Kulttuuriministeri
Tanja Karpela
Valtioneuvosto
Helsinki
ASIA: SUOMEN VALOKUVATAITEEN
MUSEON SUHMUROINTI TEKIJÄNOIKEUSASIOISSA; VB -VALOKUVAKESKUS
Todettakoon aluksi, etten kuulu niihin, jotka ovat arvostelleet
valintaanne kulttuuriministeriksi.
En suinkaan!
Tervehdin valintaanne ilolla. Heti nimityksestänne kuultuani
ajattelin, että nyt Suomella vihdoinkin on juuri sellainen
kulttuuriministeri, jonka se ansaitseekin.
Asiani:
Toukokuussa 2002 sain hermostuneen soiton Suomen Valokuvataiteen
Museon erikoistutkija Jukka Kukkoselta.
Hän kertoi kirjasta "Mainosvalokuva 1920 - 2000",
johon Kukkonen kertoi käytetyn edesmenneen isäni, valokuvaaja
Matti A. Pitkäsen kuvia. Kukkonen pyysi LUPAA kuvien käyttöön
ja tarjosi "korvaukseksi" em. kirjoja.
Mitään lupaa en antanut, eikä sitä myöhemminkään
kyseisten tekijänoikeuksien muiden omistajien, sisarusteni,
taholta annettu.
Kutsu kirjan julkistamistilaisuuteen tuli muutaman päivän
kuluttua postissa. Kirja oli siis jo painettu, kun Kukkonen heräsi
pyytämään "lupaa". Kutsun olivat allekirjoittaneet
Kirjapaino Libriksen silloinen toimitusjohtaja sekä Valokuvataiteen
Museon johtaja Asko Mäkelä.
Edellämainittua "korvausta" tyrkytettiin sittemmin
Valokuvataiteen Museon taholta meille useampaan otteeseen. Emme
ottaneet "korvausta" vastaan.
Syksyllä 2002 aloimme kyselemään Valokuvataiteen
Museolta, millä oikeudella ja minkälaisiin lupiin/sopimuksiin
perustuen Matti A. Pitkäsen kuvia tuossa selkeän kaupallisessa
kirjassa oli käytetty.
Kukkonen oli "etsivinään" dokumentteja ja
"selvittävinään" asiaa. Mitään
lupia/dokumentteja ei löytynyt, kuten oli arvattavissa. Kyseessä
oli vain Kukkosen ajanpeluu.
Asettamamme määräajan viimeisenä päivänä
Museosta tuli oheinen Asko Mäkelän allekirjoittama kirje,
joka sisältää lopussa myös Kukkosen oudon
"vakuutuksen".
Kirje on harhautus/selittelykirje, joka sisältää
paljon turhaa jaarittelua esimerkiksi Matti A. Pitkäsen "tahdosta".
Oleelliset asiat, kirjan kaupallinen
luonne ja puuttuva lupa,
sivuutetaan täydellisesti.
Tammikuussa 2003 otin yhteyttä kirjan kustantajaan, Kirjapaino
Librikseen Helsingistä. Kerroin edustavani Matti A. Pitkäsen
tekijänoikeuksien omistajia. Totesin tekijänoikeutta
loukatun.
Kustantaja, jota Kukkonen ryhmineen oli asiassa harhauttanut,
myönsi aivan oikein kirjan olevan kaupallinen teos: Kirjapainon
työnäyte/myyntituote/liikelahja.
Kirjapaino Libris maksoi laskuttamamme korvauksen kuvien luvattomasta
kaupallisesta käytöstä. Siltä osin asia on
siis selvä.
