|
Sofia Coppolalle täytyy nostaa hattua.
On astunut todella ISOIHIN saappaisiin - nimittäin isänsä,
Francis Ford Coppolan.
"Kummisedän" ja "Apocalypse Nown" ohjaajan.
Molemmat kulttileffoja, edellinen taitaa olla ihan siinä kärkipäässä
kansainvälisten kriitikkojen "Top Ten" -listoilla.
Paitsi että on tietävästi myös Husseinin Saddamin
mielipätkä.
Isä -Coppolahan kävi Suomessa, Sodankylän leffafestareilla
pari vuotta sitten ja viihtyi hyvin. Yhtymäkohta Suomeen löytyy
sikälikin, että hän on jalostanut jo vuosia omaa
viinituotantoa Californiassa tilalla, jonka aikoinaan perusti helsinkiläistaustainen
Gustave Niebaum eli Gustave Ferdinand Nybom. Merikapteeni Nybom
hankki tilan 1800 -luvun lopussa Alaskassa ansaitsemillaan turkisrahoilla.
On tyttärellä uskallusta.
Aloitteli ensin näyttelijänä mm. faijansa pätkissä,
yritteli uraa valokuvaajana...
Esikoisohjaus "Virgin Suicides" oli jo vakuuttava työnäyte.
Kaunis, haikea kuvaus niinkin vaikeasta aiheesta kuin itsemurhasta,
oikeastaan useammista. Teemasta huolimatta sieltä leffasta
poistui ulos jotenkin puhtaan oloisena...
"Into the Mystic..."
Niinpä tämäkin oli nähtävä. Sofia
Coppola voitti käsiksestään muuten Oscarinkin. Sikäli
kuin se nyt jotakin merkitsee...
Jo leffan ensimmäinen kuva kertoo ohjaajan vahvasta visuaalisesta
otteesta, valokuvaajataustasta. Pehmeä foto nuoren naisen takapuolesta
pikkuhousuissa hotellin sängyllä makoilemassa... Lupaavaa...
Melkein koko raina tapahtuu tokiolaisessa laatuhotellissa, jossa
kaksi tylsyyteen kuolemaisillaan olevaa sielua kohtaavat: Alamäessä
oleva rahakkaalle mainoskeikalle tullut amerikkalainen keski-ikäinen
näyttelijä ja nuori, elämässä suuntaansa
etsivä aviovaimo. Koomikko Bill Murray elämänsä
roolissa ja uusi tuttavuus Scarlett Johansson.
Ulkomaailma, luonto on jossakin kaukana hotellin ilmastoiduista
huoneista... Tämä on oma pienoismailmansa kuntosaleineen,
pesuloineen kaikkineen. Hotellissa voisi periaatteessa asua aina,
tarvitsematta poistua ollenkaan. Näinhän joku amerikkalainen
miljonääri, oliko se Howard Hughes, loppuvuosinaan tekikin.
Voiko ikävystymiseen kuolla? Ehkä ei, mutta koville se
ottaa, tämänkin tarinan päähenkilöille.
Kaikki on näennäisen hyvin, terveyttä ja vaurautta
piisaa, mutta silti aika tuppaa tulemaan pitkäksi. Erittäin
pitkäksi...
Miehelle pakotien tarjoavat baaritiskin antimet, tytön aika
menee eksistentialistisissa kelailuissa, kunnes he kohtaavat Tokion
yössä. "Strangers in the night..."
Molemmat ovat naimisissa, ja molempien avioliitot ovat tyhjyyttään
kumisevia. Enemmän tai sitten hieman vähemmän...
Niin, se avioliiton herkku...Ja keski-ikäinen mies ja nuori
nainen... Tämähän on aivan perustarina.
Ikä-eroa muukalaisillamme yössä on suunnilleen neljännesvuosisata,
mutta sielujen sympatia löytyy kummasti.
Niin, länsimainen kultuuri perustuu tässä asiassa
nykyään semmoisellekin "ideaalille", että
pariskuntien olisi hyvä olla suunnilleen samanikäisiä.
Virallinen propaganda perustuu jonkinlaiselle tasa-arvo -mantralle.
Sukupuoltenkin erot yritetään tukahduttaa, vaikka väkisin.
Katsotaan vaikka lapsia leikkipuistossa tanttamaisten puistotätien
komennossa tai sitten toisessa päässä eläkeläisiä
vesijumpassa tai sauvakävelyllä...Hui kauhistus!
Sillä eihän miehen elämässä loppujen lopuksi
ole montaakaan sellaista vuotta, jolloin mielenkiinto ja kanssakäyminen
kohdistuisi oman ikäisiin naisiin.
