|
Entäpä minkälaista oli elämä Suomessa aikaisemmin?
Kun
miehet vielä olivat miehiä, naiset naisia, Suomi vielä
Wanha Kunnon Suomi - eikä mikään Euroopan Unionin
mallioppilas -wannabe Pikku-Amerikka?
Antakaamme sananvuoro
kaunokirjallisuudelle, Suomen ainoalle Nobel -kirjailijalle.
Hämeenkyrön Iso Poika, Frans Eeemil Sillanpää (1888
- 1964) kertokoon.Yrittäkäämme Sillanpään
sanataiteen avulla ymmärtää sitä muutosta, joka
kotimaamme on muutamassa vuosikymmenessä myllertänyt
käytännössä täysin toiseksi, vieraaksikin
maaksi.
Mutta ensiksi käyttäkäämme
tilaisuutta hyväksemme oikaistaksemme erään
sitkeästi elävän väärän luulon.
Nimittäin sen, että "Taatan" Nobel olisi myönnetty
jotenkin ikäänkuin myötätunnosta Suomen synkille
tuonaikaisille kokemuksille... Ei muuten pidä paikkaansa!
Tämä Nobel tuli ENNEN Talvisodan syttymistä. Eli
voitaisiinko nuo iänikuiset joutavat lätinät
"sääli -Nobelista" vihdoinkin lopettaa? Kiitos!
Kun
vauhtiin olemme päässeet, palauttakaamme mieleen, miten
rohkeasti Taata 30 -luvulla esiintyi. Suomen nk. "älymystön"
ollessa käytännössä kokonaisuudessaan kallellaan
joko Saksaan tai Venäjälle päin, jaksoi Frans Eemil
kaiken keskelläkin säilyttää henkisen
itsenäisyytensä ja dissata tasapuolisesti nuo molemmat
totalitaristiset järjestelmät - ja vieläpä Italian
siinä sivussa.
Suuren uteliaisuuden vallassa tartumme
pienoisromaaniin (vain 151 jo kellastunutta sivua) "Elokuu". Kirja
löytyy sattumoisin erään hotellin aulan vapaasti mukaan
otettavien kirjojen joukosta. Hallussamme oleva kappale on varustettu
merkinnällä "Kolmas painos, 26:s tuhat, Helsinki 1941". Ollut
siis aikoinaan melkoinen myyntimenestys. Toisaalta, tuohon aikaanhan
"sisältöteollisuuden" tuotteita oli markkinoilla tarjolla
häviävän pieni murto-osa nykyisestä
määrästä.
Lukukokemuksesta on tuleva
erilainen - tämä on nimittäin ensimmäinen kerta,
kun luemme romaanin sitä ennen nähtyämme siitä
tehdyn elokuvasovituksen.
Matti Kassila ohjasi kotimaisen
elokuvan parhaisiin saavutuksiin yltäneen versionsa "Elokuusta" v.
1956. Kuvauspaikkana Muroleen kanava Ruovedellä. On tullut
nähtyä useamman kerran paitsi telkusta, myös Silver
Screeniltä erilaisissa arkistonäytöksissä. Kassilan
elokuvasovitus on erittäin vahva. Filmin kuvasto ja
näyttelijäsuoritukset - mm. Toivo Mäkelän
legendaarinen roolisuoritus juopahtavana kanavanvartija Viktor
Sundvallina, unohtamatta Emmä Väänäsen ja Rauni
Luoman osia - ovat rankkaakin rankempia. Miten tämä
ennakkoasenne vaikuttaisi lukukokemukseen?
Aloittakaamme. Hei, tämä tekstihän alkaa vetämään! Kas näin:
"Päivät
olivat vieläkin pitkiä ja poutaisia; varsinaisista
kesähelteistä ei oikeastaan voikaan puhua ennen elokuuta.