Mainittakoon tässä yhteydessä, että Kirjapaino
Librikselle tuli yllätyksenä, kun kerroin Akatemisesta
Kirjakaupasta Helsingissä tammikuussa 2003 kerrotun, että
kirjaa oli siinä vaiheessä heiltä myyty "alle
100 kpl" (myyjällä ei ollut lupaa kertoa tarkkaa
kappalemäärää). Tiedusteluuni, mistä
kirjaa heille toimitettiin, sain vastaukseksi: "Kustantajalta,
Valokuvataiteen Museosta". Pelkästään yhdestä
vähittäismyyntipisteestä Valokuvataiteen Museolle
oli siis jo siihen mennessä kertynyt mukava potti. Kirjan
ulosmyyntihinnan ollessa n. 60 euroa ja tavanomaisen vähittäismyyntipalkkion
alalla n. 35%, kertyi tästäkin jo esim. 65 kappaleen
myyntimäärän mukaan laskien noin 2500 euroa. Lisäksi
Valokuvataiteen Museolla lienee muutakin tukkumyyntiä, ja
omaa suoraa myyntiä (täyteen hintaan) Kaapelitehtaan
toimitiloistaan. Kaikki näkyy kelpaavan.
Seuraavassa vaiheessa aloin kyselemään Kuopion VB -keskuksesta,
joka kirjassa on mainittu kuvamateriaalin lähteeksi, kuvien
olinpaikasta.
Kävi ilmi, ettei VB -keskuksella ollut tietoa - paitsi mistään
luvista/sopimuksista -, myöskään kuvien olinpaikasta.
Tältä osin viittaan VB -keskuksen edustajan, asianajaja
Pertti Soinion kirjeeseen 9.4.2003 (liitteenä).
Tarvittiin asianajajatason yhteydenotto Valokuvataiteen Museoon
/ Jukka Kukkoseen, jotta kuvat viimeinkin loppukeväästä
2003 saatiin palautettua Kuopion VB -keskukseen.
Jukka Kukkosen / Valokuvataiteen Museon toiminta asiassa oli alusta
loppuun saakka niljakkaan vastenmielistä.
Kukkonen, niinkuin Valokuvataiteen Museon johtaja Asko Mäkeläkin,
tietävät varsin hyvin, että heidän käyttöoikeutensa
esim. Matti A. Pitkäsen lahjoittamiin kuviin rajoittuu nk.
museaaliseen- ja tutkimuskäyttöön.
Lahjoitukset/käyttöoikeudet eivät koske kaupallista
käyttöä.
Tämä on päivänselvä asia.
Esimerkkinä asian selkeydestä mainittakoon, että
Valokuvataiteen Museo Asko Mäkelän allekirjoittamilla,
hallussani olevilla valmiilla "sopimusluonnoksilla"
lähestyi meitä Matti A. Pitkäsen tekijänoikeuksien
omistajia useampaan otteeseen keväällä 2001.
Valokuvataiteen Museo pyysi lupaa "laajentaa" käyttöoikeuksiaan
niin, että heille olisi tullut mahdolliseksi tuottaa painotuotteita
ym. myyntiartikkeleita Matti A. Pitkäsen kuvista. Museon
pyytämä lupa olisi "sopimusluonnoksen" mukaan
koskenut postikortteja, julisteita, esitteitä, kirjoja, näyttelyluetteloita
sekä sähköistä kuvamyyntiä verkossa -
siis kaikkea. "Ruhtinaallisella" 10 %:n provisiolla!
Mitään emme allekirjoittaneet.
"Sopimusluonnos" oli otsikoitu "tekijänoikeudesta
osittaiseksi luopumiseksi". Asiaa pidettiin Museossa niinkin
tärkeänä, että liitteenä oli jopa valmiiksi
maksettu palautuskirjekuori.
Heidän hinkunsa laajentaa toimintaansa kaupalliselle puolelle
on sikäli ymmärrettävää, että Mäkelä
on julkisuudessakin eri yhteyksissä valitellut määrärahojen
riittämättömyyttä. Tästäkö
sitten johtuu, että Asko Mäkelän nimi on esiintynyt
useamman muun museonjohtajan viran hakijoiden joukossa, sitä
en osaa sanoa.
Joka tapauksessa on niin, että Suomessa on - resursseihimme
nähden - aivan liikaa museoita. Eritoten museorakennuksia,
henkilökuntaa ja hallintoa.
