|
maa jota ei ole
| | | Aurinkoinen toukokuun aamu Ivangorodissa
(Jaanilinnassa). Paikkakunnan ainoa hotelli "Vitjaz" ("Sotaurho") on
puhdasta Neuvostoliittoa. Hyvä niin, tulee ihan nuoruus
mieleen...
Illalla Narva-joen rannalla katselemassa
auringonlaskua Eestin taakse. Eestiläisen Narvan kaupungin
puolella, joen rannalla poliisien pakettiauto mateli lähes
kävelyvauhtia edes takaisin. Maiden välit ovat
kireät, ja täällä rajalla sen
tuntee.
Tänään matka
läpi muinaisen, myyttisen Inkerinmaan, kohti Pietaria.
Tästä reissusta on tullut haaveiltuakin.
Kyseessä Turun Pietari-Seuran teemamatka "Pietari Suuren
jalanjäljissä". Vihdoinkin tilaisuus ottaa
selvää, mistä Inkerissä oikein on
kysymys!
Ensimmäiseksi kysyn oppaalta,
olemmeko nyt Inkerissä. Vastaus on myönteinen.
Bussi
starttaa. Tienposkeen jää
venäläisnuorten telttoja. Puna-sini-valkoiset liput
liehuvat. Banderolleihin on kirjoitettu Eestin -vastaisia
iskulauseita. Pronssissoturi -kiista ei ota laantuakseen.
Venäjä on voimissaan, Eesti on nyt otettu
silmätikuksi.
Uteliaana katselen maisemia
bussin ikkunoista. Mitään erityistä
Inkeriä ei ole näkyvillä -
tyypillistä Venäjänmaata vain.
Ensimmäinen
pysähdyspaikkamme: Oranienburgin kunnostettava palatsi.
Siellä olisi yksi kuvauskohdekin - vanha kivisilta - mutta
vihreä ei vielä ole tänä
keväänä tullut tarvittavissa
määrin esille. Siis kuva, joka jää
ottamatta. Jää tällä
erää muistikuvaksi, eikä tule koskaan
unohtumaan.- Palannenko koskaan Oranienburgiin?
Seuraavaksi
aikoinaan niin kuuluisaan ja elinvoimaiseen Tyrön
(Tyris) seurakunnan (per. 1642!) kirkkoon. Rakennus on ahtaassa
puristuksessa venäläisasutuksen
keskellä pikkukaupungissa, nykyiseltä
nimeltään Martyškino.
Kirkko
on kunnostettu suomalaisten avustusrahoilla. Virsikirjatkin lahjoitus
eräältä seurakunnalta. Kuinka suuri osa
noiden kolehtien tuotosta sitten pääsi perille asti,
ei ole tiedossani... Ainahan sitä juttuja kuulee... Mutta
mitäpä niitä tässä
toistamaan...Lahjoitusten suhteenhan on aina kyse siitäkin,
että lahjanantajalle itselleen tulee hyvä mieli!
Paikalle
on hommattu yksi inkeriläisten edustaja. Vanhahko nainen puhuu
selvää suomea. Kysymykseen, onko Inkerillä
tulevaisuutta, hän vastaa kieltävästi.
Annan
katseeni kiertää karussa, kylmässä,
siistissä, tyypillisessä luterilaisessa kirkossa.
Aivan vierasta maailmaa edustaa tämä tyyli
Venäjänmaalla. Ankaraa arkkitehtuuria,
hyytävää "tunnelmaa". Mahdottomalta tuntuu
ajatus, että tällä tuotteella voisi olla
minkäänlaisia markkinoita
Venäjällä. Ei sen puoleen, enhän
itsekään tuota uskontoa aikoinani ostanut...
Ylhäällä,
parvella nautitun maittavan lounaan jälkeen jututan
eteisessä paria tyttöä, jotka kauppaavat
matkamuistoja. Inkerin nuorta polvea.
-
Mitä kuuluu?
- Kiitos hyvin!
-
Onko Pietariin pitkä matka?
- Actually, I
prefer English.
Selväksi tuli.
Tämmöinen on siis suomenkielen tulevaisuus
Inkerinmaalla.
