|
KOHTAAMISIA VALOKUVAAJIEN KANSSA
|
|
|
HELSINKI, KESKUSKATU, JOSKUS 1994 (kai?).
Aurinkoinen
iltapäivä. Tuttu hahmo kävelee vastaan - sehän on
Pentti Sammallahti! Eipä ole vuosiin tavattukaan.
Kutsuu
kahville - minulla on hoppu, kuten pienyrittäjällä aina,
mutta päätän ottaa kutsun vastaan. Penttihän on
periaatteessa miellyttävä kaveri. Sitäpaitsi eräs
harvoista kotimaisista fotareistamme, jolla on oma, ainutlaatuinen
tyylinsä. Sitäpaitsi "We go way back" - aina 60 -luvun
loppuun asti...
Pentillä sitävastoin ei tunnu olevan kiire mihinkään.
Nousemme ylös Akateemisen Kirjakaupan toisen kerroksen Cafe Aaltoon.
Olen
- keski-iän kynnyksellä - aloittanut valokuvaamisen muutamaa
vuotta aikaisemmin. Puolivahingossa ja monen mutkan kautta.
Penttihän taas on noita 1960 -luvulla, teini-iässä
aloittaneita.
Kahvilassa taitaa olla pöytiintarjoilu. Pentti tarjoaa. Tuohon aikaan siellä taisi saada vielä polttaakin.
Pentti ottaa mukavan asennon Aalto -tuolissa ja muistaakseni imaisee pitkän henkosen.
Jotenkin
jutustelu lipsahtaa taloudellisiin asioihin. Mieleeni juolahtaa samalla
Jean Sibeliuksen piikkiin laitettu tokaisu, jonka mukaan hän
mieluummin seurustelee liikemiesten kanssa - taiteilijat kun aina vaan
puhuvat rahasta...
Seuraa valokuvataiteilija Sammallahden esitelmä Pääoman Globaaleista Liikkeistä.
Stoorin
ydin menee jotenkin niin, että alati parempaa tuottoa etsivän
Globaalin Pääoman nopeisiin ja ahneisiin liikkeisiin
verrattuna "reaalitalous" on ihan peanuts. Pentti maalaa
hirviömäisen kuvan nanosekunneissa maiden rajat
ylittävästä Pahasta Kapitaalista.
Alan hermostua.
Vastapäätä
istuu kaveri, jolle - opettajan uransa jälkeen - on varsin
nuorena, vähän yli nelikymppisenä, myönnetty
Globaalisti aivan ainutlaatuinen etu, Valtion 15 -vuotinen
taiteilija-apuraha. Joka sitten suurin piirtein automaattisesti muuttuu
aikanaan Valtion taiteilija-eläkkeeksi. Joka apuraha ei estä
muuta lisätienestiä, ja jota useissa tapauksissa
vieläpä pidennetään eläkkeeseen asti. Jonka
apurahan piirin pääsee eri taiteenaloilta vain kourallinen
Valittuja. Valinnan suorittaa jokin mystinen, näkymätön
"Taho".
Cafe Aallossa istuessamme 90 -luvun alun Suuri Lama
alkaa vasta hellittämään. Tuhannet
pienyrittäjät nääntyivät laman alle. Itse
selvisin merkittävän arpajaisvoiton ansiosta: 100.000,-
markkaa Ässa -arvalla. Tuli juuri sillä kuuluisalla
Yhdennellätoista Hetkellä, Tornion Puutarhakadun R -kioskista
22.3.1993. klo 19.15.
KruununKuvaajilla sensijaan on selusta turvattu. Voi rauhassa filosofoida vaikka Globaaleista PääomaMarkkinoista.
Kiitän kahvista, nousen ja poistun. Tänäänkin pitäisi jotakin tienata...
Ei
kulu kauaa, kun posti tuo Pentiltä kutsun valokuvanäyttelyn
avajaisiin. Hieno valokuva, komeasti käsin kirjoitettu
vastaanottajan nimi kirjekuoressa. Penttihän on varsin taitava
tekstaaja. Todennäköisesti olisi pystynyt luomaan hienoa uraa
silläkin saralla.
Olen sattumoisin Stadissa avajaisten
aikaan, ja päätän poiketa. Kymmeniin vuosiin
ensimmäiset näyttelyn avajaiseni, ja samalla viimeiset
tähän päivään asti.
Galleria Yrjönkadulla on tupaten täynnä mitä kultturelleinta yleisöä.