Kumminkin oli taivas jo käynyt korkeammaksi, ja ihmiset alkoivat
maisemassa liikkuessaan sitä silmäillä - mitä he
eivät juuri tee alkukesän kukkivina päivinä. Mutta
nyt siellä näkyi aamusta iltaan rauhallisia viattomia
valkoisia pilviä, jotka saattoivat tunnista tuntiin pysyä
melkein sellaisinaan. Kunnes äkkiä jonain
iltapäivänä alkavat kokoontua ja tummentua, saavat
punaista reunoihinsa, on omituisen äänetöntä,
laitumella oleva hevonen syö vähän hermostuneesti...
Siellä täällä joku yksityinen ihminen
työstä levätessään ikäänkuin
havahtuu - jostakin - johonkin...
Taivaalla ihminen havaitsee
noita pieniä valkeita pilven rippeitä. Maan
päällä on jo laajat alat sänkeä, josta tyyneen
ilmaan nousee yhä vakiintuen kuivan kirpeä yrtin lemu -
perunamaan kohdalla, vaikkei siinä sänkeä olekaan, on
lemu näin vuosin kumminkin väkevin. Se lähtee sekä
perunanvarsista että pöytien ja pientareitten rikkaruohoista,
savikkeista, tähtimöistä, mataroista, jotka äsken
vakoja ajettaessa ovat ruhtoutuneet mullan sekaan... Jonkun talon
pellolla on vielä pitkät rivit
heinäkärväitä - sellaisten, jotka heikolla ja
pienellä työvoimalla yrittävät kituuttaa talonsa
asumista, eivätkä kaikki ole edes
tämmöiseksikään poutapäiväksi, kuin nyt
tämä, osanneet järjestää heinänkorjuuta.
Äijä kuuluu olevan kaupunkimatkalla...
Pouta on.
Kaikissa huvilantapaisissa ja käsityöläisasunnoissa,
vieläpä joissakin maalaistaloissakin, on akkunanpuoliskot
auki, ja aukosta näkyy kevyt verhokin, joka ei hievahdakaan.
Ulkoilma on niin valovoimainen, että tuollaisen verhon ohi ei
enää mitään aavista huoneen
sisällöstä, ulkoa katsoen siellä on aivan mustaa,
puheen pörinä vain saattaa kuulua. Ja niin on tyven,
että savukkeen lemu on viehättävästi todettavissa
akkunan ulkopuolellakin, jos joutuu ken kulkemaan ihan siitä
akkunan alitse.
Sisältä päin kyllä
näkee ulos. Sieltä saattaa tulla pää ikkuna-aukkoon
ja kysäistä: hei, hei, minne menet? Ja painostava pouta
saattaa ohikulkijan laiskahkosti pysähtymään ja
jäämään juttusille. Hän on paitahihasillaan;
pelkän vyön varassa olevat housut näyttävät
hiukan valahtaneilta; hän seisoo toisen jalkansa varassa, lantio
vinossa. Hän on menossa uimaan, tulee toisiakin."
Jaaha.
Selvän tosiaankin teki heti alussa. Mestarin kyydissä
ollaan.Taiturimaisin siveltimenvedoin maalaa Frans Eemil eteemme Suomi
-kuvastoaan - ja onnistuu vieläpä saamaan tekstiinsä
jopa mullan ja yrttien väkevät tuoksut mukaan! Puheensorinan!
Jokainen
elokuisen hellepäivän Suomen maaseudulla kokenut pystyy heti
samaistumaan kerrontaan. Mielenkiintoista kyllä, vertailukohdaksi
Taatan elokuisen painostavan helteen kuvauksen kanssa nousee
välittömästi venäläinen Mestari Ivan Turgenev,
jonka "Metsämiehen muistelmat" suorastaan pursuavat vastaavaa
luonnonkuvausta.
Varsinaista elokuva-ohjaajan ihannetekstiä. Ilmankos Kassilakin tähän teokseen tarttui.
Niin, Elokuun stoori on tuttu jo etukäteen. Dokailua ja Suuria Tunteita suomalaisessa kesäyössä...
Lähiluvulla
on hauskaa löytää sattuvia sananparsia ja lausahduksia
Fransun tekstistä. Vaikkapa näin:
- "Äreä tuntui olevan niinkuin kerjäläinen pakkasella..."
- "Olen minäkin vähän, mutta te olette niin peräti..."