Kuitenkin aikoinaan
tämänkin kirkon ympärillä
asujaimisto oli valtaosin suomalaisperäistä.
Pietarista etelään rakennettujen palatsien
palvelusväkikin muodostui suurelta osin
inkeriläisistä. Kirkkoherra Modeenin kerrotaan olleen
tsaarin henkilökohtainen ystävä,
tyttäret Pietarin seurapiirien juhlittuja kaunottaria...
Jatkamme
kunnostettuun Pietarhoviin.
Toinen toistaan upeampia
saleja. Etenkin yksi, Kultainen Sali, jättää
sanattomaksi. Voiko tälläista olla olemassakaan?
Museokierroksen
jälkeen synnytän reissun ensimmäiset ja
samalla viimeiseksi jäävät fotot. Teemana
Pietarhovin palatsin auringossa loistavat, vasta uuden
kultauksen saanet sipulikupolit. Nyt tuli juuri sitä matskua,
mikä on ollut hakusessakin. On ollut haavena
erääseen yölliseen Stadi -fotoon
ympätä juuri tällaiset tornit.
Lisäksi kotkan siluetti taivaalle sekä Saturnus,
jonka sain kerran Lyypekissä purkkiin. Tosin neonvalona, mutta
kuitenkin. Nimeksi ehkä "The Shape of Things to Come..."
Ilta
on vapaa. Lähden bussissa mukana seuranneella fillarilla
tutustumaan lähiseutuun.
Puistossa,
varsinaisen palatsialueen ulkopuolella, keskellä laajaa
aukiota, kasvaa komea, iso, vanha tammi. Tänne voisi joskus
palata ihan tuota arvokasta puuta kuvaamaan. - Palannenko koskaan
Pietarhoviin?
Rannalla edessä melko
lähellä näkyy Kronstad (Retusaari /
Reitskär), oikealla Pietari. Jopa Pietarin kirkkojen tornit
pystyy erottamaan.
Edessä Suomenlahti, sen
takana kotimaa.
Mietin Inkeriä.
Puhutaan
alkuperäisistä "inkerikoista", inkerinsuomalaisista
ja inkeriläisistä. Unohtamatta
tietenkään vatjalaista
alkuperäisväestöä. Siihen
vielä sitten päälle
äyrämöiset ja savakot. Luterilaiset ja
ortodoksit. Sekä muutama muukin termi - käsitteiden
runsaus on sitä luokkaa, että aniharva
nykysuomalainen pystyy kokonaisuutta edes jotenkin hahmottamaan.
Kova
kohtalo tällä kansalla, niin
alkuperäisillä inkerikoilla kuin tänne
sitten muuttaneilla inkerinsuomalaisillakin. Sattuivat asuttamaan vain
väärää maapalasta, ja joutuivat
historian myllerryksissä tuhotuiksi ja hajotetuiksi
ympäri laaja Venäjänmaata, ja muuallekin.
Diasporaan ympäri maapalloa.
"Viimeinen
niitti" taisi olla presidentti Mauno Henrik Koiviston lupauksen
mukaisesti käynnistetty nk. "paluumuutto". Tuhannet
riensivät suomalaisen sosiaaliturvan piiriin.
Jäljelle jäi vähäinen
määrä lähinnä mummuja
mökkeihinsä. Paluumuuttajien joukossa Siperian
perukoilta asti henkilöitä, joiden ainoa side
suomalaisuuteen oli monen sukupolven takaa perua oleva
merkintä"suomalainen"" passissa. Aito tai
väärennetty.
Kun
inkeriläisiä tällä maa-alueella oli
20 -luvun lopussa toistasataa tuhatta, oli tämä maa
itse asiassa melko tiheästi asuttua. Jos väkilukua ja
pinta-alaa vertaa vaikkapa Eestin vastaaviin. Eteläinen
naapurimmehan on Inkeriä noin kolme kertaa suurempi alue.
Eestin asukasluku nykyään on vähän
toista miljoonaa.
Opas muuten kertoi, että
Pietari Suuri Pietarin kaupungin perustettuaan katui paikanvalintaansa.
