|
Mies, vaimo, prostituoitu.
Siinä tämän ranskalaisen taide-elokuvan teema. Ohjaajana
nainen, kuten tämäntyyppisissä leffoissa usein nykyään,
niin Ranskassa kuin Suomessakin.
Pääosissa Gallian tämän päivän eräät
suosituimmista näyttelijöistä, Gerard Dépardieu
ja Emmanuelle Béart.
Vaimo salakuuntelee miehensä puhelinvastaajaa ja löytää
rakastajattaren kiitosviestin "ihanasta yöstä".
Päättää palkata prostituoidun viettelemään
miehensä "oppiakseen paremmin tuntemaan tämän"
ja "tietääkseen mistä tämä pitää".
Temppu näyttää onnistuvan. Avioparimme monikymmenvuotinen
avioliitto on jo siinä pisteessä, että illalla sängyssä,
lehti kädessä, tapahtumat kulkevat rataa "oliko sinulla
hyvä päivä tänään?". Ennen valojen
sammuttamista ja kylkien kääntämistä...Ei pitäisi
olla vaikeata saada tuollaista miestä koukkuun.
Vaimo haluaa tavata prostituoidun aina sessioiden jälkeen
ja kuulla kaikki yksityiskohdat, joista maksaa hyvin. Ja lähettää
vosun jatkamaan toimeksiantoaan.
Tunnekuohujen jälkeen naiset lähentyvät toisiaan,
heillä meinaa olla jopa suhde. Eikä äijäparka
aavista mitään. Hänelle näyttää jäävän
vain jonkinlainen narrin ja maksajan osa.
Perkele! Kieroja nuo naiset!
Tätä kuviota sitten vatvotaan puolisentoista tuntia.
Varsin elegantisti, tietenkin. Onhan kyseessä ranskalainen
taideleffa.
Kukaan ei huuda, rähjää. Ollaan ranskalaisen sivistyneitä
ja kohteliaita.
Ollaan varakkaita. Rahaa on - työnteko on jossakin etäällä.
Eräässä vaiheessa tosin selviää, että
vaimo on ammatiltaan gynekologi. Mies ilmeisesti menestyvä
bisnesmies.
Loppuun on varattu ylläri - mikään ei ollutkaan sitä,
miltä näytti. Kyse olikin varsinaisesta valheiden verkosta.
Uskomatonta sekoilua. Tällaista huttua saavat aikaiseksi vain
älykköranskalaiset.
Naimisestahan piti olla kysymys, mutta miksi se on nk. paremmissa
piireissä tehty näin jumalattoman vaikeaksi, kysyy katsoja.
Mutta kyllä fransmannimme elokuvan rakentamisen osaavat. Nautittavaa
kuvausta, valaistuksia, kuvasommitelmia. Eri asia on, onko heillä
tässä mitään uutta sanottavaa.
Sen, että rakkaus on ikuista, mutta sen kohteet tuppaavat vaihtelemaan,
senhän jo tiesimmekin.
Emmanuelle Béart on ehkä maailman kauneimpia naisia.
Hänen ranskalais-italialais-kreikkalainen aikuinen kauneutensa
tuo mieleen lauseen "syksy oli lämmin ja kypsä kuin
tietyn ikäinen nainen". Huoraksi meikattuna hän on
m e l k e i n uskottavakin.
Leonard Cohenin sänkykamari -ääntä meinaa pariin
otteeseen päästä kuulemaan, mutta biisit pannaan
turhan nopeasti poikki. Niissä olisi ollut sitä paljon
puhuttua "substanssia" enemmän kuin tässä
tarinassa Porvariston Hillitystä Ahdistuksesta.
Olipa hyvä, että tämä pätkä tuli käytyä
tsekkaamassa. Tietää, missä tämän aiheen
käsittelyssä maailmalla mennään.
Vieressä takarivillä naisparilla oli hauskaa. Söivät
popcornia ja naureskelivat koko ajan. Tunsivat kai kanssasisartensa
metkut ja "naisen logiikan" leffassa niin hyvin.
Eikä hintakaan ollut paha - kesän tarjouskupongilla vain
5 euroa. Jonka sinänsä pitäisi olla lähellä
leffalipun oikeaa hintaa. Minkä ihmen takia elokuvalippujen
Suomessa pitää olla niin kalliita, usein 8 - 10 euroa,
kun ne esimerkiksi Pariisissa ovat haarukassa 6 - 7 euroa? Salit
Suomessa tietysti ovat hienoja - liiankin hienoja.
Siinäpä se ongelma juuri onkin.
(Heinäkuu 2004)
|
|