- "(Rouvan ilmeestä näki, että hän ihan etsi
sellaisia kohtia, joihin sopi sanoa jotakin
poikkipuolista.) Suumalo oli happamella raolla."
Aina
välillä törmää sanaan, jota ei ole ikinä
ennen tavannut. Tyyliin"Länsilehdon rouvakin näkyi
yksinään SEIPPAILEVAN pihamaan
käytävällä..." - Entä mitä on KUURTOILU
tai LÄÄSÄÄMINEN? Vaikea sanoa, nykypäivän
lukijan täytyy vaan tulkita vanhahtavat sanat mielensä mukaan.
Vähitellen
alkaa käydä selväksi, että tämän romaanin
perusteemat ovat todellakin nuo klassiset viha, rakkaus, raha ja
kuolema. Mistäpä sitä muuten elämässä -
ja taiteessa - kyse olisikaan?
Viinaan menevän
kanavanvartijan, epäonnistuneen näytelmäkirjailija
Viktor Sundvallin perhe-elämä alkaa käymään
ylikierroksilla, kun vanha heila, tamperelainen verevä ja
hyvälihainen leskirouva, matkustajakodin pitäjä Maija
Länsilehto tulee viikonlopuksi vieraisille - tuoden mukanaan tuota
Viktorin niin himoitsemaa kullanruskeaa nektaria, konjamiinia...
Viktor
-parka on kahden naisen loukussa. Omaan, äkäiseen Saima
-rouvaan sitovat avioliiton kahleet, yhteinen huusholli,
raha-asiat ja lapset.Hyväluontoiseen Maija Länsilehtoon
taas entisen rakkauden muisto ja tietynlainen sielun sympatia. On
siinä Viktorilla olemista!
Viktorin ja Maijan suhdetta
Sillanpää kuvaa seuraavalla tavalla: "Sitä sellaista
isompaa huvia nyt ei ollut kestänyt kuin sen kesän aikana,
pian heidän pikku hurmauksensa laantui sellaiseksi kypsemmän
iän ihmisten hyväksi ystävyydeksi, joka ei asianomaisia
kalvanut kaipauksella, mutta lämmitti satunnaiset yhdessä
olot viehättäviksi vähitellen madaltuvan
elämän keitaiksi".
Mukavaluonteinen Maija
Länsilehto huomaa heti Saimaan - jota pitää
tyttösenä - tutustuttuaan, mikä Viktoria oli
odottamassa. Saima ottaa perheessä ohjat käteensä
yhä tiukempaan. Pian ovat jo vuorossa melkoiset Saiman
järjestämät kohtaukset, sekin "kun Saima
viimeisillään raskaana oli hyökännyt kanavasillalle
ja siellä hankkinut vääntökangella kajahuttaa
aviomiestään pääkuoreen."
Yllättäen,
filmiversiosta poiketen, Taatan tekstissä huomattavaa painoa saa
Viktor ja Saima Sunvallin Tyyne -tyttären orastavan naiseuden
kuvaus. Sekä Taave -rengin harrastama herrasväen
tyttären vonkaus.
Fransulla näkyy olleen
silmää naiskauneudelle, ja varsinkin teinitytöstä
huokuvalle viehätysvoimalle. Näinikkään:
"Kuinka
hurmaava Tyyne olikaan nuoresta ijästään huolimatta.
Sisäinen riemu täytti Taaven mielen, ilta sai olla millainen
tahansa. Köyhän vähäisen renkipojan lauantai -ilta
on aina hyvä - uhatkoon nuo koillisen lyijypilvet mitä
tahansa... Tyynellä oli lyhyet hameet, pitkät
päivettyneet kintut, ja kintereitten kuopat näkyivät.
Hän nyökkäsi ja sanoi "terve"
kääntyessään sisään kotiportistaan.
Katseessa oli jonkinlainen tasaväkisyyden ilme, juuri hiukan
nyrpeä loiste." - Niin, tuollainen sinänsä luonnollinen
nuoren tytön kukkaansa puhkeavan kauneuden ihailu
todennäköisesti näinä nykyisinä
hysteerisinä aikoina herättäisi jonkinmoisia
"pedofiili" -syytöksiä. Sitä suuremmalla mielenkiinnolla
luemme tätä kansalliskirjailijamme tekstiä. Näkyy
olleen "alan miehiä".
