Ernst Haas -retrospektiivi Kuopion VB -valokuvakeskuksessa kesällä 2007.
Siitä harvinainen valokuvanäyttely - niin harvoin kuin niissä tulee
käytyäkään
- että
tämä piti käydä katsastamassa vielä uudestaan.
Mikäs Kuopion VB -keskuksessa on käydessäkään. Vapaa pääsy jäsenille.
Mukavan viileä, tyhjä puutalo lähellä Kuopion keskustaa helteisenä elokuun
lopun
arkipäivänä.
Olin ainoa näyttelyvieras. DeLuxusta!
Herää tietenkin kysymys, kuinka kauan Kuopijon kaltaisessa
provinsiaalisessa pikkukaupungissa on varaa yhteiskunnan rahoituksella
ylläpitää tämmöistä
maailmanluokan proggista tarjoavaa taloa? Ynnä muutamaa kulttuuripuolen
suojatyöpaikkaa? Nauttikaamme tilanteesta kuitenkin niin kauan kuin sitä
kestää!
Heinäkuinen pikakäynti VB -keskuksen Haas -katselmuksessa jäi nimittäin
vaivaamaan. Tämä pitää katsastaa
toistamiseen,
enemmän ajan kanssa...
Ensimmäiseksi kiinnittyy huomio Ernstin omakuvaan vuodelta 1945. Hän oli
tuolloin 24 -vuotias, aivan poikkeuksellisen komea mies, joka osasi
poseeratakin. Varsinainen
kreikkalainen
Adonis. Näyttelyluettelosta
käy ilmi, että hänellä oli juutalainen tausta. Pitihän se arvata, että tuon
Valitun Kansan edustajasta on kysymys!
Saksalaisen-kuuloisesta nimestä huolimatta.
Mielenkiintoista olisi tietää, mitenköhän Haas selvisi Toisesta
Maailmansodasta
juutalaisvainoineen noin vahingoittumattomana?
Erns Haas sai kuulemma kutsun Magnum -kuvatoimiston jäseneksi ja oli
ensimmäinen fotari, jolle järjestettiin näyttely New Yorkin Modernin Taiteen
Museossa... Hänen on mainittu olevan "Värivalokuvauksen Isä" jne... Huh - huh!
Henkilöhistoria sikseen, keskittykäämme kuviin. Millaista kuvastoa
tämä onkaan!
Ensimmäisen huoneen mustavalkoisen setin sodanjälkeisestä Itävallasta Haas
on
tuottanut nuorena, suunnilleen kaksikymmenviisivuotiaana, ilmeisesti
valokuvaukseen nk. "pystymetsästä" tulleena.
Aivan riipaisevaa matskua tuhotusta Euroopasta. Kaupungit kivikasoina,
ihmiset
raajarikkoina. Monta väkevää kuvaa, jotka ottavat vangikseen.
Tosin Marshall McLuhan on
oivaltavasti kirjoittanut tuosta "nostalgia-lisästä", joka vanhoille
valokuville antaa ikäänkuin ExtraBonusta, "taiteellistakin". Jotenkin
vaikuttaa, että näiden kuvien ollessa kyseessä kuvat kantavat ihan omillaan -
päinvastoin kuin esim. oman kovasti glorifioidun I.K. Inhamme tapauksessa,
jossa tuo McLuhanin
mainitsema ilmiö on selvä. - Lisättäköön, väärinkäsitysten välttämiseksi,
että
edellä mainitun McLuhanin
ajatuksista kirjassa "Ihmisen Uudet Ulottuvuudet" bonjasin ehkä about kolme
prossaa... Mutta hyvä niinkin!:-)
Sitten Yhdysvaltoihin, tuohon Luvattuun Maahan, jonne Euroopan taiteilijat ja
älymystö ennen Sotaa, Sodan
aikaan ja Sodan jälkeenkin niin suurin joukoin siirtyivät.
Alkaa Värin aikakausi. Aivan klassista matskua nämäkin Ameriikan -kuvat.
