|
Kuopio, kesäkuu 2003.
Paluumatkalla Lapin-rundilta. Juhannus meni Kilpisjärvellä
kuvaushommissa.
Alastullessa, Tornionjokilaaksosta, hyvää, tervetullutta
kullero-matskua. Kävin samalla Lapissa korttitelineet läpi.
Pieni "markkinatutkimus": Seitsemän erilaista kullero-korttia
löytyi, joukossa vain yksi hyvä, ei sekään erinomainen.
Loput pelkkiä räppäyksiä. Vaikka kullero on Lapissa
aivan perusaihe. Lapin maakuntakukka.
Ei ollut turha reissu. Mieliala ok.
Kullero-aihe voitaneen julkaista ensi kesäksi. Niin uskon.
Kumma muuten, että - kuulemani mukaan - kullerosta ovat eteläisimmät
havainnot Suomessa jossakin Sotkamon alapuolella, mutta eestiläisten
tuttavien mukaan kukka esiintyy Suomenlahden eteläpuolella! Miksi
ihmeessä välissä lienee monen sadan kilometrin kullerovapaa
vyöhyke? Kuka kertoisi minulle?
Junalla Itä-Suomen kautta kotiin. Kolmen tunnin pysähdys
Kuopiossa. Ylös Puijolle, ehkä sieltä saisi kuvia.
Monasti olen noussut mäen pyörää taluttaen, kantamuksineni.Siinä
hiki irtoaa. Toisaalta, tervetullutta jumppaa junassa istumisen väliin.
Nyt haluan kuitenkin säästää aikaa, ja paukkuja,
Puijolle. Otan taksin.
Ei ilmoja ylhäällä. Ei kuvia tällä kertaa.
No, aina ei voi onnistua, ja onhan Puijo antanut eräitä
parhaita/suosituimpia kuviani: Pari loistavaa auringonlaskua. Elämäni
lumikidekuvan tornin 11. kerroksen kahvilan ikkunasta kerran helmikuussa.
Sen metsäpolkukuvan kesäkuussa kuusikossa sateen jälkeen,
kun aurinko äkkiä loihti tasaisen harmahtavaan sademetsään
värit, ja valot, ja syvyyden...
Se julkaistaan, kunhan keretään. Kiirettä ei ole. On
hyvä, että sekin kuva on "pankissa". Ja nimikin
on valittu:
"I Went To The Forest And The Holy Places".
Suoraan Tomppa Jonesin takavuosien hitistä.
"Kuuntelen Tomppaa"...
Kiitos, Tomppa! Olet esimerkillinen heppu siksikin, että annat
mallia, miten piiiiitkää uraa voi rakentaa/hallita. Avainsana:
Uusiutuminen. Ja sitten vielä: Itseään nuorempien kanssa
tekemisissä oleminen.
Mutta
hyvää kotiruokaa Puijolla. Seisova pöytä, josta
tankata mielin määrin.
Nousen fillarin päälle ja lähden alas, rautatieasemalle.
Polkupyörä on vanha, raskas Helkaman Oiva. Painan melkein
9o kiloa. Selässä on kamerareppu. Pyörän vasemmassa
kädensijassa roikkuu iso, raskas kassi. Oikeassa salkkuni, sekin
useita kiloja. On kuuma päivä, farkkutakkia roikotan niskalenkistä
vasemmassa kädessä. Vaatetuksena on sandaalit, shortsit
ja t-paita.
Filon käsijarru on ollut rikki jo aikoja. Ei ole ollut aikaa
sitä korjauttaa.
Mäen alkuosa sujuu kommelluksitta. Pääsen hyvään
vauhtiin, ja miellyttävä ilmavirta virkistää kasvoja.
Kohta tien kahta puolta kasvavan kuusikon välistä näkyy
jo Kuopijo, Kallaveen kaapunki...Yksi tärkeimpiä kaupunkejani,
jossa on
aina mennyt hyvin... Josta on monia muistoja kertynyt.
Nopeus kiihtyy, lievää Vauhdin Hurmaa havaittavissa. Nautinnollista
päästellä vapaalla alas. Kohta olisi taas istuttava
tuntikausia junassa.
Mäen alapuolella oleva risteys näkyy jo, mäki on tässä
jyrkimmillään. Tulee mieleen pikku hiljaa alkaa jarrutella.
Ei voi olla totta!
Jarrut eivät pidä!
Siis jalkajarru, käsijarruhan oli jo alunperinkin sökö.
Kokeilen kerran, kokeilen toisen - uskottava se on!
Ei mitään pitoa.
Jalkajarru rutisee vain, ja poljin pyörii ympäri taaksepäin...
Pitkänen! Nyt on Totuuden Hetki.
Sekunnit kuluvat, kuolonristeys edessä lähestyy. Vilkas
risteys. Siinä autoja tulee ja menee, sinne jos ampaisen täysillä,
niin...
Kuolema tai vakava vammautuminen.
Olen kuin ohjus, ihmistorpedo.
Katson lähestyvää katastrofia suoraan silmiin, voimatta
tehdä mitään.
Vatkaan kuitenkin polkimilla jarruista pitoa - turhaan.
Viimeiset hetkeni ovat käsillä. Näinkö tämä
loppuu? Mitään ei voi tehdä. Vauhti on niin kova, etteivät
autot alhaalla risteyksessä voi asialle mitään, kun
kohta syöksyn heidän keskelleen...
Tällaistako on kuolla?
Mutta en ole vielä niin vanha ja raihnas ja väsynyt - olisi
vielä annettavaa, ja elettävää. Ja otettavaa.
Haluan elää!
Kuin katsoisi katastrofielokuvaa, etäältä, samalla
tajuten, että STARRING on -minä itse! Tuhoon tuomittuna!
