Matkamiehen mietteitä
VÄRKKÄÄJÄT
eli A:n R:n ja T.n K. -ry. / Kuusipirtti / Seppo Suhonen
Alkuvuodesta
2004 muuttuivat EY:n laskutusdirektiivit.
Määrättiin entistä yksityiskohtaisempia merkintöjä
pakollisiksi laskuihin. Merkinnät koskevat mm. yritystunnuksia,
arvonlisäveroa jne.
Kaiken piti olla "selkeää", ja "tiedotus"
pyöri kuukausitolkulla.
Lehtiartikkeleihin, esitteisiin, kurssituksiin jne. syydettiin
miljoona toisensa perään. Tiedossa on asianajajia, jotka
työllistivät kuukausia itsensä uusien säädösten
koulutuksella yrityksille ympäri maata.
Yksityiskohtia on paljon. Selittäjiä ja soveltajia samoin.
Kokonaisuutta ei tajua melkein kukaan - kaikki värkkäävät
vain oman pikku alueensa kimpussa.
Kuvaavaa on, että niillä, jotka Brysselissa näitä
säädöksiä väsäävät, ei
ITSELLÄÄN ole juurikaan kirjanpitovelvollisuutta. EY
-parlamentaarikoille maksetaan tietty könttäsumma, ja
he voivat sen haluamallaan tavalla käyttää. Eikä
heiltä paljon kysellä tositteiden perään.
Otetaan esimerkki uusien säännösten toimivuudesta:
Ostajan virallinen, kaupparekisteriin merkitty nimi laskuissa.
On säädetty, että mikäli laskun loppusumma
on yli tuhat euroa, pitää lasku olla osoitettu ostajan
viralliselle, kaupparekisteriin merkitylle nimelle. Mutta alle
tuhannen euron laskuissa - samoin kuin kuiteissakin - ovat voimassa
nk. kevennetyt vaatimukset. Ostajan nimeä ei välttämättä
tarvita ollenkaan. Ajatellaanpa vaikka bussilippuja.
Käytäntö on kuitenkin toista.
Kuukausittain aina joku lasku palautuu ja menee uudelleen kirjoitettavaksi,
vaikka kyseessä on alle 1000 euron summa. Kirjanpitäjä,
tilitoimisto tms. uskoo, että uusi direktiivi koskee myös
alle tuhannen euron pikkulaskuja.
Pienyrittäjän on mahdotonta alkaa asiakkaitaan tässä
asiassa oikomaan. Heitä on ensinnäkin niin paljon -
satoja -, ja aivan liian paljon aikaa tuhraantuisi tuollaiseen
ilmaiseen kouluttamiseen. Parille sellaiselle, jotka ovat soittaneet,
olen asiasta maininnut. Täysin turhaa, soittaja on joku alimman
tason väliaikainen avustava apulaissihteerikkö, joka
noudattaa vain ohjeitaan. Turha heille on mitään alkaa
selittämään, eivät he ymmärrä mistä
on kysymys. Lisäksi "opetuksen" jälkeen osa
asiakkaista olisi käytännössä entisiä
asiakkaita. Jos ei muuten, niin näpeilleen saanut pikkubyrokraatti
keksisi jonkun vaikeuden kostoksi "ammattitaitonsa"
häpäisemisestä...
Mielenkiintoista sinänsä, että niissä tapauksissa,
joissa lasku palautuu, on yleensä tosi harvoin kyse pienyrityksistä.
Useimmiten palauttajat ovat osuuskuntia, museoita, kuntia tms.
ei-yksityisiä yrityksiä. Heillä on palveluksessa
niin paljon ja niin jäykkää henkilöstöä,
että he voivat ottaa tämänkin asian liioitellun
vakavasti. Onpa joukossa sellaisiakin, jotka kaiken huipuksi vaativat
ostajan y-tunnuksen laskuun, vaikka sitäkään ei
pikkulaskuissa tarvittaisi. Siis niinkuin lain mukaan.
Niin, Suomihan on halunnut olla EY:n mallioppilas. Milloin ei
kumarreta Moskovaan, kumarretaan Brysseliin.
