|
Syyskuussa sai Lappeenrannan kaupunginteatterissa ensi-iltansa
nuoren helsinkiläisen näytelmäkirjailijan Pasi Lampelan
kappale "Hotelli". Starring Hannele Lauri. Esitykset jatkuvat
pitkälle helmikuulle 2005 saakka. Käykää katsomassa,
ja vetäkää omat johtopäätöksenne.
Kirjoittaja/ohjaaja Pasi Lampela näyttää olevan jonkinlainen
suomalaisen nykyteaterin "Vihainen Nuori Mies". Ainakin
hän haukkuu käsiohjelmassa muun kotimaisen viimevuosien
teatterin lyttyyn. Niin sitä pitää! Asennetta!
Stoorissa äiti ja poika alkavat jossakin Itä-Suomessa
pyörittämään ränsistynyttä, syrjässä
sijaitsevaa hotellia liike-ideana prostituutiopalveluiden tarjoaminen.
Alussa kotimaisten vosujen voimin, sittemmin itämafian "vierailun"
jälkeen venäläisvahvistuksella. Taustapiruna häärii
puolivillainen liikemies, lakitoimiston omistaja, kuinkas muuten.
Tarkoituksena on tehdä kunnon tiliä. 1990 -luvun laman
johdosta epäonnistuneet bisnekset ja lusittu kakku Hämeenlinnassa
ovat saanet äidin yrittämään revanssia. Hän
ei kuulemma pelkää mafiaa, ja homma on kaikin puolin hanskassa.
Äiti on vakuuttunut, että bisnes tullaan laillistamaan
juuri mafian hallitsemattomuuden vuoksi ja kulta-ajat suomalaisilla
tytöillä ovat edessä. No, eihän se ihan niin
sitten menekään...
Iltapäivän matinea Lappeenrannassa. Liput vain 15 euroa
- se on Suomen laitosteattereiden edukkainta tasoa.
Joulukuun alussa yleisöä on paikalla vain muutama kymmen.
Keski-ikä reilusti puolen vuosisadan jälkimmäisellä
puoliskolla, ja naisvoittoista, tietenkin. Harmaita päitä,
vekkihameita ja röyhelöpuseroita.
Ennen saliin astumista jututan ovimiestä.
Kerron tämän olevan ensimmäinen teatterivisiitti
melkein kolmeen vuosikymmeneen. Saattaa samalla jäädä
elämän viimeiseksikin. Melko todennäköisesti
jääkin. Vaikka ei se aivan varmaa ole.
Ovimies: Tervetuloa, pääset samalla katsastamaan Laurin
hinkit.
Mie: Luomut vai silikonit?
Ovimies: Uretaanit! Ja se on muutenkin niin iso, että sen kanssa
jos joutuisi painimaan, täytyisi tehdä hommia oikein tosissaan!
Jaahas. Pelin henki tuli samalla selväksi. Etelä-Karjalassa
ollaan! "Tuntematon sotilaskin" tuli taas Itsenäisyyspäivänä
telkusta, ja nämähän ovat jonkinlaisia Antti Rokkia
kaikki!
Näytöksen alettua ensimmäiseksi kiinnittyy huomio
kivaan esillepanoon. Teatteriin on lavastettu juuri sopivan kulahtanut,
punasävyinen 70 - luvun hotellimiljöö. Sellainen,
jota ei enää Suomesta löydy mistään. Tapahtumat
keskittyvät aulaan. Huoneissa ja yökerhossa ei vierailla
kertaakaan.
Kohtaukset on eroteltu toisistaan tilanteeseen sopivalla vanhahtavalla
diskonrytkeellä. Ihan toimiva konsepti sekin.
Mutta stoori ja dialogi...
Tulee ihan joku kesäteatteriesitys mieleen. Harrastajatasoa.
Bordellinpitäjät yrittävät tasapainoilla mafian
ja viranomaisten välimaastossa - eihän siitä lopulta
mitään tule. Kohtauksissa painottuu suomalaiselle "ihmissuhde-draamalle"
tyypillinen huuto ja räyhääminen - äänessä
etupäässä naiset. Nämä meidän maailman
agressiivisimmat "paremmat puoliskomme". Verisuonet ohimoilla
pullistuen väännetään tuskallista tilitystä,
rautalangasta taivuttaen. Venäjän tyttö on joukon
sympaatisin. Ainoa joukosta, joka ei alinomaan ole kiljumassa.
Naisnäyttelijät on yritetty pyntätä "huorahtaviksi"
- tuloksena jonkinlaisia karikatyyrejä. Jo ruumiinrakennekin
on näyttelijöillä väärä. He edustavat
etupäässä tätä suomalaiskansallista "maatiaisrotuamme":
Rusinatissit ja leveä perse. Yksi "ilotytöistä"
on viisikymppinen vääräsääri. "Markkina-arvo"
tuollaisella huuhkajalla olisi tasan nolla, oikeastaan negatiivinen.