Taatalla ja elokuvaohjaaja Matti
Kassilalla oli muuten tiettävästi yhteisenä mieltymyksen
kohteena Tampereen legendaarinen Grand Hotel Tammer. Kuten muuten
tämänkin kirjoittajalla on. Fransu kuuluu pitäneen
siellä hoviaan, ja Kassila viihtyneen ehkä vähän
"liiankin hyvin" 50 -luvun hurlumhei -vuosinaan, joista on
avomielisesti kertonut. Meikäläinen taas vietti
kyseisessä ravitsemus- ja majoitusalan liikkeessä
eräitäkin muistettavia iltoja ja öita - joista ei
sinänsä muuta jäljelle jäänytkään.
Muistikuvat vain... Ylimmän, seitsemännen kerroksen
kulmahuone, fantastinen näkymä Hämeenpuistoon, huhtikuu
1997... - Miksi ylipäätään muuten muuta
pitäisi jäädäkään jäljelle,
elämästä?
Mutta takaisin "Elokuuhun".
Taata
jatkaa, aiheeseen päästyään: "Etkös sinä
jo lähde iltamiin? kysyi Tyyne ja irrotti käsivartensa, jonka
käteen Taave sen sijaan tarttui niinkuin hyvästiä
sanoakseen. Renkipojan kasvot loistivat kaikkein ihaninta rakastumista.
Taave ei sitä ajatellut itse, mutta varmaan tuossa hurmiossa oli
suurimpana tekijänä se, että tämä
tällainen - hänen ja Sundvallin Tyynen olo tässä
näin - oli niin tuiki mahdotonta. Hän Taave saattoi vain
ihailla ja palvella tuota pitkäkoipista vaaleata tyttöä,
joka keväällä oli päässyt keskikoulun
viimeiselle luokalle. Onnen ehtona on usein sen ulkonainen mahdottomuus.
Tyyne
naurahteli katkonaisesti, kun Taave häntä noin katsoi ja
känsäisellä pojankourallaan pusersi hänen sormiaan
ja heilutteli hänen hoikkaa käsivarttaan. Tytön
naurahduksissakin oli nyt tuo sama alttoääni, jolla hän
äskenkin oli puhunut ja joka tuon ikäiselle oli niin
erikoinen. Kun hän vihdoin yritti vapauttaa
kättänsä eikä poika oikein aikonut sitä
luovuttaa, tarttui tyttö vasemmalla kädellään pojan
leukaan ja teki samalla naamallaan laajan ja kireän virneen.
- Hei poika, nyt minä menen ja sinä jäät.
Taave
jäi tosiaan katsomaan, kuinka nuo ihanat sääret
loikkivat kanavasillan yli ja vilahtivat viimeksi sireeniaidan taakse.
Taavella oli tähän asti itse tietensä
elämänsä onnellisin ilta. Hän oli niin onnellinen,
että vaikka olikin jo hiukan myöhäistä iltamien
alkuun ehtiäkseen ja ukkonenkin saattoi yllättää
hänet kankaalla, hän kumminkin lähti reippaasti astumaan
sinne päin. Hänen piti päästä toisten,
vertaistensa pariin, tanssivan nuorison henkeen. Vasta siellä
tämä hänen koko olemuksensa, niin sielun kuin ruumiin
täyttävä puhdas salainen onnen hurma oikein tuntuisi."
Voiko
liikuttavampaa olla olemassa? Eihän tuollaista kadotettua
viattomuutta löydy enää kai mistään, juuri
siksi Sillanpään teksti niin nautinnollista onkin.
Intohimot
tiivistyvät sillanpäälaisessä suomalaisessa
SuviYössä. Aina välillä - "parahiksi" -
räiskähtää hirmuinen salama.
Viktor
-ystäväisemme katsoo parhaimmaksi siirtyä toraisten
akkojensa ristitulesta virkapaikalleen, kanavanvartijan mökkiin.