Mielipide ei ole yksin omani, vaan laajalti museoalan julkisessa
keskustelussa esiintynyt. Muistan kun entinen kuntaministeri Korhonenkin
muutama vuosi sitten totesi, etä Suomessa on HALLINTOA 20-miljoonaisen
kansakunnan "tarpeisiin".
Näinollen on selvää, pudotuspelin ollessa käynnissä,
että helpohkoa , siistiä sisätyötä tekevä
museoväki parhaan kykynsä mukaan yrittää suhmuroida
varsinaisen SISÄLLÖN ilmaiseksi, kuten tässäkin
tapauksessa.
Irvokkuuden äärirajoilla olemme, kun nyt esim. valokuva-alalla
teoriassa korkeinta asiantuntemusta omaavat tahot - Asko Mäkelä,
joka on toiminut myös Valtion Valokuvataidetoimikunnan puheenjohtajana,
sekä tutkija Jukka Kukkonen - eivät ole tietävinään
tekijänoikeuslainsäädännön peruskysymyksistä.
Harhauttavat, vetkuttelevat vastauksia, suhmuroivat tekijänoikeuslainsäädännön
alaista materiaalia kaupallisiin tarkoituksiin.
Nyt käsiteltävänä olevassa tapauksessa Valokuvataiteen
Museo/Kukkonen ryhmineen onnistui hankkimaan puhtaasti kaupallisen
tahon, Kirjapaino Libriksen, teoksen kustantajaksi ja varsinaisen
taloudellisen liikeriskin kantajaksi.Tietenkin alkuperäisellä
kustantajalla oli perusteltu syy olettaa, että tekijänoikeusasiat
olisivat kunnossa. Edustavathan Valokuvataiteen Museo/Kukkonen
ryhmineen teoriassa alan korkeinta asiantuntemusta. Näin
ei sitten ollutkaan.
Alkuperäisen kustantajan markkinointiponnistelut kirjan suhteen
epäonnistuivat, todennäköisesti mm. opuksen korkean
hinnan ja rajoitetun mielenkiinnon vuoksi. Sitten yht'äkkiä
Valokuvataiteen Museosta tuleekin kirjan "kustantaja",
jolta kirjakauppa teosta tilaa! He ovat teoksen alkuperäisen
kustantajan kanssa sommittelemassaan kuviossa turvanneet itselleen
niin paljon vapaakappaleita, että niitä riittää
myyntituotteiksikin.
Huomattakoon, että kirjan alkuun on myös painettu: "Suomen
Valokuvataiteen Museon julkaisusarjasta".
Varsin näppärä kuvio, Valokuvataiteen Museon kannalta.
Tehdään bisnestä muiden rahoilla, toisten riskillä,
mutta omilla voitoilla. Alkuperäiseksi kustantajaksi järjestetään
kaupallinen taho, jonka piikkiin tekijänoikeusasioiden epäselvyydet
ja vahingonkorvaukset saadaan kipattua. Ihanteellinen sommitelma.
Museo toimii julkisen rahoituksen varassa. Heidän perusrahoituksensa
tulee joka tapauksessa yhteiskunnan varoista. Tämä ei
kuitenkaan näy riittävän.
Kun rahat kerta kaikkiaan eivät toiminnan pyörittämiseen
riitä (ihmekös tuo, henkilökunnan määrän
ja tilojen hulppeuden huomioonottaen), otetaan kaikki konstit
käyttöön. Kirjajulkaisun maksumieheksi etsitään
kaupallinen taho.
Sisältö keplotellaan ilmaiseksi tai lähes ilmaiseksi.
Tekijänoikeuslainsäädäntö sivuutetaan.