Minut
äkätessään Pentille tulee pakottava tarve
rientää luokseni selvittämään asioita
kova-äänisesti. Taiteilija on maistissa, mikä on
mitä luonnollisinta. Kukapa ei oman näyttelynsä
avajaisissa olisi. Se vasta kummallista olisi, jos näin ei olisi.
Olen
vissiin edellisen tapaamisemme jälkeen postikortilla Lapista
kommentoinut muutamalla virkkeellä valokuvataiteilijan
talouspoliittisia näkemyksiä. Siitä Pentin
keskusteluinto.
Teemana on tuo vanha tuttu - omaisuus. Pentti
alkaa tilittämään, että mikäli sattuisi
kuvauskeikalla puusta putoamaan, koko hänen omaisuutensa
tipahtaisi alas saman tien.
Alan välittömästi
aprikoimaan, jotta miksi asian sitten pitäisi olla toisin?
Pitäisikö hänen kaltaisillaan sitten vielä jotakin
omaisuuttakin olla?
Moni antaisi ilomielin koko omaisuutensa
pois, velkoineen päivineen, mikäli Valtion piiiitkän
taiteilija-apurahan kaltainen lottopotti olisi sattunut kohdalle.
Siihen liittyvine eläke-etuineen.
Tilanne ei - kaikki
seikat huomioiden - kuitenkaan ole juuri nyt parhain mahdollinen sen
syvällisempiin ajatustenvaihtoihin valokuvataiteilija Sammallahden
kanssa tästä aiheesta. Olisiko siitä sitten
hyötyäkään... Kun nuo - erään psykologin
tieteellisen tutkimuksen topikkia lainatakseni - "Minän
puolustusmekanismit" kertakaikkiaan ovat tuollaisia... Olipa
henkilö julistautunut kuinka pasifistiksi, gandhilaiseksi tai
whatever hyvänsä... Ihminen on ihminen! Ainakin silloin, kun
omasta elannosta on kyse. Näin pitää ollakin.
Suvunjatkamisen kannalta.
Parempi että poistun, IlonPilaaja, kadulle...
KOLOMEN J:N KAJJJAANI, JOSKUS 1998:
(Se neljäs J kuuluu vieläkin olevan lainassa Jojensuussa - mahtavatko ennää palauttaakaan...?)
Olen
eräässä Kajjjaanin keskustan hotellissa, respan
tiskillä, räpläämässä
korttiständiäni.
Kajjjaani on tuttu jostakin 60 -luvun
puolivälistä. Korttiständejä mulla on
paikkakunnalla ollut aina ensimmäisestä näissä
merkeissä tehdystä Pohjoisen -rundista alkaen, huhtikuusta
1984. Olen siis kuin kotonani.
Vieressä mieshenkilö aloittaa keskustelun.
Hän on tarkkaillut touhujani, ja selvästi tietää kuka olen ja mitä puuhailen.
Esittäytyy
valokuvaaja se ja seksi, kutsuu kahville. Hänellä on
vaimo/vaimoke/mikälie mukanaan. Naishenkilö toimii
kuulemma hänen assistenttinaan... No, ainaskin hepulla on tarve
"esitellä parisuhdettaan" - esittelisiköhän vielä?
Mikäs siinä.
Pöydässä
tyyppi alkaa selvittämään, että ovat kuvauskeikalla
samassa hotellissa. Huonekuvauksia. Iso kalusto.
Kuvausjärjestelyjä. Jne.
Äijän
visiittikortin mukaan hän on FRPS. Kaikin mokomin, jos se
hänelle on tärkeää... En tosin ole koskaan
henkilöstä kuullutkaan.
Erikoisalana panoraamakuvaus. Sekin sopii! Siitä vaan.
Kahvikuppini
- kutsuja onneksi siis maksoi - ollessa vasta puolessa
välissä seuraa isku: Saan kuulla, että arvoisa
mainosvalokuvaajammekin "olisi helposti voinut
käynnistää vastaavan postikorttituotannon" mutta "ei
viitsinyt viedä minulta markkinoita".
Aha. Selvä juttu.
Kiva,
että armahti. Säälistä. Toivottavasti tuota
säälin tunnetta jatkuukin, ettei Pitkäsen pojalta vaan
viedä leipää suusta!
Tosin tämän postikorttituotannon käynnistäminen ja jatkaminen vei meiltä kahden sukupolven työn.
Mukavaa, että tuo B -sarjan mainosvalokuvaaja antaa minun jatkaa!
