Tämä erikoinen tapaus sattui joulukuun
puolivälissä muutama vuosi sitten:
Oli ollut jotakin asiaa Jyväskylään, ja tein sieltä
matkaa Seinäjoen kautta Kokkolaan junalla.
Jyväskylä - Seinäjoki -junareittihän on Suomen miellyttävimpiä,
ellei kaikkein miellyttävin.
Tuolla osuudella eivät junat tosiaankaan pidä kiirettä!
Käytössä ovat vielä vanhat kunnon diesel-veturit.
Vaunuja ei junissa koskaan ole kuin pari-kolme.
Reitti sinänsä on mitä mainioin. Tämä on sitä
kuuluisaa väli-suomea! Asemien nimet jo sinänsä herättävät
mielikuvia jostakin vuosikymmenien takaisesta Suomesta: Keuruu, Haapamäki,
Pihlajavesi, Myllymäki, Ähtäri, Alavus...
Juna puksuttaa verkkaiseen tahtiin pysähtyen jollekin laiturille,
ja kyytiin nousee eläkeläinen kasseineen. Menossa ehkä
ostoksille kuuluisaan Tuurin kyläkauppaan. Komeat vanhat puiset asemarakennukset
ovat suljettuja.
Ohitamme Haapamäen.
Niin, tosiaan... Haapamäki. Kerran kauan sitten, siitä on kohta
jo puoli vuosisataa, heräsin makuuvaunun yläpetillä keskellä
yötä juuri Haapamäen asemalla. Olin ehkä seitsemän
tai kahdeksan vuotta nuori. Oli kesäyö, ja makuuvaunun ikkuna
auki. Haapamäen asema oli vielä tuohon aikaan vilkas liikenteen
solmukohta. Komean asemarakennuksen ympärillä väki liikehti
kesäisen aamuyön tunteinakin. Seurueet palailivat asemaravintolasta.
Makailin valveilla pitkään ja kuuntelin noita ääniä
- aikuisten ääniä.
Mutta nyt juna jatkaa matkaansa.
Olen kai vaipunut ajatuksiini, kun Seinäjoella junanvaihdossa tulee
kiire. Juuri ja juuri saan tavarani kasattua ja mukana olevalla polkupyörällä
kierrettyä kaukana olevan raiteitten ylikulkupaikan kautta Kokkolan
-junalle. Tällekin asemalle on rakennettu niin hankalat aidat, hissit
ja alikulkukäytävät, että polkupyörän kanssa
meinaa usein myöhästyä junasta vaihdon yhteydessä.
Onneksi tämä on tuttu asema, ja tiedän, mistä kohtaa
raiteitten ylittäminen käy päinsä.
Sitten Kokkolaan.
Seuraavana päivänä Kokkolasta lähtiessä on kylmä,
ja alan kaivamaan kassista punaista villapaitaani. Se on aitoa villaa,
käsintehty. Ostin sen eräältä kolttasaamelaiselta
käsityöläiseltä joskus vuonna 1990, ja se on palvellut
hyvin. Maksoikin siihen aikaan jotakin oliko se kuusisataa markkaa, nykyään
tuollaisesta saisi varmaankin pulittaa puolet enemmän.
Ei löydy villapaitaa mistään!
Tajuan villapaidan jääneen sinne Väli-Suomen junaan. Kiroan
huolimattomuuteni.
Mutta kokkolalaisesta hotellihuoneesta on kiireen vilkkaa rynnättävä
rautatieasemalle. Olen menossa Vaasaan.
Ehdinkin IC-junaan ja alan tekemään matkaa apean tunnelman
vallitessa.
Että pitikin sattua!
Nytkö se villis sitten katosi? Kerran se jo unohtuikin viime talvena
jonnekin, ja silloin luulin sen lopullisesti kadonneen. Yllätyksenä
kuitenkin viime kesänä erään haaparantalaisen retkeilymajan
pitäjä ojensi villapaitani minulle - sillä kertaa se oli
unohtunut heille. Harrastamani "kerrospukeutuminen" sinänsä
on hienoa ja käytännöllistä, mutta vaateriepujensa
kansa saa olla tarkkana.
Kyselen konduktööriltä VR:n löytötavaratoimiston
puhelinnumeron. Soitto sinne - ei mitään apua. Samoin soitto
Vaasan asemalle - turhaa sekin. Tulee vain ylimääräisiä
puhelinkuluja. Tilannetta tuntuu toivottomalta.