Vai onko tämä kaikki lopultakin pelkkää unta?
Kaikkein jyrkin kohta. Enää muutama kymmenen metriä.
Olen avuton. Risteykseen tulevat autoilijat eivät mitenkään
pysty ennakoimaan, reagoimaan siihen, että kohta ylhäältä
heidän sekaansa, jonkun auton kylkeen, rysähtää
noin 150 kiloa
rautaa ja ihmislihaa ylhäältä. Räjähtävällä
nopeudella ja voimalla...
Vieläkin yritän jarrutella, painaa polkimilla pitoa. Ei
mitään, sama rusahdus vain ja ratas pyörii takaperin...
Kunnes...
Ihmeiden ihme!
Yhdennellätoista hetkella, ei sekuntiakaan liian aikaisin - PITOA!
Ei täydellistä jarrustutehoa, mutta pari-kolme kertaa takaperin
ympäri pyörittyään ilmaantuu jalkarattaaseen jonkinlaista
vastetta. Vaivalloista, mutta kumminkin.
Käsitän tilaisuuteni tulleen. Aivan vihoviimeisessä
tipassa.
Pito ei kuitenkaan ole niin täydellistä, että se riittäisi
pysäyttämään pyörän, koko alassyöksyvän
massan. Mutta jotakin sentään.
Alan kieputtaa fillaria ajoradan puolelta toiselle, hidastamisen vuoksi.
Hurjaa hommaa, kun raskaat kassit ovat viedä tasapainon tolaltaan,
tietenkin.
Sitten huomaan vähän matkan päässä oikealla
tien vieressä olevan ojan yli johtavan sillantapaisen. Ja sen
takana yläviistoon oikealle johtavan kävelytien.
Siis sinne!
Vielä pari kieputusta slalom-tyyliin ajoradan reunalta toiselle
vauhdin hidastamiseksi ja ajan pelaamiseksi. Ja arvionti oikeasta
lähestymiskulmasta sillalle.
Suunnistus. Ajoitus. Tasapainonhallinta.
Sen täytyy onnistua!
Pumppaan lisää pitoa nyt löytyneistä jarruista
- sitä löytyy, hädin tuskin, mutta kumminkin. Juuri
niin paljon, että vauhti hieman hiljenee, ja suoritus onnistuu...
Olen sillalla. Hallitsen tasapainon. Hyvä!
Suuntaan massani yläviistoon johtavalle kävelytielle. Parikymmentä
metriä, ja ylämäki pysäyttää pyöräni.
Huh.
Olen elossa. Olen ehjä. Muutaman kymmenen metrin päässä
risteyksessä liikenne kuhisee. Ei siellä kukaan mitään
huomannut.
Pikkuisen toisin kuin olisivat asiat menneet, olisi risteyksessä
nyt täysi hässäkkä ja tie punaisenaan verta ja
lihaa. Minun vertani ja lihaani. Jäännökset tästä
maallisesta tomumajastani roiskittuna pitkin tietä, ja levällään
jonkun auton törmäyksestä ruttaantuneella pellillä...
Jään hetkeksi katselemaan mäeltä alaspäin
kohti risteystä.
En tunne mitään.
Sydämeni ei hakkaa, ei hakannut missään vaiheessa.
Pulssini ei kiihtynyt.
Kylmä hiki ei noussut pintaan, en saanut kylmiä väreitä.
En tuntenut kauhua.
Olin koko ajan jotenkin ulkopuolinen draamassa, jossa pelissä
oli elämäni.
Jatkan asemalle ehtiäkseni junaan.
Koko episodi katoaa mielestä pian.
Elämä jatkuu. Sen on jatkuttava.
Se oli katkolla jälleen kerran, ja ties monesko jatkoaika on
taas menossa...
Jatkakaamme! Toistaiseksi...
(HUHTIKUU 2004)
EPILOGI
Palailemassa Lapista alaspäin jälleen
kerran. Poikkean Puijolla katsastamassa tornin korttimyynnin kesän
ajalta. Se on hyvä.
Ennen laskeutumista kaupunkiin kurkistan
vielä Hostel Puijon Majalle sisään. Ei ainoatakaan
asiakasta, mutta tuttu tarjoilija paikalla.
Rupattelemme hetken.
Tehdessäni lähtöä
alkaa hän varoittamaan vaarallisesta laskusta. Ihmettelen, miksi?
Onko hän kenties kuullut jotakin syöksystäni?
Ei, vaan hän alkaa kertomaan eräästä
toisesta, parikymmentä vuotta sitten sattuneesta tapauksesta.
Ranskatar oli pyöräillyt Puijolle
Pariisista asti.
Lähti pyörällään
alas mäkeä.
Jarrut pettivät.
Joutui paniikkiin, ei kyennyt hyppäämään
vauhdista pois, vaan puristi kouristuksenomaisesti ohjaustankoa.
Ihmistorpedon lailla paiskautui päin
risteyksessä olevaa liikennettä.
Puijolle nousussa olevat kahvilan tytöt
kuulivat hänen huutonsa, kun ranskatar katsoi kuolemaansa silmiin
viimeisten sekuntiensa aikana...
Hänen ruumiinsa jäänteet
l a p i o i t i i n sittemmin risteyksestä pois...
Kuuntelen tarjoilijan kertomusta hiljaisena.
Kyllä, kyllä. Olen varovainen
mäessä, lupaan.
En kerro hänelle, että
jotakin tiedän, minäkin, jarrujen pettämisestä
Puijon mäessä.
(Puijo 23.9.2004)
Ei voi olla totta • Believe it or not! Puijo
Metsä on pyhä! • La Forêt Sacrée • I went to the Forest and the Holy Places... Puijo
Puijon tornikahvilan ikkuna, helmikuu
|
|