Jotta kirjapainon työnäyte/myyntituote/liikelahja
saisi "akateemisen silauksen", tilataan professoritason
kirjoittajalta (Merja Salo) muutama sivu kevyehköä tekstiä
mainosvalokuvauksen historiasta. Vapaakappaleita turvataan niin
suuri määrä, että toiminnan "kate"
saadaan sitä kautta. Ja taas on erikoistutkijoilla ja työryhmillä
osoittaa yksi projekti johon viitata meriittilistoillaan ja tulevien
hankkeiden apurahoitusta hakiessa...
Lisäharmia tapauksesta meille Matti A. Pitkäsen tekijänoikeuksien
omistajille koitui siksikin, että teos - mielestäni
perustellusti - haukuttiin mm. kuvavalintojen suhteen Helsingin
Sanomissa. Toimittaja Sartti ihmetteli arviossaan, miksi niin
moni ansioitunut mainosvalokuvaaja puuttuu kirjasta, ja miksi
esim. Matti A. Pitkäsen kuvien edustus on niin runsas.
Ikäänkuin vainaja vielä haudan takaakin olisi
tyrkyttänyt kuviaan kirjaan, vaikka todellisuus on ihan muuta.
Kukkonen lienee valikoinut kuvia opukseen silläkin kriteerillä,
mihin hän helpoimmin/ halvimmalla/ilmaiseksi pääsi
käsiksi.
Kuten haltuunsa suhmuroimiinsa isäni kuviin.
Oma surullinen lukunsa on sitten kuvamateriaalin oikean sijaintipaikan,
Kuopion VB-valokuvakeskuksen toiminta.
Keskuksella on palkkalistoillaan mm. Juhani Puustinen, jonka tehtäviin
periaatteessa kuuluisi siellä olevan materiaalin luettelointi,
säilytys jne.
Puustinen on toiminut tehtävässään vuosikaudet.
Lisäksi hänellä on vuosien varrella ollut avustajinaan
yhteiskunnan varoilla työllistettyjä henkilöitä
juuri kuvien/materiaalin luettelointitehtävissä. Kun
sain nähtäväkseni muutamia kuvaluetteloita ja tiedustelin
luetteloinnissa havaitsemistani ristiriitaisuuksista, sain Puustiselta
vastaukseksi, että kyseiset luettelot olivat harjoittelijoiden
laatimia joskus vuosia sitten... Niinpä niin.
VB-keskukselle tuli kuitenkin uutena asiana, että Matti A.
Pitkäsen kuvastoa oli luvatta käytetty Mainosvalokuva-kirjassa.
Mihinkään oma-aloitteisiin toimenpiteisiin materiaalin
takaisin hankkimiseksi ei VB-keskuksella ollut valmiuksia/halukkuutta.
Päinvastoin, Puustisen asenne oli alusta alkaen nihkeä.
Tavallaan tämä on ymmärrettävää,
koska valokuva-alan piirit ovat pienet. Käytännössä
henkilöt toimivat samoissa projekteissa, välillä
toistensa alaisina/esimiehinä/suosittelijoina jne.
Inhimillistä, liian inhimillistä!
Jukka Kukkonenkin sattuu olemaan VB-keskuksen entinen johtaja.
Nähtävästi luvatta kirjassa käytetty materiaali
onkin joutunut hänen haltuunsa jo vuosia sitten, hänen
ollessaan töissä VB-keskuksessa. Juhani Puustinen oli
joka tapauksessa asiasta autuaan tietämätön, ainakin
oman ilmoituksensa mukaan.
Se, että asiantila on ymmärrettävä, ei kuitenkaan
tee sitä hyväksyttäväksi.
Onneksi VB-keskuksen hallituksesta kuitenkin löytyi myös
juristi, jonka em. Jukka Kukkoselle lähettämän
kirjeen johdosta kuvien olinpaikka viimein selvisi ja kuvat saatiin
palautetuiksi VB-keskukseen. Juhani Puustisen toimenpiteillä
- jotka olivat itse asiassa olemattomat - näin ei olisi koskaan
käynyt.
Missä määrin VB-keskuksen muuta materiaalia on
"lainassa" tai muuten kadoksissa, ei ole tiedossani.
