|
Kun
naisten kanssa paljon vehtaa, onko ylipäätään mahdollista säilyä
vammoitta? Rakkauden hinta? Ja eritoten "ilmaisen" rakkauden hinta?
Julkisuuden kirous?
Tässä joitakin kysymyksiä, joita perjantaina 29.1. - päivä DocPoint
-festariesityksensä jälkeen - kaupallisessa ohjelmistossa ensi-iltansa
saanut Marina Zenovichin erinomainen Roman Polanski -dokkari "Wanted
and Desired" herättää.
Dokumentti ei voisi olla ajankohtaisempi - juurihan saimme tietää, että
Ameriikan, tuon kaikkinaisen seksuaalisen tekopyhyyden ja
kaksinaismoralismin kehdon, viranomaiset edelleen vaativat Sveitsissä
pidätettynä olevan Polanskin luovuttamista Kaliforniaan oikeuden eteen.
Osavaltion Korkein Oikeus päätti asian 22.1.2010. Se on menoa nyt,
Polanskille - ellei keississä jälleen ole vuorossa jokin ihmeellinen
uusi kiemura. Kaikkea voi tässä tapauksessa näköjään odottaa...
Niin, oikeuden eteen.
Yli kolme vuosikymmentä sitten tapahtuneen 13 -vuotiaan Samantha
Geitnerin kanssa sekstailun jälkipuinnit eivät koskaan edenneet
oikeusistuinkäsittelyyn. Oli vain esitutkinta ja hirvittävä
julkisuusrumba. Epäilty seksirikos oli aikansa sensaatio, pääosassahan
näytteli itse Roman Polanski, hahmo jonka elämästä eivät uskomattomat
käänteet ole puuttuneet...
Puolanjuutalaisen Polanskin vanhempien tuohoaminen Holocaustissa.
Länteen emigroituminen. Kielitaidottoman köyhän itä-eurooppalaisen
kulttuurihenkilön nopea menestys Lännen elokuvamaailmassa. Asema 1960
-luvun "Swengaavan Lontoon" aivan keskiössä. USA:n markkinoiden
avautuminen. Hengailu Hollywoodin SuperTähtien kanssa - kaveripiiri
Jack Nicholsonista alkaen. Avioliitto kaunotar Sharon Taten kanssa.
Raskaana olleen Sharon Taten rituaalimurha Charles Mansonin hörhöjengin
toimesta. Polanskin legendaarinen kyltymättömän naistenmiehen maine.
Livahtaminen maanpakoon Yhdysvalloista...
76 -vuotiaan Roman Polanskin uraan elokuvantekijänä mahtuu paljon, ja
monentasoista materiaalia. 1960 -luvulla Puolassa kuvattu
mustavalkoinen "Veitsi vedessä" avasi tien Englantiin: "Umpikuja".
"Inho"... Elokuva-arkistojen klassikosarjojen vakiomateriaalia. Suuret
Ameriikan -kauden kaupalliset menestykset "Rosemaryn painajainen" ja
"Vampyyrintappajat"... Viimeistään täydellisyyttä hipova, kaupallinen-
ja arvostelumenestys "Chinatown" (1974) teki Polanskista itsestäänkin
SuperTähden. Kolme Oscaria "Pianistista" - tosin ohjaaja itse ei
uskaltanut käydä palkintoa noutamassa, pidätyksen pelosta.
Toki Polanski -leffojen joukkoon mahtuu floppejakin, rahajuttuja.
Esimerkiksi "Yhdeksäs portti". No, nuori vaimo (nuorempana ihana
Emmanuelle Seigner), perhe-elämä, sekä elämäntyyli josta kertoo jotakin
esimerkiksi huvila Gstaadissa, vaativat rahoitusta...
Sitten kun Polanski taas oikein ryhdistyy, on tuloksena ollut
todellisia helmiä. Kun Maestrollemme annetaan kunnon käsikirjoitus,
hyvä tiimi ja runsaasti aikaa, saattaa seurata vaikkapa kulttileffa
"Katkera kuu". Siinähän sukupuolten välisestä sodasta on kerrottu
oikeastaan kaikki oleellinen. Alan perusteos. Järkäle, joka kestää
useammankin katsomisen. Silkkaa magiaa... Kiitos, Polanski!
