingin
Poliisilaitoksen arkistojen mukaan yhtenä suurena asiakasryhmänä olivat
maaseudun hurskaat kirkonmiehet Pääkaupungin -visiiteillään.
Hatunnoston
arvoinen saavutus Sjöbalta, että ylipäätään on selvinnyt hengissä.
Yhtenä harvoista. Esimerkiksi leffassa toinen päähenkilön bestiksistä,
Krisu, sekaantuu huumeisiin - ja huumevelkoihin - kokien väkivaltaisen
lopun. Tom Sjöberg, 62 v., sensijaan oman ilmoituksensa mukaan "elää elämänsä parasta aikaa". Viikonvaihteen
Iltapäivälehdessä hän kertoi olevansa onnellinen kaksivuotiaan tumman
tyttären isä. Vie lapsen aamulla tarhaan, noutaa iltapäivällä, hoitaa.
Hienoa! - Muuten Sjöballa kuuluu olevan yhtensä kahdeksan skidiä,
jokainen eri äidille... . Eläkeläinen
kertoo, että fyrkkaa on vähemmän kuin ennen, mutta elämä maistuu
hyvältä. Kahden ja puolensadan neliön merenrantalukaali Lauttasaaressa
on muuttunut kaksioksi, mutta soromnoo. Omissa nimissään hän ei kuulemma voi enää omistaa mitään - kiitos King's Kakadun aikaisten taloudellisten epäselvyyksien.
Toivottakaamme Punavuoren Kingille leppoisia eläkepäiviä. Ainakaan hän ei jätä jälkeensä nk. "elämätöntä elämää". Vaikka
mies ei mikään pulmunen olisikaan, eikä väitäkään olevansa -
kyllähän Tomppa silti ilmeisen oikeusmurhan uhri suomalaisen
yhteiskunnan taholta on. Tuomittiin parin vuoden ehdottomaan
vankeuteen 80 -luvun alussa pornon takia. Siis 1980 -luvulla, ei 1960
-luvulla. Syyttäjä painoi päälle, vaikka esimerkiksi tulli oli jo
tuolloin lopen kyllästynyt pornojahtiin, ja antoi oikeudelle Sjöbaa
puolustavan lausunnon. Tullin paperin ydin oli se, että
vastaavaa aineistoa on yleisesti jakelussa. Eräs eläkkeellä oleva
tullitarkastaja kertoi juuri äsken Iltalehden yleisönosastossa, että
heidän lausuntonsa jätettiin huomioimatta, koska "Sjöberg ja
lausunnonantajat ovat entisiä kollegoja". Tomppa kun oli toiminut
joskus TULLAAJANA, siis kuljetusliikeen palveluksessa! Ei mitään
tekemistä tulliVIRANOMAISUUDEN kanssa! Häkki heilui. - Kafkamaista.
Vaikea ymmärtää nykypäivän vinkkelistä, että vielä neljännesvuosisata
sitten tuollainen ylipäätään oli mahdollista. Joku tuomio piti kai taas värkätä aikaiseksi - "yleisen moraalin nimissä", tietty. Käsittämätön on elokuvan loppu. Tekijätiimillä
olisi ollut ainutlaatuinen tilaisuus hoitaa homma himaan ja saada
yleisö poistumaan teatterista hyvällä mielellä. Ei olisi tarvinnut kuin
lopussa heittää Pepe "Rööperiin" -biisi peliin, ja asia olisi ollut
selvä. Samalla raina olisi saanut paljon kökköyttään anteeksi. Mutta
ei! He missasivat tilaisuuden!
"Koju pieni jossa mies myy halpaa makkaraa, ja ilmaiseksi lapset ketsuppia saa..." Sen
sijaan lopussa jonkinlainen rokinrämpytys uhoaa, että "älä tule viittä
metriä lähemmäksi". - Just joo. Eipä tulisi mieleenkään. Leffasta
poistuessa, käytävän ryysiksessä, tuttu hahmo yllättää. Kas, Tasavallan
lippalakkipäinen Rouva Presidenttihän siinä on menossa seuraavaan
näytökseen! Feministi ja SETA:n entinen puheenjohtaja. Salane...
anteeksi, sehän olikin VALIOkuntaneuvos, tohtori Pentti Arajärvi
peesaa.
Tapaus on samalla hyvin kuvaava sille miten paitsi
Rööperi, koko Suomi on muutamassa vuosikymmenessä perinpohjaisesti
muuttunut. Urho Kaleva Kekkonen -machohan saapui "Tuntemattoman
sotilaan" näytökseen Lasipalatsin Rexiin salamavalojen loisteessa
ykkösissään aitiopaikalle. Suomen Filmiteollisuuden dynamo T.J. Särkkä
oli shaketissa vastaanottamassa. Otetaan tähän loppuun Tom Sjöbergin oma lausunto edellämainitusta kirjasta:
"Siihen
aikaan kun mä olin lapsi oli oikeastaan pakko olla mukana rikoksissa,
jos aiko saada rahaa. Himasta sitä ei saanut, eikä silloin ollu fattaa,
josta hakea. Sitä paitsi meitä ei edes pidetty rikollisina, me oltiin
arvostettuja liikemiehiä. Poliisitkin osti meiltä viinaa. Jos ajattelee
olosuhteita mistä on lähdetty liikkeelle niin, elämässä on selvitty
aika hyvin, ilman suurempia kolhuja. Olisi voinut käydä huonostikin,
olla linnan ruuna, niin kuin monet mun kaverit. Jostain syystä
yläkerran herra on ollut suopee. Hyvä elämä tässä on eletty. Osan
jutuista olisi voinut jättää tekemättä. En tiedä, joudunko helvettiin
vai taivaaseen, yhtä paljon kavereita on kummasakin".
(Solar
Filmsin ilmoituksen mukaan "Rööperi" -leffa saavutti ensi-ilta
-viikonvaihteessa melkein 50 000:n katsojamäärän. Kyseessä on Suomen
elokuvahistorian neljänneksi paras saavutus). (PIETARSAARI - JEPPIS 16.1.2009)
|
|