Muistettakoon vain tässä yhteydessä viime marraskuinen
Yleisradion tv-ohjelma Valtion taideteosten huolenpidon leväperäisyyksistä.
Suuri määrä teoksia lienee vuosien varrella kadonnut,
"unohtunut" tms. Esimerkkinä tästä vaikkapa
ohjelmassakin dokumentoitu Kilpisjärven Matkailuhotellissa
säilytettävinä olleiden taideteosten siirtyminen
"vahingossa" kiinteistön kaupan yhteydessä
uudelle omistajalle...
Omaa kokemusta VB-keskuksen taloushallinnosta minulla on jäsenmaksujen
perinnän yhteydessä. (Olen ollut jäsen muutamia
vuosia. Jäsenmaksu on alhainen, ja sillä näkee
joskus jonkun kiintoisankin näyttelyn, vaikka keskuksen kultavuodet
siltä osin ovatkin peruuttamattomasti ohi. Vastaavaa tarjontaa
on nykyään niin paljon muuallakin.) Sieltä on joskus
kuukausitolkulla muistutettu maksamastani
jäsenmaksusta. Että semmoista kirjanpitoa.
Kysyn:
Sekä Suomen Valokuvataiteen Museo että myös VB-valokuvakeskus
nauttivat käsittääkseni valtion/yhteiskunnan tukea
ja ovat myös tietyllä tapaa valtiovallan valvonnan alaisia
instituutiota.
Onko heidän edellä kerrotun tapainen menettelynsä
mielestänne ollut asiallista toimintaa?
Kuusamossa 11.04.2004
Tommi Pitkänen
www.arcticparadise.fi
Liitteet: - em. Suomen
Valokuvataiteen Museon kirje, allekirjoittanut Asko Mäkelä,
joka sisältää Jukka Kukkosen oudon "vakuutuksen"
- Asianajajaja Pertti Soinion kirje
Tiedoksi: -kulttuuritoimituksen
päällikkö Heikki Hellman / Helsingin Sanomat
-toimittaja Seija Sartti / Helsingin Sanomat
(Toukokuu 2004)
EPILOGI, ELOKUU 2004
Kulttuuriministeri Tanja Karpela ei ole katsonut aiheelliseksi
vastata edelläolevaa kirjeeseen. Olihan se arvattavissakin.
Ajan puuttesta ei ainakaan voi olla kysymys. Onhan Karpelalla
ollut aikaa esimerkiksi osallistua uuden Uuno Turhapuro -vilimin
kuvvauksiin. Sinänsä varmaankin oiva veto, kansansuosiota
ja siis poliittista/taloudellista tulevaisuutta silmälläpitäen...
Tässäpä meillä kulttuuriministeri, joka on
"yksi meistä", KANSAN EDUSTAJA - TAVALLINEN IHMINEN!
Pertti "Spede" Pasanenkin sitten kuoli. Mutta perässähiihtäjät
haluavat vielä pitää kiinni Uuno Turhapuro -rahasammosta.
Lypsävää lehmää ei tapeta!
Speden tuotantoa ajatellessa tulee mieleen, kuinka joku jaksoikin
vääntää "vitsiä" niinkin epätoivoisesti
vuosikymmenien ajan. Mahtoi olla raskasta. Epäselväksi
tämän kirjoittajalle jäi, missä kohdin olisi
pitänyt nauraa? Johtuu varmaankin täydellisestä
huumorintajuttomuudesta. Tai sitten ei. Mutta taloudellisesti
"komiikka" oli Spedelle suorastaan ruhtinaallisen tuottoisaa.
Suomen kansan suosio huima. Ja Spedehän haudattiin Hietaniemen
hautuumaalle "taiteilija -osastolle".
Muinaisten roomalaisten sanoin: O Tempora! O Mores!
Niin, mitäpä kulttuuriministeri minulle vastaamaan.