Mutta ehkä tälle naisnäyttelijätärelle
piti vain rakentaa rooli? Kuukausipalkkaisia kun ovat.
Koko näytelmän läpi paistaa tuo meille "tsuhnille"
ominainen luontainen kömpelyys.
Paikallislehti korosti arvostelussaan erityisesti, ettei näytelmässä
esiinny rivoja repliikkeja eikä parittelukohtauksia, vaan kaikki
tapahtuu "asiallisesti" hotellin aulassa. "Asiallisesti"?
No, eihän suomalaista draamaa käytännössä
ilman kirousten tulvaa ole olemassakaan, eikä "Hotelli"
muodosta siitä poikkeusta. Mitä parittelukohtauksiin tulee,
on hyvä ettei niitä ole. Ettei katsoja liikaa vaivaannu
esittäjien puolesta.
Väliajalla jatkuu jutustelu ovimiehen kanssa.
Hän kehottaa menemään vapaasti lähemmäksi
istumaan, "Mie lupaan siulle, pääset samalla kurkistamaan
hameitten alle!"
Mie: "Sitähän varten tänne tulinkin!"
Jatkan toteamalla, ettei proggis kuitenkaan ole aivan niiiiin huono
kuin luulin.
Ovimies: "Ei tää ihan huono oo, monet tämän
teatterin kipaleista on kyllä pelkkää paskaakin!"
Poistun naureskellen puhvetin puolelle. On aina ilo keskustella
näiden karjalaisten kanssa.
Näytelmän toisella puoliskolla tilanne sitten kärjistyy
"dramaattista" - PAM! - loppuaan kohti. Ai ku nauratti!
Mukaan tarinaan on ympätty äidin ja pojan välien
setvimistä, vihjauksia väkivallasta ja - mikä hirveintä
- hiv -positiivisuutta ja huumekauppaa. Ihan vaan, että saadaan
soppa kasaan kaikilla mausteilla ja jokainen ennakkoluulo varmasti
tyydytettyä. Kaikki kliseet vaan peräjälkeen! Unohtamatta
pakollista mafia -Igoria, joka puhuu hoono soome.
Ihan paskaa, ovimiestä lainataksemme.
Vaikka länsimaissa vosut käytännössä AINA
vaativat kortsun käyttöä ja vaara saada sukupuolitauti
kännisessä "siviiliseksissä" kapakka-illan
jälkeen vasta kova onkin. Ja vaikka prostituoidut käytännössä
ovat taloyhtiöiden hiljaisimmat ja kilteimmät asukaat,
eikä parittajilla bisneksen hyvin pyöriessä ole mitään
mieltä sekoilla paljon riskialttiimmissa huumekuvioissa. Sehän
olisi hulluutta.
Kun juonesta ja rytmistä pääsee kiinni, alkaa teatterissa
viihtyäkin. Tulee hihiteltyä yksikseen, tosin ihan eri
paikoissa kuin oli tarkoitettu.
Hannele Laurille täytyy kyllä antaa pisteet roolisuorituksestaan,
etenkin vähäpukeisesta kohtauksesta. Todellista siviilirohkeutta!
Harva tuon ikäinen ja tuollaisella kropalla varustetttu uskaltautuisi
moiseen. Hyvä, Hannele! Toisaalta kassamagneetiksi hänet
näytelmään varmaankin on palkattukin. Laitosteatteri
yrittää olla "kaupallinen". Niin, ja sana "näyttelijähän"
tullee kantasanasta "näyttää" - ja nyt
se on sitten "nähty"! Totisesti!
"Hotelli" onkin selkeästi niin sanottujen "siviilien"
aikaansaannosta.
Ken maksullisen seksin maailmassa seikkailee, joutuu usein tämän
teatterikappaleen tapahtumia kiintoisimpiin kohtauksiin ja dialogeihin
mukaan. Joskus jopa elämän parhaisiin ja antoisimpiin
keskusteluihin Rakkauden Ammattilaisten kanssa...
"Hotellissa" on kyse yhden laitosteatterin yrityksestä
olla ajankohtainen, tarttua "polttavan ajankohtaiseen aiheeseen".
Yleisölle - jonka joukossa Lappeenrannassa ei näyttävän
olevan ketään, jolla prostituution maailmaan voisi olla
omakohtaista kosketuspintaa - näytelmä tarjoaa tirkistelynäkökulman
tuohon ah! niin kiehtovaan ja iltapäivälehtiä myyvään
aiheeseen. Rahan ja rakkauden ikiaikaiseen liittoon, joka prostituutiossa
vain näyttäytyy avoimemmin kuin ihmissuhteissa yleensä.