Marina Zenovichin dokkari keskittyy käsittelemään Polanskin keskeneräistä oikeusprosessia vuoden 1977 tapahtumista.
Aikanaan Polanski jo tunnustikin sekaantumisensa alaikäiseen. Tunnustus
oli osa tuolloista amerikkalaisen oikeusprosessin "plea bargain"
-menettelyä. Väitettyä "uhria" haluttiin suojella massiiviselta
julkisuudelta, ja asia sopia oikeussalin ulkopuolella. Polanskin
asianajaja Douglas Dalton, syyttäjä ja tuomari hieroivat diiliä, jossa
syytelistasta "jotakin" tunnustamalla, korvauksilla ja jonkinlaisella
ehdonalaisella homma saataisiin pois päiväjärjestyksestä.
Pahaksi onneksi Polanski tuli toilauksillaan osin tahattomasti
nolanneeksi jutun päätuomarin, Laurence J. Rittenbandin, joka
hurjistuneena alkoi livetä sopimuksesta. Häkki olikin heilumassa. 42
päivää ohjaaja ehti jo tutkintovankeudessa istua. Pienikokoiselle
Polanskille tuokin lusiminen otti niin koville, että hän teki
omat johtopäätöksensä kyvystään pitemmän - kenties kymmenien vuosien
pituisen, kyse oli arpapelistä - kakun kestämisessä. Seurasi pako
Yhdysvalloista. Kuvioon liittyi osaltaan myös The Honorable Judge
Laurence J. Rittenbandin prosessin määrätyissä vaiheissa selkeästi
lainvastainen menettely. - Sittemmin nyt jo edesmennyt äijä muuten
siirrettiinkin sivuun jutusta.
Dokumentti on asenteeltaan Polanskin puolustuspuheenvuoro.
Tuomari Rittenbandista maalataan muotokuva, jonka mukaan tämä oli
julkisuudenkipeä Hollywood -tähtien siipeilijä. Ukkelille maistuivat
vallan ohella erityisesti alkoholipitoiset juomat ja nuorten naisten
seura. Pärstän mukaan kyseinen dumari oli 54 -vuotiaana jo reilusti
ikäistään vanhemman näköinen, soppa näkyy tosiaan maistuneen. Hänen
tyttöystävänsä olivat parikymppisiä, ikäeroa siis jopa enemmän kuin
Polanskilla ja Samatha Geimerillä.
Jutun syyttäjäksi asetettiin Roger Gunson -nimimen "putipuhdas"
mormooni. Perusteluiksi mainitaan, että hän oli ainoa käytettävissä
oleva syyttäjä, jolla ei itsellään ollut ollut seksisuhdetta alaikäisen
kanssa! (Ai niin, mutta kyseinen uskontokuntahan onkin, kuten eräs
suuri maailmanuskontokin, kiertänyt asian ovelasti moniavioisuudella...
Jos vain massia piisaa...
Leffasta muodostuu käsitys, ettei tuo Polanski todellakaan mikään pulmunen ole koskaan ollut, kuten ei itsekään väitä olleensa.
Kova vonkaamaan nuoria tyttöjä ja naisia, tuolla klassisella "Baby I'm gonna make you a Star" -läpällä.
Samantha Geimeriä hän kyseisessä sessiossa fotaili Ranskan Vogueen.
Kuinkas ollakaan, alkoholia tuli juotettua neitoselle, "Qualuude"
-tabuja tarjoiltua, ja kohta oltiinkin jo alasti porealtaassa ja sitä
rataa. Eikä Polanski olisi Polanski, ellei peppupanokin olisi tullut
ohjelmaan mukaan...
Ennen tuota mönkään mennyttä "plea bargain" -viritelmää - Polanski
kertoili viranomaisille, että seksiä toki harjoitettiin, mutta sulassa
sovussa. Niinpä tietysti. Osoittautui lisäksi, että tyttö oli nuoresta
iästään huolimatta vanha tuttu sekä alkoholipitoisten nesteiden että
seksin kanssa.
Samanthan keikistelykuvia katsellessa ei voi välttyä huomaamasta että
tässähän poseeraa todella viettelevä pikkunainen. Jonka äiti muuten toi
hänet tuohon fotosessioon Jack Nicholsonin residenssiin kuuluisalla
Mulholland Drivelle. Äiti, joka oli itsekin wanna-be -tähtönen,
ja varmuudella tiesi Polanskin naistenmiehen -maineen... Hmmmm...