Oli kuulemma Tallinnassa vierailtuaan todennut, ettei koskaan olisi
tuota Venäjän uutta pääkaupunkia
Neva -joen suistoon perustanut, jos jo tuolloin olisi tuntenut
Tallinnan ja Paldiskin!
Inkeriläisille
jäi siis monessakin mielessä ja moneen eri kertaan
historian melskeissä, mielettömissä
arpajaisissa Musta Pekka käteen.
Wikipediasta
kun lukee Inkerin historiasta yhteenvedon, muodostuu karmea kuva
kadonneesta/tuhotusta kansasta. 1930 -luvun tapahtumista puhutaan
etnisenä puhdistuksena ja kansanmurhana.
Erään mielipiteen mukaan juuri Inkerin kansa
suhteessa raskaimmin joutui Isä Aurinkoisen, Generalissimus
Josef Stalinin vainoissa kärsimään.
Aurinko
laskeiksen. Ilta Inkerinmaan rannikolla kylmenee.
Aika
mennä pehkuihin. Huomenna siirtyminen Pietariin, vanhan
Inkerinmaan keskelle perustettuun metropoliin, jonka asukasluku
nykyään on suurempi kuin Suomen.
Aloitan
nousun rannalta ylös kaupunkiin. Siellä odottaa
lämmin huone hienosti remontoidussa neljän
tähden hotelli "Hovineidossa".
Vielä
kauppaan ostamaan chipsejä.
Törmaan
sirkeäsilmäiseen Irina -venakkoon. On kuitenkin jo
myöhä, ja aamulla varhainen lähtö
kohti Pietaria. Sääli. Jään
yhtä kokemusta paitsi. Juuri nyt olisi ollut oikea hetki
kahden tunnin pituiselle ja ikimuistettavalle ihmissuhteelle.
Huoneessa
odottava punkku on libanonilaista "Ksaraa" - sen mausta pystyy
selvästi erottamaan Orientin. Suuntäysi
Lähi-idän aromeja!
Kohotan maljani
Inkerille. Inkerinmaalle!
Niin,
tämä myyttinen, muinainen Inkeri - läheinen,
mutta niin kaukainen sukulaiskansamme!
Kadonnut
Inkeri, ikuisesti poissa!
Vain muistot, historia
kertoo tarinaasi.
En löytänyt
sinua mistään!
Mutta jos kohtalo
sallii, palaan rakentamaan kuvia siitä suuresta tammipuusta ja
vanhasta kivisillasta.
Ei siis hyvästi,
vaan näkemiin!
-
Seuraavana
iltana Pietarissa tapaaminen venäläisen liiketuttavan
kanssa.
Istumme puolitoista tuntia leivos- ja
cappucinokahveilla hienossa paikassa Nevski Prospektilla. Muodikasta
väkeä, kauniita naisia.
Viktor on
suomalaistaustainen. Puhuu sujuvaa suomea.
Kuuntelen
kiinnostuneena venäläistä ajatusmaailmaa.
Täytyy
myöntää, että Viktorin puheet ovat
tietyllä tavalla loogisia. Hänen
historiankäsityksensä - mm. Eestin suhteen - on
päinvastainen kuin omamme.
Kaikilla
asioilla on kaksi puolta, ihan kaikilla.
Viktorin
näkökulma Inkerin tragediaan tuntuu
lähtevän osittain siitä, että
inkeriläiset siirrettiin kotikonnuiltaan
turvallisuussyistä. Kyse oli silloisen Neuvostoliiton
turvallisuudesta raja-alueillaan Saksan uhan johdosta.
Toisaalta myös inkeriläisten turvaan saattamisesta
sodan melskeistä.
Venäläinen
ystäväni naureskelee suomalaisten
hölmöydelle vastaanottaa "paluumuuttajat" suoraan
lämpimien lihapatojen ääreen. Viktor ottaa
esimerkiksi Kreikan, joka myöskin lupasi ottaa paluumuutajat
vastaan. Hellas kuitenkin kuulemma ilmoitti heti, että
tervetuloa vaan takaisin, mutta nollasta on sitten aloitettava!
