|
Polkupyörän kuljetus suomalaisissa junissa - mahdoton yhtälö?
|
|
|
Elokuu 2009. Tulipa käytettyä Suomessa junaa, pitkästä aikaa. Eka kerta varmaan vuoteen. Ennen oli toisin. Junissa kului iso osa aikaa, läpi vuoden.
Kesäisin
oli Valtionrautateillä myynnissä se 3 vrk:n "Lomapassi" jonka hinta ei
ollut paha. Mikä käytännöllisintä, tuolla lipputuotteella oli rajaton
junavaihto-oikeus ja paikkaliput veloituksetta. Kuluvan kesän
alussa olin jo "vanhasta muistista" ostamassa Lomapassia. Pakko oli
kuitenkin jättää ostotapahtuma kesken, kun hintakin oli noussut
rajusti. Sitten vielä lipunmyyjä alkoi selvittää junanvaihto-oikeuksien
rajoituksia ja paikkalippujen ostovelvoitteita. Lipputoimiston
virkailija ei osannut vastata pariin simppeliin noita sääntöjä
koskevaan kysymykseen. Hän tuskastui itsekin uusien määräysten
tulkinnanvaraisuuksista. Pitäkää Lomapassinne! Matkahuollolla on nykyään edullisempia ja joustavampia ratkaisuja tarjolla. No, Savonlinnasta Punkaharjulle oli kuitenkin eräänä elokuun iltana pakko ottaa juna. Bussit kun olivat jo menneet. Matkalipun hinta Retretin pysäkille konduktööriltä ostettuna ihan passeli, 3,80. Kyllä sen kestää. Mutta polkupyörän kuljetuksesta 23 minuutin matkan ajalta kymmenen euroa! Ei voi olla totta! Valtionrautatiet
näkyy jatkavan penseääkin penseämmällä linjallaan polkupyörien
kuljetuksen kanssa. Mikään ei ole siltä osin muuttunut, paitsi
pahimpaan päin. Toki muistamme InterCity -junien farssimaisen
pyöränkuljetuskäytännön. Kolme (3) paikkaa on kyseisissä pitkissä ja
tilavissa, suurimman osan aikaa lähes tyhjissä junissa varattu pyörien
kuljetusta varten. Pitäisi varata paikka etukäteen, ja sitten (itse,
tietenkin) nostaa pyörä semmoiseen ihme härveliin, oikein
insinööritaidon mestarinäytteeseen. Tulisi olla sopiva kolikko käden
ulottuvilla. Lastenrattaat tai parit siihen hässäkkään mukaan... Jne.
jne. - Eikö yhtään vaikeammaksi saa? Toki saa. Ken on
esimerkiksi Savonlinnasta Kauppatorin R
-kioskista (lipputoimisto siltäkin paikkakunnalta on lakkautettu)
lipunoston yhteydessä yrittänyt saada Parikkala - Helsinki -välille
pyöräpaikkaa InterCity -junaan, ei kokemusta hevin unohda. Pitää
soittaa johonkin kalliiseen varausnumeroon (siis mikäli se sattuu
vastaamaan) ja sitä kautta yritää värkätä asiaa... Aivan hirveää rumbaa. Pendolinoissa ei pyöriä kuljeteta lainkaan. Tavallisessa sinisessä pikajunassakin taisi maksu viime vuonna olla kympin. - Euroopan väkirikkaimmassa maassa, Saksassa on toimiva systeemi. Junista
löytyy tavallisemmin puolikas vaunu itsepalveluperiaatteella
polkupyöriä ym. matkatavaroita varten. Viimeksi kun kysyin hinnasta
eräältä matkustajalta kertoi hän maksun olevan kaksi (2) euroa.
Toisissa junissa taitaa fillareiden kuljetus olla ilmaistakin. Eestissä
ainakin on tänä vuonna ollut, keväästä lähtien. - Kysymys on asenteista. Nykyisellä asenteella ei tuohon Valtionrautateiden systeemiin mitään muutosta parempaan ole odotettavissakaan. Säännöllisesti
jotkut kovia kokeneet kirjoittavat asiasta yleisönosastoihin, ja parin
päivän sisällä on sitten aina se kyseisen "palveluntarjoajan"
kulloisenkin päivystävän byrokraatin "vastine", jossa kaikki kritiikki
kierretään ja kielletään. Mikäs siinä. Valtionrautatiet on todellakin onnistunut kehittämään polkupyörien kuljetuksesta Ongelman. Sarvikuonojen maassa. Onneksi sentään vaihtoehtona ovat nuo bussit. Harvassa maassa niin toimivaa bussijärjestelmää onkaan kuin meillä. - Mutta eihän tarvitse lähteä edes junamatkalle Suomessa, kun pyöräilyn aiheuttamat "ongelmat" tulevat tutuiksi. Mechelininkatu Helsingissä on hyvä esimerkki. Kyseinen vilkkaasti liikennöity ahdas väylähän on varsinainen "ränni". Fillaristilla on kaksi vaihtoehtoa: Lähteä henkensä kaupalla autojen joukkoon kadulle. Tai sitten pyöräillä jalkakäytävällä. Oma
valintani on jälkimmäinen - seurauksella, että säännöllisesti joku
jalankulkija huutaa perään että "Ei tää oo mikään pyörätie".
Vakivastaukseni kuuluu: "Mulle on!". Tai: "Pyöräily jalkakäytävällä on kiellettyä!". Vastaus: "Ei koske mua!". Useamman kerran on joku jäänyt puimaan nyrkkiä perään uhkauksin vetää seuraavalla kerralla turpiin.
- Toisaalta näkyyhän noilla autoilijoillakin olevan hikisissä metallikopperoissaan pinnat tiukalla.
Viimeksi
lauantaina 8.8.2009 Mechelininkadun Siwan edessä jonosta yksi nuori
heppu pomppasi ulos autostaan ja halusi alkaa "selvittämään" jotakin
edellisen auton isomahaisen kuljettajan kanssa. Siinä kiroukset ja
herjat lentelivät kansainvälisin sormimerkein höystettyinä. Hyvä,
etteivät käyneet toistensa kurkkuihin kiinni.
Autoilijoiden sanailua helteisenä suvilauantaina töölöläisellä kadulla:
"Vitun idiootti! Saatanan narkomaani!".
"Narkomaani sulla on housuissas!".
"Mita vittuu se sun ongelmas on, jos mä ajan vahingossa punasta päin?".
"Vedä vittu korvilles!".
Tööttäyksiä. Keskisormien näyttöjä.
Siwan
ovesta sisäänastuessani hokasin että seuraavassa, Caloniuksenkadun
kulmassa sattumoisin passissa olleet poliisit nappasivat toisen
Kuuma-Kallen sivuun. - Kumma kun monin verroin
tiheämmin asutussa Amsterdamissa jalankulkijat, pyöräilijät ja
autoilijat tuntuvat tulevan ihan hyvin juttuun keskenään
tilanahtaudesta huolimatta? - Tai ehkä juuri siksi. On ollut pakko
opetella suvaitsevaisuutta, joustavuutta ja toisten huomioon ottamista. Aivan oikein, tässä asian ydin juuri piileekin: Kysymys on asenteista. Kulttuurista. Kaupunkimaiseen elämäntapaan tottumisesta. Härmässä ei näillä asenteilla ole toivoakaan paremmasta. Palataan muutaman sukupolven jälkeen asiaan! Jos silloinkaan...
(Kärdla, HIIUMAA 10.8.2009)
|
|
|
|
|
|