Mielenkiintoista.
Kyllähän tuo Polanski on ottanut karmeita riskejä paitsi tapauksessa alunperinkin, myös keissin myöhäisemmissä vaiheissa.
Kuten esimerkiksi tuo dumari Laurence J. Rittenbandin suututtaminen.
Matalampaa profiilia pitämällä juttu olisi mahdollisesti lakaistu maton alle jo silloin aikoinaan.
Sinänsä kuvaava Polanskille tämäkin, että heppu poistui turvallisesta
Ranskasta, jonka kansalainen hän on, Sveitsiin elokuviensa
retroperspektiiviin, jolloin hänet sitten viime syksynä napattiin.
Olisi pysynyt vaan siellä Ranskassa, joka ei kansalaisiaan (Polanski on
syntynyt ja asunut kolmevuotiaaksi saakka Ranskassa) moisesta
Ameriikkaan luovuta. Omaa hölmöyttä tuokin.
Koko sotkusta tulee mieleen, miten TähtiJulkisuus näkyy aiheuttavan
tietynlaista vauhtisokeutta. Ego paisuu, narsismi kasvaa. Usko omaan
koskemattomuuteen, lain yläpuolella olemiseen on vahva. Muuankin
haastateltava dokkarissa arvelee, ettei Polanski edes oikein kunnolla
aikoinaan käsittänyt, mitä merkitsee pidätetyksi tuleminen Ameriikan
Yhdysvalloissa, etenkin tämäntyyppisestä rikoksesta epäiltynä.
Ilmeisesti tämä ilmiö korostuu juuri Hollywoodissa. Nimenomaan 60- ja
70 -luvuilla, Polanskin siellä ollessa, "Masters of the Universe"
-meininki taisi olla Pelin Henki tuolla viihdeteollisuuden Mekassa.
Polanskikin on elämänsä eri vaiheissa suorastaaan kerjännyt verta
nenästään.
Samantha Geimer siis on koko ajan halunnut pitää jutun poissa
oikeussalista. Hän on julkisesti "antanut Polanskille anteeksi". Tosin
siihen lienee avittanut Polanskin hänelle siviiliprosessissa vuonna
1988 pulittama ruhtinaallinen vähintäin 500 000 taalan vahingonkorvaus
"henkisistä kärsimyksistä".
Anteeksi, mutta mistä "henkisistä kärsimyksistä"?
Dokumentissa esiintyvä Samantha vaikuttaa nykyisin tavalliselta
pullealta, verevältä keski-ikäiseltä äidiltä. Muita "henkisiä traumoja"
- sikäli mikäli niitä koskaan on ollutkaan - ei ole havaittavaissa,
paitsi hänen toistuva toiveensa, että keissin annettaisiin vihdoinkin
olla. Jos jotakin "henkisiä kärsimyksiä" onkaan ilmennyt, syy niihin
lienee julkisuus ja tämä vuosikymmeniä jatkunut keskeneräinen
oikeusprosessi - ei tapahtuma sinänsä.
Lisäherkkua tirkistelevälle yleisölle tarjoaa se fakta, että Polanskin
"rikosnimikkeeksi" luokitellaan "raiskaus" - termi, jota tapauksessa
sovelletaan riippumatta tytön suostumuksen ja viettelevyyden tai
osallistumisen asteesta, koska kyseessä oli ala-ikäinen. Nättiä
kielipeliä.
Mutta ei.
Setä Samuli ei unohda. Ei anna anteeksi.
Ameriikan oikeusjärjestelmää on loukattu, pidetty pilkkanaan.
Ameriikka janoaa Kostoa. Anteeksi, "Oikeuttahan" se haluaakin - ainakin oman ilmoituksensa mukaan.
Prosessi tulee repimään kaiken auki taas kertaalleen, ja toinen
suurimmista kärsijöistä tulee olemaan väitetty uhri, Samantha Geitner.
Mutta ei auta. Ameriikka ei anna periksi! Ei ikinä!
Dokumentin lopussa tarina saa jopa tietyllä tavalla koomisia - no,
tragikoomisia, ainakin - sävyjä, kun Uuden ja Vanhan Mantereen
kulttuurierot räjähtävät silmille.