Nuorena sitä on vanhempien naisten perään. Ja oman
ikäiset tytöt vastaavasti vanhempien kollien käsittelyssä.
Musta silmä siitä tietenkin on tytöille usein lopputuloksena,
kuten vaikkapa Pohtamon Anne juuri muistelmissaan tilittää.
Mutta kummasti neitomme vaan palaavat noiden hirviöiden luokse...
Sitten miehelle kyllä tulee elämänvaihe omankin ikäistensä
parissa. Uuvuttavien riitojen jälkeen kaikkein hitainkin yleensä
vähitellen huomaa, että eihän tästä tule
yhtikäs mittään. Valitettavasti suuri taloudellinen
katastrofi on siinä vaiheeessa jo päässyt tapahtumaan.
Keski-iästä alkaen loppupätkä onkin sitten nuorten
naisten vonkaamista. Vaihtelevalla menestyksellä.
Niin, kuinkas Monroen Marilyn sen laulussa sanoikaan: "Men
get cold, when girls grow old..."
Pitää kutinsa! "Diamonds are a girl's best friend!
And we all loose our charms in the end!"
Tässä leffassa kaverin menestys on hyvä, vaikka loppuhuipentumaan
saakka ei päästäkään. Vielä. Elokuvan
loppu jättää onneksi kaiken sillä lailla auki,
että katsojalle jää fiilis, jotta "Jatkoa seuraa..."
Sofia Coppola on leiponut mukaan lempeätä ironiaa japanilaisista,
eritoten heidän fiksoitumisestaan tähtien palvontaan.
Oma lukunsa on sitten elokuvan nimessäkin esiin tuleva kommunikaatiovaikeus
japanilaisten kanssa. Meillä siitä ammentaa joku Noriko
-show, mutta paljon huonommalla maulla. Kuinka joku muuten voi suoltaa
tuollaista roskaa? Miten ihmeessä sille riittää katsojia?
Ihmeellistä nähdä n a i s e n ohjaama elokuva, joka
ei pitkästytä. Ei julista jotakin "totuutta",
kertoo vain pienen, kauniin, surumielisen version teemasta "Boy
meets girl". Ja kertoo sen hyvin.
Elokuvan jälkeen, Linnunlaulun huviloiden kautta syksyistä
Töölönlahden rantaa kotiin pyöräillessä
tuntuu hetken, että nainenkin v o i olla ihminen. Mukava, ilman
mitään turhaa riidanhalua. Seikka, mikä meinaa aina
välillä täällä Pohjolassa unohtua. Taistelun
tiimellyksessä. Mutta italialaisperäisellä Coppolan
kulttuurisuvulla onkin sivistystä vähän toiseen malliin
kuin näillä kotikutoisilla räyhääjillämme...
Taidan lähteä Alkosta hakemaan Niebaum - Coppola -viiniä.
Meikäläisistä valikoimista ei valitetavasti löydy
"Sofia Blanc de blancs" -valkkista. Sitä ostaisin.
Otetaan siis punkkua, "Francis Coppola Rosso", 12,90 euroa
pullo. Alkon nettisivut kuvailevat tuotetta sanoilla "runsas,
mausteinen ja pehmeän tanniininen". Lupaavaa.
Juon maljan Sofia Coppolan uralle. Hänellä on vielä
paljon annettavaa. Odotamme jatkoa.
PS: "Francis Coppola Rosso" pruuvittu. Yllätys! Ensimmäinen
siemaus iski kitalakeen kuin hyökyaalto! Mutta se oli lempeä
isku. Onko tämä kevyt vai raskas viini? Vaikea sanoa.
Ja hyvä niin. Ei tätä voi sillä lailla määritellä.
Väri kauniin rubiininpunainen. Notkeaa, juotavaa. Tämä
uppoaa! Ei mitään tunkkaista, selvästi aivan eri
sarjassa kuin ne Tallinnan sataman Cittarin 3 - 4 euron romanialaiset
ja bulgaari-punkut joihin tässä on totuttu. Laatutavaraa.
Sopii esimerkiksi Eestistä hankittujen "Vikstal"
Kreeker Soola -keksien (Tootaja: United Bakers, Lubyatova, Venemaa)
kanssa nautittavaksi. Epäilemättä monissa muissakin
yhteyksissä.
Mukava perhe, nämä Coppolat! Tuottavat jo toisessa sukupolvessa
maailmalle valioluokan leffoja, ja taivaallista viiniä vielä
siihen päälle. Aika iso osa ihmisen perustarpeista tulee
tyydytettyä yhden perheen tuotteilla.
(LOKAKUU 2004)
|
|