Tosiaankin, USA:n 1950 -luku on ollut upeaa, dynaamista, optimistista
aikaa
- ja sen huomaa tästäkin kuvastosta. Kuva Albuquerquesta on sairaan hyvä!
Haas näkyy olleeen varsinainen MaailmanMatkaaja. 1950 -luvulta lähtien
Lontoo,
Italia, Japani, Bali, Egypti, Norja, Tiibet, Espanja, Islanti...
Matkustamisen tuohon aikaan ollessa jotakin vallan muuta kuin nykyään.
Kuuluu
työskennelleen Life- Vogue- ja Geo -lehdille. Sekä kaupallisille muille
toimeksiantajille.
Otos tai pari eri matkoilta ympäri maailmaa on mukana tässäkin
näyttelykoosteessa.
Jotenkin
pystyn samaistumaan kuvioon - onhan omakin tavoitteeni ollut kyetä
julkaisemaan
YKSI kuva jokaiselta pitemmältä matkalta. Toistaiseksi se on suurin piirtein
onnistunutkin.
Jotakin tavattoman viehättävää on noissa varhaisissa 50 -luvun
värivalokuvissa. Värien sävyskaala on miellyttävä, nykyisiiin huipputeräviin,
värejä "vähintäin sen minkä lääkäri määrää" antaviin FUJI -filmeihin
verrattuna
niin paljon rauhallisempi. Niinkuin toisaalta 50 -luvun amerikkalaisissa
"TechniColor"
-elokuvissakin on omalla tavallaan hauska VäriMaailma.
Toisessa huoneessa pysäyttää moni kuva, ennen kaikkea "Gondolieeri
Hämärässä". Marraskuisen Venetsian auringonlaskun sävyt, kaupungin siluetti,
etualalla gondolieerin tumma hahmo liike-epäterävänä... Tuohon ei ole mitään
lisättävää, eikä mitään poistettavaa. Täydellistä.
Parhaimmillaan Haasin kuvat ovat silkkaa runoutta. Joku joskus jossakin
totesikin, että valokuvaus korkeimmalla tasollaan muistuttaakin runoutta, kun
taas elokuva proosaa....
Vaíkuttavia kuvia on monia muitakin. Esimerkiksi nuo niinikään liike-
epäterävät
(nykyäänhän
tuota tekniikkaa käytetään luonnonvalokuvauksessakin) härkätaistelukuvat
Espanjasta... Kaunista, kaunista!
Kolmannessa huoneessa kukkakuvia. Kukapa fotari tuota teemaa pystyisikään
välttämään. Haasilla on joukossa hyviäkin.
Musta-taustainen kuva kallankukasta sensijaan on... tavanomainen. Vastaavia
on
monilla
muillakin kuvaajilla. Robert Mapplethorpe tuon teeman kai venytti
äärimmäisyyksiin asti.
Kuva kurjenpolvesta on... huono. Suttuinen suurennus... Tuollaisia on tässä
tullut
heitettyä roskikseen moniaita.
Tästä päästäänkin aiheeseen, eli siihen, miksi pidän Ernst Haasista fotarina:
Hänellä on paljon - todella paljon - hyviä, jopa maagisia - fotoja. Ja
sitten joukossa keskinkertaisia, jopa huonoja!
Inhimillistä, niin inhimillistä!
Niinkuin tuokin kuva Norjasta. Otettu - aallosta päätellen - laivan päältä.
Mitä tavanomaisin, suorastaan kliseenomainen kuva. Aivan samanlaista matskua
voi synnyttää Härmästä: Kuusamosta, sisävesilaivalta reitillä Kuopio-
Savonlinna, Ilomantsista...
Entäs sitten tuo "Musta Aalto"? Tai kuva rannalta, aallosta, Karibianmereltä?
Minullahan on samanlaisia!
Erittäin mukavaa tietää, että tietyltä osin meikäläisen ja tämmöisen
edesmenneen
maailmanluokan fotarin ajatukset ovat kohdanneet!