Miekkosella on putelinsakin mukanaan...
Mökissä
sitä on aikaa, salamoiden räiskähdellessä
ympärillä, filosofeerata muikkuparven
sielunelämästä, tai mietiskellä muikun matkaa
kissan suuhun...
Muistella, ikävöidä
Äitiä: "Äiti, äiti, sinun minä olen,
älä sielläkään unohda minua, sillä
tässäkin annan sinulle itseni."
Voi vaipua
itsesääliin: "Mitä minä olen tehnyt, mitä
minun elämäni kulku on ollut? Että tässä istun
ja olen odottavinani jotakin laivaa, jota en toivo tulevaksi...Jospa
menehtyisinkin tänä yönä, jospa joku noista taivaan
soilauksista sattuisi kohdistamaan huomionsa minuun!"
Viktorin on aika painua makuusijalle ja - itkeä. Samalla vaipuen Ikuiseen Uneen... Niin, näin loppuu Sudvallin Viktorin maallinen vaellus. T.S. Eliotia mukaillen "ei paukahtaen vaan pihahtaen". Oliko kuolinsyy kenties salamanisku, vaiko vain sydämen pysähtyminen elokuisena ukkosyönä, sitä ei kirjailija kerro, eikä sillä ole väliäkään.
Mutta samana yönä elämä jatkuu - toisaalla.
Renkipoika Taave viettää hurmioitunutta aikaa haavellen Tyyne -tyttösestä.
Tansseissa
Taave tapaa vanhan hoitonsa, omaan säätyynsä kuuluvan
Hilma - karjatytön, jonka kanssa on kai aikaisemmin tehnyt
lähempääkin tuttavuutta. Kuitenkin Taavella on
ikävää ja tukalaa iltamissa. Ajatukset palavat Tyyneen,
herrasväen tyttäreen, jonka käsivarresta, melkein
vyötäisiltä hän oli äsken pitänyt. Taave
muistelee erästä souturetkeä: "Taave souti
mielellään tyttöä, jonka tunsi hyvin, oli tuntenut
koko sen ajan, minkä oli tällä paikkakunnalla ollut,
mutta ei ollut koskaan katsellut häntä noin pitkään
ja noin lyhyeltä matkalta - siinä olivat Taavea
vastapäätä tytön pitkät sääret,
siisti värikäs kesähame vyötäisineen, paljaat
käsivarret, hoikat sormet, joita niitäkin sopi siinä
soutaessa suoraan katsoa, oli päivettyneet kasvot,
pitkähkö nenä kaitaisine sieraimineen, kaareva suumalo,
keskikohdaltaan hiukan suppuun pusertunut, alaleuan kärki... Soutu
kesti puoli tuntia - se silloinen soutu... Taavella oli jalassaan
hiljakkoin hankitut, vasta kerran tervatut, komeavartiset lapikkaat." -
Frans Emilin teksti suorastaan pursuaa eroottista latinkia. Mikäli
mieskirjailija nykyään kirjoittaisi nuoresta
tytöstä tuohon malliin, tulisivat tosiaankin
todennäköisesti aika pian kuumat paikat... Senkin likainen
vanha mies!
Ei saa Taave -poika makua iltamien kirkuvan
vihreisiin "iltapukuihin" puetuista piikatytöistä Tyyne
-mietteidensä ahdistamana. Yksinään lähtee Taave
aamuyön tunteina, ukkosen tauottua, usvan peittäessä
järven ja pikkulintujen aamuviserryksen alettua, vaeltamaan
kotiinsa. Joku toinen saa tänä yönä vongata
saatille Hilma -karjatytön kanssa. Luonnonlapsi vaeltaa
kesäisessä aamunkoitossa pää täynnä
haaveilua illalla päänsä pyörälle panneesta
Tyyne -tyttösestä. Yllättäen, kanavanvartija Viktor
Sundvallin vartiokojun kohdalla, Taave huomaa Tyynen. Mutta
tämä on eri Tyyne kuin viimeksi nähty. Tämä
Tyyne itkee, hiljaa ja äänettömästi....