Kiitän
kahvista ja poistun. Kajjjaani on kotimarkkina-aluettani, eikä
kukaan eikä mikään ole tuon vuoden 1998
jälkeenkään saanut minua sieltä pois.
Kyseisestä
hahmosta ei ole minkäänlaista havaintoa tuon jälkeen.
Feidautui veks... Täytyy oikein ponnistella kun yrittää
muistaa, mikä äijän nimi olikaan...
Ehkäpä
Pitkäsen Tommin leipäpuun armahtaminen
säälistä olikin hänen uransa - ja
elämänsä! - kohokohta?
HELSINKI, SYYSKUU 2007
Viemässä filmirullia Fredan FotoYks -liikkeeseen.
Vuoroa
odottaessa kiinnittyy huomio tiskillä asioivaan
lyhyehköön herraan. Siisti olemus, pikkutakki,
pyylevähkö, runsaasti harmaata hiuksissa. Luulen Christer
Kihlmaniksi.
Sitten tunnistan äänen: Sammallahden Pentti!
Samassa Jerry kääntyykin, ja alamme rupattelemaan. Niitä näitä.
Hämmästyttävän
avomielisesti hän kertoilee elämästään.
Yksityiskohtia päiväjärjestyksestä ja elintavoista.
Ruoanlaitto- ja viiniharrastuksista. Päiväunista.
Labbistyöskentelystä. Tärkeimpänä kaikesta,
blaadaamisen lopettamisesta. Penttihän imi röökiä
vuosikymmeniä kuin korsteeni... Kai on niin, että jokaisella
pitää joku riippuvuus olla. Ja kun yhdestä
pääsee irti, ottaa sen paikan jokin toinen. Tai kaksi...
Niin,
meikäläisellähän se on - kun en polta, en
ryyppää, ja oon poikamies - tuo... kahvi. Sitä kuluukin
sitten useita kuppeja päivässä! Vitsi vitsi-:)...
Sekin
on hyvä muistaa, että englantilaisilla on tapana sanoa, ettei
semmoiseen mieheen ole luottamista, jolta ei löydy
vähintäin yhtä Pahetta...
Todellakin,
emmehän me tästä kukaan enää nuorene. Aika ei
odota. Vanheneminen lienee niitä harvoja todella "demokraattisia"
asioita.
Kadulla mainitsen Pentille kuluneen kesän Viipurin- ja Suursaaren -reissuistani.
Jostakin
syystä - Herra ties miksi? - Pentti alkaa kertoilemaan
jälleen siitä samasta aiheesta, josta viimeksi viitisentoista
vuotta sitten kuulin Yrjönkadun galleriassa
esitelmöintiä: Että hänellä ei ole omaisuutta.
Että jo hänen faija -vainaansa tapasi todeta, että jos
Pena tipahtaa puusta, mukana tulee samalla koko maallinen omaisuus...
Tuttua tekstiä.
Muuten
Pentin isähän oli yksityisyrittäjä, joka
vuosikymmeniä piti käsityö-alan liikettään
alakerrassani...
Sen verran Pentti kuitenkin on
viidessätoista vuodessa lieventänyt kantaansa, että
toteaa hänellä sentään olevan kuvasto,
tekijänoikeudet jne. Hyvä!
Totean Pentille, ettei
yksityisyrittäjä voi hänen tavallaan ajatella.
Pitää olla jonkinlainen "vararahasto" Pahan Päivän
varalle. Sitä kutsutaan omaisuudeksi.
Jatkan, että
Pentillä kävi fantastinen tuuri, kun hänelle niin
nuorena myönnettiin Valtioin taiteilija-apuraha.
Pentin silmät muljahtavat.
"Sun faijashan sitä oli ajamassa!".
Tiedustelen,
oliko hänelle myönnetty Valtion taiteilija-apuraha
isäni ansiota. Ei vastausta. Pentti pistää suunsa
suppuun.
Niinpä niin. Ei hän sitä
sentään minulle tunnustaisi. Kunhan laittaa tuon
valokuvaajien apurahoituksen - "noin niinkuin yleisesti" - faijani
piikkiin.
Mitäpä tuohon sanoisi?
Se oli sitä aikaa, ja tämä on tätä aikaa.
Jokainen Vallankumous syö lapsensa.
Jokainen.
Aina.
Eroamme. Pentti lähtee taivaltamaan Eerikinkatua ylöspäin, minä kiirehdin fillarilla kohti reproa.
Jään mietteisiini.
