|
Marraskuun alku, 2009.
Ekaa kertaa vuosiin tarvetta käyttää
taksia omassa kotikaupungissa. Viking Linen Ms Mariella lähtee
Skattalta kohti Tukholmia klo 17.30, eikä millään viitsisi raskaitten
kantamusten kanssa tunkea ratikkaan ruuhka-aikana... Ties millaisia
hörhöjä, avohoito-potilaita siellä virtsanhajuisessa sporassa taas
häiriköikään...
Soitto VossikkaSentraaliin hyvissä ajoin.
Hyytävä-ääninen keski-ikäinen nainen vastaa ja suvaitsee antaa "tilausnumeron".
Siis
että mitä? Mikä ihmeen "tilausnumero". Taksiahan tässä yritettiin
tilata, eikä "tilausnumeroa". Siis saako sitä kyytiä vai ei?
Tiedusteluun, miten toimia, nainen närkästyneenä selittää, että kadulle vaan, "tilausnumeron" kanssa.
Jatkokysymykseen,
että tuleeko se taksi kenties sitten tänään, ensi viikolla vaiko
kenties ensi kuussa, tulee entistäkin kiukkuisempi tiuskaisu:
"Aika sopimatonta kysya tuollaista!".
Niin, niin...
Aina
kun tilanne menee hankalaksi, ottaa suomalainen keski-ikäinen nainen
tuon kortin esiin: "Asiatonta käytöstä!". Niin juuri. Just just.
Totean
puolestani, että vähintäin omituista kun ei saa vastausta kysymykseen,
että koska se taksi suvaitsee ilmestyä. Siis jos on ilmestyäkseen.
"No, muutaman minuutin kuluttua".
Tulihan se sieltä. Jonkinlainen vastaus. Mutta koville otti.
Ilmeisesti
tuo "tilausnumero" -systeemi on eräänlainen "optio". Taksi
mahdollisesti tulee, jos kerkiää. Jos ei kerkiä, niin sitten ei tule.
Tai jos saa rahakkaamman keikan jostakin muualta. Mitään ei luvata.
Sitten ihmetellään, jos laiva/lento menee menojaan... Eikä kukaan tietenkään ole vastuussa mistään.
Alhaalla taksi kuitenkin jo odottaa. Oli tullut läheltä, Töölöntorin tolpalta.
Totean
kuskille yllättyneeni, että hän tuli. Odotin, että VossikkaSentraalin
ämmä kostoksi jättää taksin lähettämättä. Olin valmistautunut
marssimaan laukkuineni Töölöntorille.
Niin, muistuupi mieleen
sekin aika - vielä viime vuosikymmenellä - kun Töölöntorin tolpalle oli
oma numeronsa. Tavallinen kuusinumeroinen helsinkiläisnumba, eikä näitä
nykyisiä numerohirvityksiä. Sinne kun soitti, kuski vastasi ja kertoi
tulevansa. Yksinkertaista, eikö totta! Mutta LIIAN yksinkertaista, se
ei voinut jatkua. Piti alkaa värkkäämään...
Kerron kuljettajalle "keskustelusta" VossikkaSentraalin naisen kanssa.
Seuraa
kuskin pitkä vuodatus koko taksintilausjärjestelmän toimimattomuudesta
ja noiden Sentraalin naisten mahdottomuudesta.
Valkenee,
että systeemin huipentuma on, että kun asiakas soittaa
tuohon Sentraalin numbaan, puhelu maksaa maltaita. Niillä rahoilla
sitten kustannetaan noiden ämmien istuminen ja kiukuttelu siellä
Sentraalissa. Ja perse senkun leviää - entisestäänkin...
Kuski -
taksirenki - tilittää myös muista järjestelmän kummallisuuksista: Miten
hän on niin ja niin monta kertaa anonut omaa lupaa. Valittanut siihen
ja siihen instanssiin. Miksi se härveli joka kojelaudalla välittää
tilauksia maksaa niin ja niin paljon. Miksi se heidän
yhdistyksensä/osuuskuntansa/mikälie ei ole maksanut osinkoja
kertaakaan. Miksi omaisuutta kuitenkin on - johtajien käytössä -
Epsanjassa asti... jne. jne.
Nerokas kuvio, omalla tavallaan!
Tietenkin meille toitotetaan, että järjestelmä on "Maailman Paras" -kuten kaikki muukin Suomessa. Ennen muuta "turvallinen".
Toki kuvioon kuuluu päivittely "pimeiden" taksien kauheudesta.
Mutta eivät ne voi tämän huonompia olla. Tervetuloa vaan "pimeät" taksit markkinoille - teitä tarvitaan!
Kohta olemmekin jo Skattalla.
Mittari
osoittaa 18,50. Siis pitkälti toistasataa markkaa. Saksassa vastaavasta
taksikyydistä voisi loppusummasta ottaa tuon ykkösen edestä pois.
Niin
mutta Härmässähän onkin maailman uusin, hienoin - ja samalla tietenkin
kallein - taksikalusto... Mersun kotimaahan, Saksaan verrattuna
esimerkiksi aivan toisella tasolla.
Kas, kun Sakuissa asioihin suhtaudutaan käytännöllisesti... Ihan vaan, etta homma pelaisi...
-
Herää
semmoinenkin kysymys, jotta miksi juuri Härmässä pitää välttämättä
ylläpitää tuota ylihienointa ja kalleinta taksikalustoa?
Miksi ei voisi olla vaikka A ja B -luokan takseja, kalusto ja hinnat porrastettu.
Eli
kuka PuuteriPylly välttämättä haluaisi Mersukyydistä maksaa, siitä
vaan. Meille tavallisille pulliaisille riittäisi vallan mainiosti
vaatimattomampikin ajopeli.
Ei siitäkään niin kauaa ole, kun vossikkoina palveli vielä Pobedoita ja Volgiakin. Hyvin toimivat.
-
Mielenkiintoinen kokemus, kuitenkin, taksikyyti omassa kotikaupungissa.
Taitaa mennä taas vuosia, ennekuin mittariautoa tulee tilattua.
Ainakaan tuosta numerosta.
Siis että kiukuttelusta pitäisi vielä maksaa?
Ja että maailman kalleimpiin kuuluvan taksimatkan ostosta pitäisi vielä maksaa erityinen tilausmaksu, kalliin puhelun muodossa? - Mutta
laivassa ollaan. Oma hytti. Koko ilta aikaa makoilla ja lueskella.
Viking Linellä on nykyään varsin asiakasystävälliset hinnat Stadi -
Stokis -reitillä, ainakin kesäsesongin ulkopuolella. Enää ei ole mieltä
kiertää kustannussyistä Turun kautta - mitä tuli parikymmentä vuotta
tehtyä... "Kotimaani taakse jää"... Mitä siitä kertoisin? Omasta mielestään "Maailman Korruptoitumattomin Maa". Ylpeilee sillä. Mutta asian voi nähdä myös toisin: Niin läpimätä maa - Jähmeä ja Jäykistynyt! - ettei mitään suoranaista "korruptiota" Etelän ja Idän maiden malliin edes tarvita. Asiat luonnistuvat muutenkin, täysin laillisesti ja määräysten mukaan - Järjestelmän puitteissa!
Matkamiehen mietteitä: Credo
(Rotterdam, Grand Hotel Central, 18.11.2009)
|
|