"Itkeneen
se näkyy juuri vähää ennen loppuaan, kuului
lääkäri sanovan sisällä vartiokojussa. -
Näkeekö rouva - silmänaluiset ovat vielä aivan
märät."
Pienoisromaanin loppupuolella,
aamunkoitteessa, Nobel -kirjailijamme ottaa ikäänkuin
pari askelta taaksepäin ja kuvailee vielä palvelijatar Iita
Leppikankaan ja Viljasen Maunon elämänkumppanuuden alkuhetket
heinäladossa ukonilman aikana. Tavattoman
viehättävää on Sillanpään
tämäkin tarinointi nuorenparin EnsiYöstä:
"Tätä
ennen ei heillä Maunon kanssa ollut ollut mitään
sellaista, jolla ei olisi ollut - tai saanut olla
näkijöitä ja kuulijoita. Eikä tuo koskematon
tyttö mitään sellaisia osannut kuvitellakaan - ei omaan
kohtaansa, vaikka kyllä tietysti oli selvillä luonnollisista
"asioista"... Mahdoton hänen olisi ollut itseään
sellaisiin kuvitella, ei silloinkaan, vaikka tuollainen Mauno pyrkikin
pusertelemaan - ja sai sitä vähän tehdäkin - tuntui
jollakin tavoin mukavalta, kun sen käsivarren väkevät
lihakset kovettuivat pusertuessa vartalon ympäri ja sormen
päät osuivat rinnan puolella minne milloinkin... Siinä
oli hauska nauraa ja kiemurrella - mutta nähdä sen kyllä
sai kuka toinen tyttö tai poika tahansa. Ja parempi oli, jos
näkikin joku".
Kesäyönä kohtaa paikkakunnan
mahtipoika Mauno Iitan kylätiellä, ja saa houkuteltua Nisulan
äijän latoon sadetta pitämään. Ukkosen
jyrähdellessä onnistuu Mauno puhumaan Iitan viereensä
heinillle.
"Mauno veti Iitan syliinsä sinne heiniin,
he joutuivat yhdessä samaan puolinojaan, jossa Mauno
äsken oli istunut. Iita ei millään tavoin taistellut
vastaan. Hän jäi niinkuin hyvinkin tottunut siihen olemaan ja
katselemaan ukkosen raivoa.Mutta sitten Mauno yritti ruveta
kiinteämmin, oikein toden teolla tyttöä
syleilemään, hamuili hänen huuliaan ja muuta sellaista -
niinkuin pojalle tuollaisessa tilassa kuului. Mutta se ei sujunut, ei
ollenkaan - tällä ensimmäisellä kerralla,
minkä Viljasen Mauno toden teolla oli vain sitä varten
liikkeellä.- Etkös sinä olekaan minun
ystäväni? kysyi tuo hiukan ylpeäksi tunnettu poika.
Ääni ja sanat olivat niin teennäistä, että se
kesken kaiken hiukan huvitti tyttöä; tuo vahva poika tuli
somasti avuttomaksi.- Ei ystävyys semmoista vaadi - vallankaan
näin myrskysäällä, kun ei tiedä, mikä
hetki on viimeinen. Katsele nyt vaan sinäkin...Poika kiinnitti
kumminkin yhä otettaan ja taivutti, taivutti tyttöä
yhä enemmän...- Ei poika, ei se niin käy, kun sinä
luulet.Ukonilma ei tällä kohtaa ollut niin ankara että
se olisi vaatinut ladossaolijain koko huomion.- Sehän nyt on
pentelettä - yksi tuommoinen tyttö... Viljasen Tauno tunsi
siinä vääntäessään, että Iitalla oli
komea varsi - ja lisäksi vallan vietävänmoiset
käsivoimat. Ei käynyt Maunon miehenä
käyttäminen enempää voimaa, kuin minkä oli jo
pannut liikkeelle.- Ei poika - nyt ei olekaan Sikomäen Sanni sinun
kourissasi.- Jaa ettei ole, kuului Maunon suusta vähän
käheästi ja taistelu alkoi uudestaan. Ei kuulunut
enää sanoja - pitkään aikaan.Se sai kyllä
alkaa ja kestääkin, Iita tytöllä ei ollut
mitään hätää. Vaikkei hänellä
ollutkaan kokemuksia, tunsi hän hyvin vaistollaan, mistä
tässä oli kysymys. Viljasen Mauno - mukava pystyvä mies,
kyllä, mutta... Mutta mutta. Runo oli jo lapsena taitamattomana
neuvonut salomaan tyttölasta. Paimentaessaan lehmää
pitkänä tyynenä ja poutaisena elokuun
päivänä siellä kotoakin vielä
syvemmällä, sen mahoksi jääneen metsämoision
kupeella, oli tyttö melkein koko päivän laulanut,
yhtä mittaan pienellä äänellään jonissut:
"Apilan kukka se kaunis kukka, ne-e-e-lihaaaralli-i-i-nen - poik' oli
tytölle illan huvi, mutta samass' oli vaaralli-i-i-nen."