Samalla käsite "EY -direktiivi" on muodostunut
helpoksi tekosyyksi. Ei tarvitse ajatella! Tässä, kuten
monessa muussakin asiassa, jos pikkubyrokraatilta alkaa jotakin
kyselemään, hänen naamalleen leviää tietyntyyppinen
ilme, pieni anteeksianeleva hymynhäivä ja aina sama
papukaijamaisesti toistettu mantra: "Mutta kun se on EY -direktiivi..."
Suurissa maissa turhille säädöksille joko viitataan
kintaalla tai sitten käytetään tervettä järkeä.
Suomessa asiat otetaan kirjaimellisesti. Vaikkakin osa hallintoväestä
tässä kysymyksessä ei yksinkertaisesti ole edes
tehtäviensä tasolla.
Historioitsijat puhuvat Suomen hallinnon vahvasta "legalismi"
-perinteestä. Epäilemättä näin onkin.
Tosin virkakunta on kyllä tarvittaessa osannut aina kääntää
takkinsa, suhdanteiden mukaan. Miten ovat arvelleet tilanteitten
kääntyvän, ja parhaiten omat virkansa ja etunsa
pystyvänsä turvaamaan. Onko kyseessä sitten ollut
Ruotsi tai Venäjä tai joku muu...Samapa tuo, kunhan
palkka juoksee.
"Legalismiapa"
hyvinkin. Ja jos ei säännöstä löydy,
niin kehitetään semmoinen, tai sovelletaan jotakin sopivaa.
Esimerkiksi 1920 -luvulla, kun määrättyjen poliittisten
tahojen toiminta haluttiin lopettaa, erään puolueen
kirjapaino ja arkistot takavarikoitiin 1700 -luvulla säädetyn
kalastuslain perusteella. (Lähde: Prof. Heikki Ylikangas:
Käännekohdat Suomen Historiassa, sivu 176).
Ja vaikeuksia näiden laskutussäännösten vääristä
tulkinnoista aiheutuu myös esimerkiksi osoitteiston ylläpitämisessä.
Kun on esimerkiksi 15 vuotta palvellut jotakin tietyn nimistä
asiakasta, pitääkin kännykän osoitteisto tältä
osin uusia. Ja miten sen uuden virallisen nimen aina muistaakaan,
kun käytännössä kuitenkin asioidaan normaalin
kauppanimen kanssa. Sitten kun asiakkaissa on esimerkiksi kymmenen
jonkin ketjun eri yksikköä, pitäisi aina muistaa,
että se ja se yksikkö onkin esimerkiksi sen ja sen alue-osuuskaupan
firma, ja laskutusosoite on se ja se. Eikä kännykän
näytölle osoitteistossa mahdu kuin se tavanomainen kauppanimi,
joten pahimmassa tapauksessa kaikki kymmenen kohtaa on selailtava
läpi, ennen kuin oikea löytyy muistutuskohdasta... Puhumattakaan
siitä, että kun kirjoittaa laskut käsin - kyllä!
meitäkin sinnittelee vielä jokunen! - tulee turhien
virallisten nimien kirjoittamisesta vuosittain yhteensä tuntien
ylimääräinen työ.
Aivan höpöhommaa.
Tämä on vain yksi pieni yksityiskohta alati tiukentuvissa
säännöksissä ja määräyksissä.
Niitä suolletaan semmoista vauhtia, ettei kaikista mitenkään
voi yksi ihminen pysyä jyvällä. Onko siis ihme,
että maassa on massatyöttömyys - joka pysyy kyllä
kurissa niin kauan kuin korvauksia, siis kaljaa riittää
- ja huutava pula pienyrittäjistä. Ei riitä, että
osaa jonkun oman hommansa, olipa se sitten vaikka suutarintyötä,
pitää taistella jatkuvasti tämmöisiä
jonninjoutavia säännöksiä ja ennenkaikkea
niiden väärinsoveltajia vastaan. Vaikka vähintäin
kohtuullista olisi, että nämä pikkubyrokraatit
osaisivat edes sen oman helpohkon hommansa. Mutta ei.
Niin, minullakin on kännykässä nyt tämmöinen
kontaktitieto:
A:n R:n ja T:n K. -ry. / Kuusipirtti / Seppo Suhonen.
Piti lyhentää, kun ei tietenkään kokonaisuudessaan
mahtunut.
Onks järkee?
Mutta direktiiviä pukkaa!
(ELOKUU 2004)