Varmasti
Viktorilla on Karjalan kysymykseen myös oma
näkökulmansa, niinhän
venäläisillä on. Ja se on aivan toisenlainen
kuin se mikä meille suomalaisille on opetettu. Eräs
harvoja meikäläisiä, joka julkisuudessa on
rohjennut ottaa Karjalan tapaukseen poikkevan kannan, lienee kolumnisti
Aarne Laitinen. Ellen väärin muista, hän on
tuonut esille, miten suurvalta-Ruotsi jo satoja vuosia sitten
ikäänkuin työnsi suomalaisasutuksen avulla
oman valtansa ja luterilaisuuden liian kauaksi itään.
Kohtalokkaine seurauksineen.
Viktor tuntuu niin
tutulta, meikäläiseltä. Mielessäni
nimitän häntä Vikiksi. Monin verroin
helpompi venäläisten kanssa yleensäkin on
jutustella kuin vaikkapa ruåttalaisten.
Erotessamme
ajattelen, että mitä ihmettä EU sen Turkin
kanssa oikein pelleilee.
Venäläisethän
ovat eurooppalaisia, eivät turkkilaiset.
Fillaroidessa
Nevskiä pitkin hotelliini, Obuhoffiin, muistan Ukin. Lapsena
näin saunassa tuolla kolmen sodan veteraanilla syvän
kuopan selässään -
venäläisen kranaatinsirpaleen
jättämän jäljen.
Miten
ihmeellinen onkaan meidän sodanjälkeisten sukupolvien
osa - ennenkokemattoman rauhan ja hyvinvoinnin aika! Todellista
poikkeusaikaa. Miten hirvittävien sotien ja
kärsimysten yhteinen historia meillä
itänaapurimme kanssa onkaan! Ja tässä
sitä vaan rupatellaan fiinissä kuppilassa Pietarissa!
Toisaalta:
Olenhan hiihdellyt huhtikuisessa auringonpaisteessa Storlienin
tuntureillakin, Ruotsin ja Norjan rajalla. Asiallisissa kamppeissa,
tuntien olevani Maailman Katolla. Halutessa, jos sattui huikomaan,
pystyi kymmenessä minuutissa laskeutumaan hiihtokeskuksen
ravintolaan kuuman keiton pariin. Samoissa maisemissa, jonne tuhannet
pakkovärvätyt Suomi - Pojat
jäätyivät talvella
nälissään pystyyn
kesätamineissaan siirtomaavalta -Ruotsin hullun
kuninkaan Kaarle XII:n järjettömän Norjan
-retken aikana. "Karoliinien kuolinmarssi" joulukuu 1718 - tammikuu
1719. Lumimyrsky tuntureilla. Ei huoltoa. Kylmä helvetti. - Ei
ole helppoa ollut Pohjolan kahden Suurvallan välissä.
Totisesti ei.
Venäjä mukaan
Euroopan Unioniin vaan, ja sassiin! Bistro, bistro, bistro! Seuraavaksi
Natoon?
Aivan turhaa vastakkainasettelua
Venäjän kanssa.
Nähkäämme
Venäjä mieluimmin hyvänä
eurooppalaisena naapurina ja liittolaisena - eiköhän
ongelmia jatkossa riitä ihan tarpeeksi muslimimaailman ja
Kiinan kanssa?
Toisaalta on niinkin, että
jos Venäjää on moitittu vainoharhaisuudesta,
onhan heillä siihen ollut syynsäkin. Mongolit,
Ruotsi, Napoleon, Hitler... Vierailijoita on riittänyt.
Eri
asia sitten on, haluaako Venäjä edes partneriksi
Euroopan kanssa?
Tarvitseeko tuo luonnonvaroiltaan
suunnattoman rikas, valtava maa Euroopaa - vaiko Eurooppa
enemmän Venäjää?
Joka
tapauksessa erotessamme Viki toteaa - höystäen
sanomaansa jollakin vanhalla intialaisella stoorilla, joka Nevskin
hälinässä menee minulta osittain ohi - ettei
miekalla historiassa ole koskaan mitään
kestävää aikaansaatu. Hänkin siis
vannoo taloudellisen yhdentymisen nimiin.
Mutta
niin. Enhän minä tiedä.
Kunhan
tässä aprikoin.
(HANKO
12.5.2007)
| | | | |
|