Kyllä Iita tiesi jo kymmenen vanhasta, kuinka siinä käy
jos periksi antaa."
Suomen kirjallisuushistorian upeimpia
seksikohtauksia. Jos tuollaista tänä päivänä
kirjoitettaisiin, pidettäisiin sitä todennäköisesti
"raiskauksen" kuvauksena - Iita -tyttöhän rimpuili vastaan.
Ainakin aluksi. Tai ainakin oli rimpuilevinaan.
Eipä
jää Iita -tytölle traumoja tuosta heinälato
-kohtauksesta, päinvastoin. Näin Iita: "Ensi kertaa ehkä
tämä Iita tunsi olevansa täysin aikuinen ihminen. Ei
hän juuri mitään täsmällistä ajatellut,
ei mitään sanoja mielessään sanonut, hän tunsi
vain. Voimaa oli ruumissa ja sielussakin, niinkuin oli tuon toverinkin
ruumiissa. Tuo oman voiman tuntu paisui, antoi varmuutta, tyttö
ikäänkuin heräsi, juuri tänä
ukkosyönä se tapahtui. Yhä suloisemmalta tuntui olo nyt
tuon pojan vääntämisen jälkeen, oman voiman
voitollinen tuntu. Olihan tässä tietysti edessä se sama
mikä kaikilla muillakin tytöillä siihen ikään
päästyään ja sopivan kumppanin
löydettyään, mutta - tämä voima oli suloinen
hallita. Tässä vasta Iita oli oikein tullut
ymmärtämään, mitä se Kanavan herra oli
tarkoittanut, kun se joskus "pikkutuulella" ollessaan oli puhunut
siitä aarteesta, joka voi olla piikatytöllä, jos sen
pitää ja hoitaa, mutta jota ei mikään prinsessa
takaisin saa, jos sen kerran on menettänyt.Iita nautti olostaan
niin, että hän siinä istuessaan - vaikka Maunon
käsivarsi yhä kiersi hänen uumiaan - nosti omat
käsivartensa päänsä taakse ristiin ja jäi
siten katselemaan hiljakseen vaimenevaa sadetta. Oli siinä pojan
kainalossa kuin mikäkin unelmoitsija."
Miten LUONNOLLISTA kaikki onkaan joskus ollut! huudahtaa nykyajan lukija tässä vaiheessa.
Minkälaiset sitten ovat mietteet Viljasen Maunolla?
"Viljasen
Mauno tunsi olevansa mies, hän väkevä poika, jonka
edessä ei ollut rinnan röyhistäjää
tällä aukealla, hän tunsi sen oikeastaan vasta
istuessaan tässä tyttö kainalossa ladon heinillä.
Hän oli mies ja miehuuteen liityi kaikenlaista, miehen piti
hallita - muutakin kuin korttipakkaa ja lompakkoa, jossa oli kulumassa
viimeinen tili, setelit osastoissa ja kovat rahat siinä
pitkässä pussissa, josta ne tarvittaessa kopeloitiin. Miehen
piti hallita ja pitää voimassa ja kunniassa paljon muuta:
koti ja kontu, vaimo, lapset ja niiden kasvattaminen - ei Viljasen
Mauno sellaista ajatellut, mutta hänkin kyllä tunsi sen, kun
hän siinä rauhallisena istui ja Iita oli turvallisesti
nostanut molemmat kätensä niskansa taakse. Ei heillä
ollut mitään hätää toistensa kanssa.