Ameriikassa "raiskaaja" Polanskia siis hellittämättä jahdataan
tuomiolle. Sitten haastatellaan erästä Ranskan Akatemian jäsentä, joka
hymyssä suin kehuu mikä kunnia oli saada muutama vuosi sitten Polanski
mainitun kunnianarvoisan Akatemian jäseneksi. Määrätyt "hämäräperäiset"
seikat Polanskin henkilöhistoriassa kuulemma tekevät Akateemikko
Polanskista vain kiinnostavan persoonan! - Näin Ranskassa.
Luvassa on kaikkien aikojen julkkisoikeudenkäynti. Sensaatio. Onhan
kysymyksessä väitetty seksuaalirikos, pääosassa Polanski, jonka elämä
ja teokset suorastaan pursuamalla pursuavat makaabereja yksityiskohtia.
Elleivät tapahtumat sitten tosiaankin saa jälleen jotakin uutta, omituista käännettä.
-
Kinopalatsin iltapäivämatineasta poistuu viisi katsojaa Pääkaupungin perjantaiseen iltapäiväruuhkaan.
Lopussa saliin jää soimaan tavattoman kaunis, surullinen sävälmä.
Hetkinen, olemme kuulleet tuon aikaisemminkin! Oliko tuo "Rosemaryn
painajaisen" teema? Silloin vuosikymmeniä sitten, nyt jo kadonneeesa
Perunatorin Bio-Biossa?
Leffa on tavattoman hyvin kokoonpantu, mukana on paljon
aikalaislausuntoja ja alkuperäistä uutis- ja filmimateriaalia. Nautinto
meille, jotka tuon ajan olemme eläneet. Dokumentti on samalla erittäin
- viihteellinen. Näin raadollista tämä on!
Viimeisten tietojen mukaan Polanski saattaa joutua hermojaraastavasti
odottamaan kotiarestissaan Sveitsissä jopa vuoden, ennenkuin Sveitsin
viranomaiset tekevät lopullisen päätöksen luovuttamisesta Jenkkeihin.
Häneltä on passi takavarikoitu ja seurantapanta kytketty. Siinä on
Polanskilta "viihde" kaukana!
Espressokupin ääressä tuumaillessa oma, Polanskiin verrattuna mitättömän pieni elämä alkaa maistua vaihteeksi aika hyvältä.
Totta, tuo Polanski sai vuosikymmenien ajan nuorta, maailman kauneimpiin kuuluvaa lihaa ylenpalttisen runsaasti.
Mutta tuo hinta, minkä hän joutui maksamaan, ja on vielä maksava?
Oliko se sen arvoista?
Kannattaako sakkolihan kanssa ottaa riskiä? Vaikka olisikin Rikas ja
Kuuluisa, ja mahdollisesti omasta mielestään keskivertokansalaisten
typerän "Moraalin" ulottumattomissa? Moraalin, joka perustuu kateuteen
ja pelkoon...
Vaikka ikärajat tuntuisivat kuinka keinotekoisilta, mitä ne usein ovatkin.
Kun hyeenalauma saa "pahantekijän" kiinni... Voi sitä riemua!
Polanski -keissin opetus: "DONT FUCK WITH THE LAW!".
Ei tarvitse kun vilkaista netin keskustelupalstojen "Kuohitkaa!
Kuohitkaa tuo raiskaaja-pervo" - mekastusta. Kuten tavallista, kaikkein
dorkimmat kiljuvat kaikkein kovimmin - pelosta ja kateudesta.
Varmaan tuo rakas naapurikin kommentoi tapausta hymynkare
suupielessään. Sama heppu, joka kertoi juuri palanneensa Amsterdamista
reissusta. Olivat ikälopun vaimo -luuskansa kanssa käyneet
iltakävelyllä Red Lights Districtillä. "Katselemassa". Sitten takaisin
hotelliin iltateelle. Villasukat jalkaan, kirja käteen ja telkun
ääreen. Voisi soittaa lapsenlapselle - vaimo -riepu tuossa kuuluukin jo
kuorsaavan...
Vaikea kuvitella paljon mitään pervompaa.
Siis ei RLD, vaan tuo naapurin käyttäytyminen. Koko tuo Keskiluokkainen Keskinkertainen Kuohittu elämäntapa.
Roman Polanski sentään yritti jotakin - mutta rautoihin pantiin loppupelissä hänetkin.
(Stockholm 3.2.2010)
|
|