Tuossa
meni Arvostettu Valokuvaaja. Kansakunnan Kaapin Päällä.
Hänellä on ikuinen Valtion Leipä. Palkittu mm. Pro
Finlandia -mitskulla. Kutsuja Linnan bileisiin tulee varmasti, ellei
ole jo tullutkin. - Minkälaista olisi olla arvostettu?
Minkälaista olisi olla valokuvaaja, jonka ei tarvitsisi
päivittäin myydä? Niin, ja minkälaista olisi olla
isä? Perheellinen mies, kymmenien vuosien parisuhteessa?
Näitä en tule koskaan tietämään...
Faija
-vainaa totesi joskus ammoin: "Tommi, jos sä ikinä meet
naimisiin, niin pidä huoli että se on rikas nainen!".
Niinpä niin, nk. vapaan ammatin harjoittajalle varsin hyvä
elämänohje. Eikä tarvitsisi olla edes rikas, varakkaista
lähtökohdista oleva ja hyvätuloinen riittäisi.
Toiset ovat osanneet järjestää senkin...- No,
hyvinhän tää on vanhanapoikanakin sujunut. Kukin
tyylillään...
Jostakin 60- tai 70- luvun
valokuvapoliittisista tilanteista matka tähän
päivään on valovuosien pituinen. Mitä tulee
valokuvaukseen, yhteiskuntaan ja talouteen - kaikki on
täydellisesti muuttunut.
Mikäli sensijaan on
päässyt vaikkapa 80 -luvulla käytännössä
elinikäisen ValtionRahoituksen piiriin - kuten Pentti on - se
pysyy. Hautaan asti. Riippumatta ympäröivän muailman
muutoksista.
Sen Pentin tapaaminen kuitenkin
tänään saa aikaan, että illalla korkkaan
punkkupullon, vaikka onkin arki-ilta. Enhän ole ainoa, joka niin
tänään tekee.
-
Kuluu pari viikkoa.
Postin mukana tipahtaa eteisen lattialle postimerkeillä varustettu
kirjekuori, jossa tyylikäs käsinkirjoitettu osoite. Kirje
poikkeaa olemukseltaan muusta postista täysin. Toivo
herää, josko sisällä olisi se vuosikymmeniä
odoteltu viesti noin 25 -vuotiaalta, persoonallisen
näköiseltä, sanavalmiilta ja hauskalta nuorelta
naiselta. Salaiselta ihailijattarelta.
Ei tietenkään. Eihän sitä kirjettä koskaan tulekaan.
Sensijaan kirje sisältää kutsun Pentti Sammallahden valokuvanäyttelyn "Lintuja" avajaisiin.
Jään katsomaan kutsun valokuvaa kaikessa rauhassa.
Upea kuva. Kerta kaikkiaan.
Ei
voi kuin ihailla tuota tapaa, millä Pentti vaatimattomistakin
aiheista saa jalostettua - niin, avainsana on juuri tuo "jalostus" -
Taidetta. Niinkuin tässäkin tapauksessa: Sinänsä
vaatimaton motiivi parista linnusta, ehkä variksia, istumassa
puhelinlangoilla peltoaukean päällä... Samasta paikasta
kinojärkkärillä otettu värikuva ei
näyttäisi käytännössä paljon
miltään.
Mutta Pentillä on tuo vuosikymmenien
saatossa hioutunut ainutlaatuinen labbistekniikkansa, millä
työstää tavanomaisistakin lähtökohdista
todellisia mustavalkoisia valokuvahelmiä.
Toisaalta onhan
hänellä tekniikkansa täydellistämiseen Yhteiskunnan
taholta annettukin lähes rajattomat mahdollisuudet. Maailman
-mittakaavassakin aivan poikkeukselliset työskentelyolosuhteet
turvaava rahoitus Valtiovallan puolelta. Neuvostoliiton romahtamisen
jälkeen ei vastaava liene missään muualla.
Pentin
tilannetta pohtiessa ei tietenkään voi unohtaa
sitäkään, että hänellä on suurena
taakkana harteillaan erittäin merkittävä
osallistumisensa valokuvaajakoulutukseen Suomessa. Aivan
keskeisimpiä toimijoita. Ollut mukana edesauttamassa
kehitystä, jonka lopputuloksena Härmässä on
nykyään valtaisa joukko turhia valokuvaajia. Siis paljon,
paljon enemmän, kuin mitä tämä maa tarvitsee ja
kykenee elättämään. - Tarkoitus ehkä oli
hyvä, mutta Tie Helvettiinhän onkin aina kullalla silattu...