Tämmöinen
oli siis Sillanpään mukaan "erään tulevan avioparin
ensimmäinen varsinaisesti ratkaiseva kohtaus ja kohtalon yö".
Liikuttavan herkkää vuoden 2007 perspektiivistä, jolloin
ihmissuhteet - eritoten sukupuolten väliset suhteet - tupaavat
lopahtamaan ennenkuin ovat kunnolla alkaneetkaan. No,
jäähän meille sentään nämä
kotimaisen vanhan kaunokirjallisuuden kuvaukset Menneiltä Ajoilta,
jolloin todellisia Naisia ja Miehiäkin vielä oli olemassa
suloisessa Suomemme maassa... Nyyh...
Vielä palaa Taata,
kirjan jo lähestyessä loppuaan, Tyyne - Taave -suhteen
magneettikenttään. Tämmöinen on nuorten kohtaus
aamulla kanavanvartijan mökin luona, Viktorin maatessa kuolleena
virkapaikallaan: "Ja Taave astui rauhallisesti tuota nuorta
koulutyttöä kohti ja tarjosi hänelle
kättään. Tyyne tarttui siihen - ja kaiketi ensi kerran
heidän tapaamisensa aikana katsoi Taavea silmiin. Katseessa oli
monellaista ilmettä. Vastaantaistelijan vihaa, kunniaan vetoavaa,
nöyrää ja vaativaa."
Tuokin sinänsä
pieni kohtaus on Sillanpään kertomana niin täynnä
sähköä, että lukijalle tulee mieleen vaikkapa
jotkut Luis Bunuelin elokuvien intohimoiset, latinalaiset
"merkitsevät katseet".
Jännitteitä luonnossa,
jännitteitä ihmisten välillä - siinä lyhyesti
Sillanpään "Elokuun" ydin.
Kirjan viimeisen luvun omistaa Nobel -kirjailijamme kanavanvartija Viktor Sundvallin sielunelämän kuvailuun.
Niin, itkeskellen, muistellen, naukkaillen ja itsesäälissä kuluu luuserimme elämän viimeinen yö.
Kyllähän Viktorkin kerran oli nuori, voimansa tunnossa, täynnä suunnitelmia.
Vähitellen
kuitenkin "väkevä juoma oli aivan ruvennut erikoisesti
maittamaan ja sen hankinnasta ja säilytyksestä tuli usein
riitaa". Viktor oli juoppo, ja itsekin tunnusti tosiasian: Juoppo
mikä juoppo. Juop-po! Lisäksi Saima -vaimon "olemukseen tuli
tuo aivan erikoinen kalseus, joka on ominainen sellaisille vaimoille,
joilla ei enää miehestään ole
välitöntä avioiloa". Kassilan Elokuu
-filmatisoinnissahan Emma Väänänen piirsi tuosta
naistyypistä mitä herkullisimman muotokuvan.
"Ihminen
kestää niinkauan kuin se aivan tosissaan ajaa takaa jotakin
harhakuvaa", kirjoittaa Sillanpää osuvasti.
Viktorin
tapauksessa tuo harhakuvien takaa-ajo vaan on tänä elokuisena
ukkosyönä loppu. Samalla lakkaa lihavahkon, juopahtavan
ylioppilas Viktor Sundvallin, b- luokan
näytelmäkirjailijan, elämänliekki
lepattamasta.
Nuorilla sensijaan on hinku toisiinsa. Niin täytyy ollakin.
"Kauniissa
ukkosen puhdistamassa maisemassa vain mentiin eteen päin ja
itsetiedottomasti nautittiin siitä, ettei ukkonen eikä
mikään muukaan tapaturma ollut itse nauttijaa kohdannut."
Elämä jatkuu. Sen on jatkuttava.
(RIIKA, Maaliskuu 2007)
|
|