Näyttelyjulisteen kuva, lähis ruusun terälehdistä, antaa toivoa. Siis yksi
"Valokuvauksen Suuristakin" on kuvannut ja julkaissut ruusu -aiheen? Kiva
tietää.
Jo vuosia sitten tuli vannottua, ettei ruusu -teema enää ikinä ylitä
julkaisukynnystä. Yksi ruusukuva, Bankokista vuodelta 1995, myi pari isohkoa
korttipainosta loppuun, ja päätin että nyt riitti. Viime vuonna Hiiumaan
pääkaupungista Kärdlasta tuli kuitenkin uutta ruusu -aineistoa, joka on
pannut
katumaan tuota päätöstä... Ehkä sittenkin, jos kerran itse Ernst Haaskin
"sortui" ruusuun...
Sitten still -kuviin John Hustonin leffasta "Sopeutumattomat" ("The
Misfits").
Starring Clark Cable, Montgomery Clift, Marilyn Monroe, Eli Wallach...
Meikäläisen listalla kuuluu elokuvataiteen Top Teniin. Unohtumaton leffa,
vahvaa B & W
-materiaalia kuvauspaikalta siitä Haasillakin. Siihen aikaan oli vielä
todellisia Tähtiä, ja Ohjaajia, tehtiin todellisia Elokuvia!
Viimeisessä huoneessa "abstraktia" osastoa. Lähikuvia revenneistä
julisteista,
kuivuneesta maalista jne. Kyllä, aivan verrattavissa abstraktiin
maalaustaiteeseen,
olkoonkin että parissa on "yrittämisen makua". Varsinkin "Buddha" -kuvassa.
Lohdullista kuulla, että tämä
materiaali ei Haasin aikana käynyt kaupaksi, enempi omaa harrastuspuolen
matskua.
Haas oli ammattivalokuvaaja, jonka vuosikymmenien mittaisen uran varrelta
löytyy paljon ikimuistettavaa klassikkomateriaalia - ja vielä moneen kertaan
valikoidusta näyttelykuvastostakin keskinkertaisuuksia ja epäonnistumisia.
Juuri sellaistahan valokuvaus on.
Vaikka miten julmalla silmällä karsisi, ja karsisi, ja karsisi...
Sitten taas jokin helmi saattaa jäädä huomaamatta...
Niin, Haas oli "kaupallinen" valokuvaaja. Hän toimi lehtien,
mainostajien ja kustantajien toimeksiantojen mukaan. Kehitti Marlboro-mies -
ikonin. Ammattilainen, joka elätti itsensä alan töillä - opettamisellakin.
Armahtakaamme tässä tapauksessa tuo opettaminenkin - aikahan oli kokonaan
erilainen. Nythän tilanne on tyystin muuttunut, Suomessakin, kun
valokuvaajien
määrässä on tapahtunut räjähdysmäinen kasvu. Liikakoulutus on alan suurimpia,
ellei peräti suurin
ongelma.
Ernst Haasin tuotannon tavaton monipuolisuus on kunnioitettavaa. Teemat ja
tyylit vaihtelivat - päinvastoin kuin monilla, jotka tyytyvät jauhamaan samaa
läpi uransa.
Juuri monipuolisuus korkean laadun ohella
sekä se, ettei hän ollut mikään nykyaikainen "apuraha -valokuvaaja" ovat
syitä, miksi hän ansaitsee täyden arvostuksen. Ainakin omani.
Tämä olikin ensimmäinen valokuvanäyttelykäynti tänä vuonna, ja samalla
ensimmäinen vuoteen.
Valinta osui oikeaan. Tästä sai "nostetta".
Saattaa olla, että valokuvanäyttelyissä pitäisi käydä useamminkin.
Ehkä jopa pari-kolme kertaa vuodessa olisi sopiva frekvenssi? Täytyypä
harkita.
(Joensuussa 26.8.2007)
|