KUUSAMO NATURE PHOTO, LAUANTAINA 13.9.2007
Ollut
Kuusamossa yötä, jatkamassa bussilla Rukalle. Sieltä
filolla Juumaan, missä odottaa lämmin mökki, rantasauna
ja uinti...
Ennen bussin lähtöä hetkinen aikaa
kurkistaa Kuusamo -talolle sisään. Tänään on
LuontokuvaFestarit, joten talo poikkeuksellisesti on auki.
Pääsee siis ilmaiseen nettiin. Jotain hyötyä
mullekin noista pippaloista.
En ehdi aulan netissä muutamaa
minsaa kauempaa istahtaa, kun kuuluu tuttu ääni takaa. En
heti muista äänen omistajaa. Kohta mies kuitenkin istuutuu
viereeni penkille.
Kirjapainomies!
Aikaa bussin
lähtöön on muutama minuutti, enkä millään
ehtisi alkaa hänen kanssaan saikkaamaan. Mutta äijä
änkeää puheisiin...
Niin, hänellähän onkin niin paljon asiaa... Hampaankolossa.
Mies
työskenteli kirjanpainajana muutama vuosi sitten painossa, jota
tuolloin käytin täällä Pohjoisessa.
Harrastajavalokuvaaja, ja lestadiolainen.
Kuola valui vaan
suusta aina kun ilmestyin painoon uuden korttisarjan kanssa. Katseli
kuvia niinkuin toiset fotarit vaan katsoa osaavat: Kaikkia
virheitä etsien, vihreänä kateudesta, jos moitittavaa
eivät löydä.
Koko ajan taustalla tuo "Kyllä minullakin on tuollaisia!", "Minulla on tuosta aiheesta parempi!".
Kaikkein pahinta on tietenkin imelä kehuminen. Koska se kätkee niin paljon...
Miekkosella
armoton risominen päällä koko ajan: "Taas se painattaa
postikortteja!". "Voi ei, sen kortit myyvät!", "Paljonkohan se
tienaa tosta hommasta?".
Tyyppi itse palkkatyöläinen.
Toistakymmentä lasta, kuten Pohjoisen lestadiolaisperheissä on tapana.
Eräs
Hesarin toimittaja muutama vuosi sitten laski, kuinka paljon erilaisia
yhteiskunnan tukia tuollainen suurperhe saa nauttia. Korotetut
lapsilisät, kodinhoitotuet, Yhteiskunnan kustantamat siivous- ja
pesulapalvelut jne. tekivät yhteensä yli puoli miljoonaa
Finska markkaa per vuosi.
Varsin näppärää. Saada yhteiskunta kustantamaan oma yksityis- ja perhe-elämänsä.
Kuvioon
tietenkin kuului, että heppu piti meikäläistä
"liikemiehenä". No, niin hyvä "liikemies" en kuitenkaan ole
koskaan ollut, että yhteiskunnan olisin saanut
höynäytettyä yksityiselämäni kustantamiseen.
Toisin kuin eräät.
Kyseinen kirjapaino sittemmin
fuusioitiin erääseen suurempaan taloon ja - yllätys!
yllätys! - nyt talo sitten onkin kylmillään. Ei
"kannattanut" painotoimintaa syrjässä harjoittaa - toiminta
siirrettiin isompaan kaupunkiin. Samalla häipyi taas pitkälti
toistakymmentä tuotannollista työpaikkaa paikkakunnalta,
jossa niitä ei kovin montaa enää jäljellä
olekaan. Matkailua ja muuta hömppä -osastoa sitäkin
enemmän. Muttei kuitenkaan tarpeeksi, muuttotappiokunnasta on
kysymys.
Heppu jököttää vaan sohvalla tuossa
vieressä. Yritän keskittyä sähköpostiini -
turhaan. Hän haluaa "keskustella". Niinpä tietysti. Ei
hänestä pääse eroon.
Kysyn piruuttani
kuulumisia tältä vapaaherralta. Pääsi nuorena,
vähän yli 5 -kymppisenä eläkeputkeen, kun firma
lopetti toiminnan eikä paikkakunnalta taatusti tule ikinä
löytymään alan töitä -
Härmäläiselle duunarillehan on mahdottomuus ottaa
vastaan jonkun toisen alan töitä.
Äijä selittää kaikki parhain päin. "Hyvin menee kuitenkin", kuulemma.
