|
|
|
KOVAA PELIÄ BALTIASSA |
|
|
|
|
|
Syyskuun viimeinen, 2004.
Onnistuneen Tallinnan -päivän jälkeen lähdössä
Saarelle viikonlopuksi. Talskussa meni todellakin hyvin, mutta pois
on päästävä, ja äkkiä. Suurkaupunki
mikä suurkaupunki. Onni löytyy Eestin maaseudulta!
Niin, Tallinna... Meno on hektistä, ja kiihtyy vaan. Talsku
on Stadia dynaamisempi mesta nykyään. Eikä varmaankaan
montaa vuotta mene, kun meillä tosiaankin on vain yksi iso
kaupunki: Talsinki! Tuli sitä tunnelia Suomenlahden ali tai
ei. Yksi kaupunki, sama raha, elinkeinoelämä lähes
täydellisen integroitunut, suomalais-ugrilainen kielisukulaisuus,
molemmat mukana EU:ssa ja Natossa... Ja sekä Suomen että
Eestin syrjäseudut tyhjenevät entisestäänkin.
Sitä ei voi mikään estää.
Saavun fillarilla bussijaamalle muutamaa minuuttia ennen bussin
lähtöä. On torstai-iltapäivä, ja bussi
näyttää tulevan aivan täyteen. Niin moni saarelainen
käy Tallinnassa töissä, ja suuntaa jo torstaina viikonlopuksi
kotisaarelleen.
Samassa bussi kaartaa jo laiturilleen, ja väki alkaa valua
kohti etuovea. Joku jo avaa oikeanpuoleisen rahtitilan bussin alaosassa
ja kassien lastaaminen sinne alkaa. Arvioin tilanteen sellaiseksi,
että katson viisaimmaksi kiertää bussin toiselle
puolelle laittamaan pyörää sisään, ylimääräisen
hässäkän välttämiseksi. Siellä tosiaankin
on tilaa niin hyvin, että vaikeuksitta filo kyytiin saadaan.
Olen viimeinen maksamassa kuljettajalle. Kädessäni on
kaksisataa kroonia. Mainitsen varmuuden vuoksi kuskille "reisipakkeista"
ja "jalgrattaasta".
Kuskin ilme kirkastuu: "Ahaa! Jalgrattas! Siis se on teine
maksu!"
Tätä vähän pelkäsinkin. Kaikkeen on oltava
valmis.
Otan hölmistyneen ilmeen ja kysyn: ”??? Toesti?"
Kuskilla on voitonriemuinen asenne: "Ma ei valetta!"
Seison hänen edessään neuvottoman näköisenä.
Ajatukset raksuttavat. Fillari on jo saanut tappotuomion. Sitä
on viime aikoina joutunut korjauttamaan tämän tästä,
ja se on vikoineen aiheuttanut pari painajaismaista tilannettakin
kuluneena kesänä. Aivan viime päivinäkin ovat
ongelmat olleet sitä luokkaa, että on todellakin menty
"päivä kerrallaan" eteenpäin. Toivomus
vain on ollut, että filo kestäisi juuri tänne Talskun
bussijaamalle asti. Sen jälkeen ei ole niin väliäkään,
koska olen sopinut uuden pyörän ostosta heti huomenaamulla
Saarella tutun kauppiaan kanssa.
On sekunti aikaa ajatella. Jos tilanne kärjistyy äärimmäiseksi
ja kuski tosiaan vaatii toisen henkilöpiletin maksun tuosta
romufillarista, on minulla valmius kylmästi jättää
pyörä tänne bussijaamalle. Tavallaan kiinnostaisi
nähdä kuskin ilme, kun ilmoittaisin että soromnoo,
laitetaan filo sitten kiertoon, jos tämä tällaiseksi
menee!
Kuski tarkkailee minua ovela hymynkare suupielessään.
Hän ojentaa kätensä kohti kahta satastani ja ilmoittaa:
"Siis teemme niin!"
Kaksisataa krooniani katoavat hänen kassaansa, ja edelleen
pirullinen ilme naamallaan hän lyö 164,- kroonin normaalihintaisen
henkilölipun. Vaihtorahat katoavat sen sileän tien...
Lähden käytävää pitkin bussin takaosassa
olevaa vapaata paikkaa kohti. Linkkari starttaa niin rajusti, että
lähtö vie jalat alta ja rojahdan penkille.
Minut on juuri ryöstetty. Olen juuri joutunut maksamaan lahjuksen,
ensimmäistä kertaa elämässäni.
-
Aamulla ostan Saaren pääkaupungista uuden polkupyörän.
Vaihdossa kauppias antaa vanhastani sata kroonia. Eli jos pyörästä
olisi pitänyt maksaa toinen normaalihintainen lippu, olisi
sen kuljetuskuluiksi pelkästään yhteen suuntaan tullut
yli puolitoistakertaisesti fillarin arvo!
Uusi polkupyörä on suomalaista valmistetta. Hintataso
Eestissä on sellainen, että ostamalla Hangossa valmistetun
pyörän sieltä tulee neljän päivän
matka laiva- bussi- ja majoituskuluineen maksetuksi hinta-erolla.
Kerron tapauksesta eestiläisille ystäville. Heidän
naamoilleen leviää tietävä hymyntapainen - Neuvostoliiton
kasvatteina tällainen on heille tuttuakin tutumpaa.
Kun puhun korruptiosta, korjaavat he heti että kyseessä
on varkaus.
He kehottavat kääntymään Happosen puoleen. Jos
Happonen kuulisi tämän, olisi seurauksena potkut kuskille,
he vakuuttavat.
"Mikä ihmeen Happonen?", kyselen.
"Bussifirman omistaja, suomalainen", vastaavat he.
Käy ilmi, että kyseinen bussifirma todellakin on suomalaisomistuksessa.
Ollut koko Uuden Eestin ajan.
Nyt valkenee, miksi kuljettaja niin kärkkäästi pyörästä
halusi veloittaa. Tässä firmassa on näköjään
otettu käyttöön suomalainen käytäntö
polkupyörien kuljetusmaksun suhteen. Ainoana Eestissä,
olen nimittäin kuljettanut pyörää kymmeniä
kertoja Eestin muilla linjoilla ilmaiseksi ja ongelmitta. Suomessahan
bussifirmat veloittavat yleensä 3,50 - 5,- euroa, Valtionrautatiet
jopa 9,- euroa mikä on tosi kova hinta ja ainakin allekirjoittaneen
saa käyttämään bussia lyhyillä matkoilla.
Päättelen, että suomalaisjohto on yrittänyt
tätä käytäntöä Eestiin istuttaa, ja
kuskit - ainakin tämä kuski - soveltavat sitä näin
omalla tavallaan. Rahastavat suoraan taskuunsa.
Toisaalta eihän kuskien palkka kummoinenkaan ole, ehkä
jotakin 400,- euroa kuukaudessa, korkeintaan. Ovat nyt sitten näköjään
keksineet tämmöisen lisätienestikikan.
Näin Eestissä.
Maassa maan tavalla, sanotaan. Mitäpä tässä
muutakaan voisi. (LOKAKUU 2004) |
|
|
|
|
|
|
|
|
|