|
John Holmes. Legenda.
Mies joka "näytteli" tuhannessa pornofilkassa. Ja
hässi neljäntoistatuhannen naisen kanssa. Legendan mukaan.
Kolmekymmentäviisisenttisellään. Rahaa tuli, mutta
sitä myöskin meni.
Mutta tunnustan! En ole koskaan nähnyt hänen filmejään!
Ei ole kiinnostanut...Eikä kiinnostakaan. Tuskinpa kovin paljosta
olen jäänyt paitsi.
Holmes sotkeentui murhakuvioon uransa ja elämänsä
ehtoopuolella. Kokkelia kului huomattavia määriä,
eikä se kuuluisa stondis sitten lopulta ollutkaan se ikuinen
"Eternal Erection"... Kuoli sitten aidsiin. Lisää
aineksia legendaan...
Marginaali-ihminen, hämäräperäinen, säröinen
elämä. Materiaali kiintoisaan leffaan olisi siis kasassa.
Helsinki taas oli jonnekin 80 -luvun alkuun asti yksi maailman johtavia
elokuvakaupunkeja, tarjonnan runsaudella ja monipuolisuudella mitattuna.
Paljon pieniä teattereita, ja kaiken maailman elokuvia: eurooppalaisia,
venäläisiä, japanilaisia... Nykyään on
usein niin, että jos haluaisi lähteä elokuviin, ja
silmäilee tarjontaa - lähes yksinomaan jenkki-valtavirtaa
- ei hankkeesta sitten mitään tulekaan. Ei maksa vaivaa.
Mutta nyt: "Wonderland Murders" - tämä on nähtävä!
Kerrankin houkutteleva jenkkipätkä. Pakko käydä
tsekkaamassa.
Pääosassa Val Kilmer. Tyyppinä sopivasti kulahtanut,
parhaat päivänsä nähnyt alamäessä
oleva näyttelijä. Kilojakin kertynyt runsaasti lisää
sitten viime näkemän. Ulkoisesti mitä sopivin valinta
rooliin.
Alussa kaikki vaikuttaa lupaavalta.
80 -luvun alun epookkia, vaatteet, elämäntyyli, musa...
Mutta sitten jokin alkaa tökkiä.
Onko tämä se sama Val Kilmer, joka teki vain vähän
yli vuosikymmen sitten sen täysosumasuorituksen Jim Morrisonin
roolissa Oliver Stonen "Doors" -leffassa?
"Wonderland Murders" - filkassa näytteleminen on
harrastajateatteritasoa. Replikointi kökköä. Yksi
vuorosana jäi erityisesti mieleen: "Mä oon tosi sori,
beibi!"
Katsojan ajatukset alkavat väkisinkin harhailla. Vaikka ohjaaja
onkin yrittänut saada stoorin vauhtia mm. musavideoista omaksutuilla
"nopeilla" leikkauksilla ym. kikoilla.
Toisaalta jos käsis on tätä tasoa eikä ohjauksestakaan
saa ihmeempää apua, ei hyvältäkään
näyttelijältä voi ihmeitä odottaa.
Lopullinen niitti on pitkitetty kohtaus, jossa Holmes lojuu verissään
kylppärissä tilittämässä murhasotkua naiselleen.
Katsoja vääntelehtii vaivautuneena tuolillaan ja soisi
piinan jo vihdoin loppuvan...Siis katsojan piinan.
Parasta antia filkassa on musa. Tuttua hittikamaa sen ajan eläneelle:
Yesin "Alright Now", Lou Reedin "Satellite of Love"...
Mutta juuri kun biisi alkaa pyörimään, ja sen tunnistaa,
ja on vajoamassa johonkin juuri tuon biisin esiintuomaan muistoon
- poikki! Se olikin vain viidentoista sekunnin teaseri. Raivostuttavaa.
Tarinan opetus?
Olisiko se ollut tuo, ettei kolmekymmentäviisisenttinenkään
fjonga VÄLTTÄMÄTTÄ takaa onnea. Ainakaan pysyvää
sellaista.
Leffa panee myös miettimään noiden pornostarojen
elämää. Se on vähän niinkuin prostituoitujenkin
kanssa: Kumpi oli ensin, muna vai kana? Onko niin, että jo
valmiiksi jotenkin ongelmalliset tyypit hakeutuvat alalle, vai meneekö
se niin päin, että ala tekee työntekijöistään
ongelmallisia? Mitä uran jälkeen? Onko sopeutuminen "normaalielämään"
ylipäätään mahdollista?
Tsemppiä, Henkka! Hope you make it!
(TOUKOKUU 2004)
|
|