"Perustelut" suunnilleen arvaan. Ainahan ne "perustelut"
tarvittaessa löytyvät, kun jokin asia on liian kiusallinen.
Mutta Tanja Karpelalla on epäilemättä menestyksekäs
poliittinen ura edessään: Ministeriyttä, kansanedustajuutta,
EY-parlamentaarikkoutta, sitten joku hyvä virka, sosiaalipuolelta
varmaankin... Näköjään hän itsekin uskoo
siihen, päätellen siitä varsin raskaasta asuntovelkataakasta,
jonka hän jokin aika sitten otti kantaakseen. Suomessahan
ministerien velka- ja omistusasiat ovat julkista tietoa - onneksi!
Muistaakseni kyse oli yli 200.000 euron lisä-asuntolainasta,
johon kuvioon jotenkin liittyi hänen entinen kihlattunsakin,
ex-valtionvarainministerimme.
Tosin aika harva hiljattain valmistunut, sosionomitasoinen yksinhuoltaja
pystyy tuollaista elintasoa itselleen rakentamaan, mutta poliittinen
ura avaa näköjään siihenkin mahdollisuuden.
Kulttuuriministerimme on omista taideharrastuksistaan kysyttäessä
kertonut, että hänellä on tapana esimerkiksi lasten
kanssa käydä elokuvissa. Omista suosikeistaan hän
on maininnut filmit "E.T." ja "Taru Sormusten herrasta"...
Muistuu mieleen, että ministeriksi tultuaan Karpela ensimmäisenä
virkatoimenaan aloitti pornon vastaisen hyökkäyksen.
Siis tämä entinen alusvaate- ja eroottinen malli. Ikäänkuin
alusvaate- ja pornokuvien välillä olisi jotakin muuta
eroa kuin tuo kuuluisa "veteen piirretty viiva". Mutta
mikäpäs siinä, voihan kaksinaismoralismi ja tekopyhyyskin
olla omalla tavallaan kaunista - silloin kuin se on täydellistä.
Seuraan suomalaista politiikkaa melko vähän. Kuitenkin
minulla on käsitys, että Karpela - tämä lukuisista
miesjutuistaan tunnettu yksinhuoltaja - olisi esiintynyt varsin
ponnekkaasti nimenomaan perhepolitiikan
puolestapuhujana. Saattaa kyllä olla, että erehdynkin...En
tosin usko.
Edelleen muistamme Karpelan uhkeista bikinikuvista bahamasaarelaisella
rannalla noin kymmenen vuotta sitten. Hänhän poseerasi
kuuluisan suomalaismiljonäärin Peter Nygårdin
kanssa. Tietenkin kyse oli "työasioista" ja "ystävyydestä",
kuten kaikilla noilla muillakin sen ajan suomalaiskaunottarilla,
jotka kukin vuoron perään hyppäsivät siellä.
Milloin ei sitten ollut asiaa Rennyn tykö. Käytännössä
kyse oli koko kaunottariemme ykkösketjusta, tuohon aikaan.
Sivistysmaa Ranskassa kulttuuriministerin salkkua pidetään
niin tärkeänä, että sen haltijat yleensä
ovat raskaansarjan edustajia. Esimerkiksi André Malraux
tai Jack Lang.
Mutta Suomessa on näin. Kulttuuriministerin "meriittilistalta"
löytyy mm. aerobic-ohjausta ja alusvaate- ja uimapukumallina
toimimista.
Ja sopiihan se, maassa maan tavalla. Totisesti. Kysehän on
demokratiasta eli KANSAN VALLASTA. Millainen kansa, sellainen
hallitus. Jos ei hallitus miellytä, on vaihdettava kansaa
- tai maata. Eikä tätä KANSAN VALTAA ole sekoitettava
fiksuimpien tai kyvykkäimpien vallaksi - sehän olisi
tykkänään jotakin muuta.
Eräs vaihtoehto - varsin varteenotettava sellainen - on tietenkin
sisäinen maanpakolaisuus...
Pitkäsen
Tommi
|