Tiedusteluun,
eikö firman lopettaminen ollutkaan katastrofi, tulee laveaa
selittelyä että oikeastaan hyvä että kävi
niinkuin kävi. Kun työtahti loppuaikoina kiristyi
kiristymistään.
Summa summarum hänen versiostaan
saa käsityksen, ettei työllä, työpaikoilla itse
asiassa mitään väliä olekaan. Paljon paremmin menee
ilman!
Huh-huh.
Ja minä kun todella luulin, että työpaikan lähtö alta olisi katastrofin paikka...
No,
nk. "sosiaaliset turvaverkostot" näyttävät olevan
toisilla hyvät. Kai sitä "ansiosidonnaiseksi" kutsutaan, en
tiedä kun ei ole kokemusta - eikä tule koskaan olemaankaan.
Lestadiolainen alkaa samassa kehua vaimoaan, joka kuulemma on työelämässä.
Niin, lestadiolaiset ja naiset...
Muistuu
mieleen kerran melontaretkellä Kuusamon Oulankajoella eräs
lääkäri ryhmässämme. Hän oli palvellut
kunnanlääkärinä Koillismaan lestadiolaisalueilla.
Kertoi,
että vaimot riutuvat neljänkymmenen jälkeen usein pois
päiviltä. Noin tusinan synnytyksen jälkeen.
Lääkärin mukaan ei kenenkään naisihmisen
fysiologia kestä tuollaista rääkkiä - kuulosti
järkeenkäyvältä.
Lääkäri
jatkoi, että tapana on sitten vaan ottaa uutta peliin. Hänen
mukaansa uusi vaimo on jo uskonveljien valmiiksi katsoma nuori nainen,
ja taas sama rumba käynnistyy...
Yhteiskunta maksaa kulut, tietty.
Tätä
uskoahan käsitteli Rauni Molbergin ainoa kunnollinen leffakin,
"Maa on syntinen laulu" joskus 70 -luvun alussa.
Lestadiolaisalue
Pellon kirjailijan Timo K. Mukan romaaniin ohjautuvassa rainassa
annetaan varsin karmea kuva lestadiolaisten "piireistä" vielä
60 -luvulla. Ensin saarnamiehet paasasivat seurakunnan jonkinlaiseen
transsinomaiseen hurmokseen, ja siten alkoi yleinen hässiminen...
Herran nimeen!
Mutta jotenkin tästäkin änkyrästä on päästävä eroon.
Vielä
hän yrittää alkaa inttämään, että
suurilapsiset perheet ne vasta kunnon kansalaisia ovatkin -
nimittäin turvaavat Valtion tulevat verotulot!
Paskan marjat.
Pelkkää
kulunkiahan kersat edustavat. Yhteiskunnalle, veronmaksajille - ja
sitten, ennekaikkea, loppupelissä luonnonvaroille. Mutta onneksi
en ole enää täällä todistamassa tulevaa
katastrofia. - Näppärä systeemi kuitenkin noilla
uskovaisilla saada rahoitus yksityiselämälleen. Nusuttelulle
ja perheelle.
-
Niin, kohtaamisia kolmen erityyppisen valokuvaajan kanssa...
Jokainen yrittää puolustuspuheenvuoron omalle toiminnalleen keksiä. Jos ei muuten, niin vaikka väkisin.
Samantekevää,
onko kyseessä taidevalokuvaaja, mainosvalokuvaaja vai
varhaiseläkkeellä oleva lestadiolais -luontokuvaaja:
Selityksiä piisaa.
Mielellään, niin
mielellään samalla ikäänkuin ohimennen polkaistaan
keskustelukumppania. Niinkuin nyt tämäkin lessu -
hymyssä suin, tietenkin - suvaitsee kutsua minua "liikemieheksi".
Tällaisia ovat valokuvaajat. Eivät sen kummallisempia kuin muutkaan ihmiset.
Nuorempana
luulinkin, että valokuvaajat olisivat se kaikkein kateellisin
ammattikunta. Nyttemmin on elämä opettanut, että
yhtä kaunaista ja pahansuopaista väkeä ovat kaikkien
muidenkin ammattiryhmien edustajat. Tasapuolisesti.
Mutta onneksi bussi lähtee. En millään jaksaisi enää tuota lessua.
Valtaisa pettymys tyypille, kun en jäänyt jänkäämään hänen kanssaan.
No, kaikkia ei voi miellyttää!
(Kuressaare, Saaremaa, Eesti 5.10.2007) |
|
|
|
|
|