Näytelmän jälkeen voivat sitten nuo sen ikäiset
naiset, joiden sukupuolielämä käytännössä
on jo ohi - sikäli kuin sitä koskaan paljon on ollutkaan
-poistua omakotitaloihinsa. Jotka joku heihin joskus kolme-neljäkymmentä
vuotta sitten hullaantunut miekkonen rakensi ja maksoi. Ja istuu
nyt todennäköisesti pilkillä tai pubissa, mikäli
vielä on hengissä. Elinaika-odotehan on miehillä
Suomessa melkein kymmenen vuotta alhaisempi kuin naisilla.
"Taide" tarjoaa "kunniallisille kansalaisille"
mahdollisuuden päästä "sivistyneesti" vierailemaan
avoimesti maksullisen rakkauden salaperäisessä ja kiehtovassa
maailmassa. Ennen paluuta pikkuporvarilliseen arkeen.
Sitten on tietenkin niin, että laitosteatterit käpristelevät
valtavissa ongelmissa. Lappeenrannan teatterikin osoittautuu valtaisaksi
betonikolossiksi, jonka henkilökunta- ja käyttökulujen
suuruutta voi vain arvailla. Mitään ruusuista tulevaisuutta
laitosteattereille kuten muillekaan kulttuurilaitoksille ei Suomessa
voi ennustaa. Esimerkiksi Kajaanin teatterihan on jo isossa kriisissä.
Kulttuurilaitoksia on yksinkertaisesti liikaa näin vähäväkisessä,
mutta alueeltaan valtavassa maassa. Näillä näkymin
pudotuspeli käy kiivaimpana Itä- ja Pohjois -Suomessa,
luonnollisestikin. Kylmä totuus.
Ja jos heidän tuotteensa tosiaankin ovat tätä tasoa,
joutavatkin olla kriisissä ja kuolla pois.
Työllistävä vaikutus tällä kappaleella
toki on. Prostituutio työllistää tämän
näytelmän kautta, paitsi varsinaiset teatterintekijät,
myös tuon virnuilevan ovimiehen, koko teknisen henkilökunnan,
puffetin kahvinmyyjät, leivosten toimittajat, teatteriarvostelijat,
julisteen valokuvaajan, suunnittelijan ja painajan, tilausbussien
kuljettajat jne. Ai niin, ja pitäähän nk. "helmikanojen"
aina käydä kampaajallakin ennen kulttuuririentojaan...
Teatterista poistuessa heti kadun toisella puolella loistavat seksiravintolan
kyltit. Muutaman tunnin kuluttua taas muutama Idän tyttö
alkaa siellä hommiin. Monet heistä elättävät
rajan toisella puolella jopa vanhempiaan näillä tienesteillään.
Ja palaavat yhä uudestaan ja uudestaan.
Jatkan Lappeenrannan joulukadulle. Eräs suomalainen nainen
tulee vastaan, ja meinaa pudottaa silmänsä. Tilanne nopeasti
ohi.
Muutaman minuutin kuluttua törmään samaan naiseen
pankkiautomaatilla. "Moi, taas nähdään!",
totean. Nainen peljästyy ja säntää karkuun.
Vähän ajan kuluttua erotan kadulla pari itävosua.
Heistähän ei voi erehtyä. Ryhti, pukeutuminen, asenne
jostakin ihan toisesta maailmasta kuin omilla tuulipuku-naisillamme.
Mukava pehmeä ässien suhina ympäröi heidät.
Toisella, kuvankauniilla pitkällä tytöllä, on
hauska musta borsalino -tyyppinen hattu. Sellaista ei suomalainen
nainen kuuna päivänä laittaisi päähänsä,
ainakaan täällä pikkukaupungissa.
Niin, tässäkin kylmässä, talvisessa kaupungissa
moni heppu hakeutuu heidän seuraansa illalla. "Kun hämärtää,
mies kumartaa..." Kaupunginteatterin "Hotelli" -näytelmän
esityksissä noita miehiä ei näy. Heillä on ihan
oma teatterinsa. Sillä eikö lopulta koko tämä
elämä olekin vain yhtä Suurta Teatteria, johon nyt
vaan oman lisämausteensa tuo Yhteiskunnan närkästys,
kun kaksi aikuista ihmistä vapaa-ehtoisesti viettää
hauskan puolituntisen keskenään. Harrastaen väkivallan
vastakohtaa, lihallista rakkautta. Se ei käy, se ei kerta kaikkiaan
käy! Siinähän ovat yhteiskunnan perusrakenteet vaarassa.
Se "tasa-arvo" ja "parisuhde" -ideologia, jonka
varassa järjestäytynyt yhteiskunta lepää. Vaikka
hampaat irvessä.
Toisalta: Käsi sydämelle, hyvät herrat! Jos prostituutio
olisi täysin laillista ja avointa, verrattavissa käyntiin
siistissä, hyvinvalaistussa terveyskeskuksessa, kuinka moni
käyttäisi? Eikö tämä "puolilaittomuus"
tarjoakin oman pikantin syntisen sivumakunsa - niin kauan kuin hilloa
piisaa?
(JOULUKUU 2004)
|
|