Näissä mietteissä junanvaihtoon Seinäjoella. Taas
sama vaivalloinen kiertäminen polkupyörän kanssa toiselle
raiteelle, Vaasaan lähtevään siniseen dieselveturin vetämään
paikallisjunaan.
Kovalla tohinalla saan ensin pyörän vietyä konduktöörille
tavaravaunuun ja nousen sitten kantamuksineni lähes tyhjään,
mukavan lämpöiseen vanhahtavaan junavaunuun.
Kassi on raskas, joten valitsen istumapaikan heti vaunun päästä,
ja irrotan repun selästä laittaakseni sen ylös varahyllylle.
Samassa huomaan tavarahyllyllä siististi viikattuna nurkassa - punaisen
villapaitani!
Ei voi olla totta!
Mutta totta se vaan on.
Koska se oli ollut nurkassa, nähtävästi kukaan ei ollut
siihen kiinnittänyt huomiota, vaikka tämä junavaunu ilmeisesti
eilisen Vaasan -reissunsa jälkeen oli aikaisin aamulla lähtenyt
Jyväskylään, mistä se nyt oli palaamassa. Ja ainakin
aamulla Vaasasta lähtiessä oli vaunussa varmasti ollut melko
täyttäkin, vaasalaisethan vaihtavat sitten Seinäjoella
Helsingin -junaan.
Ja mitkä olivatkaan tapauksessa todennäköisyydet?
Siis että Kokkolasta ylipäätään etelän
suuntaan seuraavana päivänä palasin, vaikka melkein aina
jatkan sieltä pohjoiseen. Joulukuu on poikkeus.
Ja että juuri samaan junavaunuun sattumalta seuraavana päivänä,
toivoni jo menettäneenä, nousin? Ja että kukaan todellakaan
ei ollut villapaitaa ilmeisesti huomannut, ei toimittanut minnekään
löytötavaratoimistoon, ei vohkinut? Ja että tuo sama junavaunu
ylipäätään liikennöi juuri samalla reitillä,
junavaunujahan täytyy olla iso määrä, ja niiden reittejä
varmaankin vaihdellaan...
Niin, huimaava tuuri tässä asiassa kävi. Lopultakin.
Laitan heti villapaidan päälleni ja nautin sen lämmöstä.
Päätän pestä sen ja korjauttaa siinä olevat
töölöläisasuntoni sokeritoukkien aikaansaamat reiät
ensi kesänä. Näin tapahtuikin, vaikka korjaajan löytäminen
vaikeaksi osoittautuikin. Korjaamot Helsingissä eivät aluksi
tuntuneet haluavan ottaa työtä vastaan, kuka milläkin verukkeella.
Ja tekivät heti selväksi että kalliiksi se sitten tulisi,
heidän aikansa on kuulemma niin arvokasta.
Vihdoin Runeberginkadulta löytyi yksi selväjärkinen ompelimon
omistaja, joka tehtävän vastaanotti vähän niin kuin
aatteen puolesta. Sopuhinnalla, mikä sekin oli kova. Taisi sekin
olla jotakin 25 euroa parin reiän paikkaamisesta. Kuitenkin muita
paljon halvempi.
Niin, viitisentoista vuotta tämä villapaita on nyt palvellut.
Ja on edelleenkin siinä kunnossa, ettei ole mitään syytä,
etteikö se palvelisi vielä toista samanmoista ajanjaksoa. On
se niin laadukkaaksi alun perin tehty.
Ja näiden kommellusten jälkeen pidän toki sitä tarkemmin
silmällä.
"Köyhällä ei ole varaa kuin kalliseen", sanoo
sananlaskukin!
(TAMMIKUU 2005)
EPILOGI
Helmikuun lopussa 2005 julkistettiin uusin lista vahvan lakkautusuhan
alla olevista junavuoroista.
Jyväskylä - Seinäjoki väli oli yksi listalla olevista,
yhdessä useiden muiden Suomen mukavimpien ja tarpeellisten reittien,
kuten Karjaa - Hanko, Ylivieska - Iisalmi ja Kouvola - Kotka kanssa. Tai
siis ainakin MINULLE tarpeellisten.:)
Pitihän se arvata.
Ennen pitkää nämä loppuvat kaikki.
Täytyy vain nauttia tilanteesta sen aikaa kun sitä kestää.
Käynnissä on todellakin koto-Suomen alasajo, ja se kiihtyy
kiihtymistään. Koko Väli-, Itä- ja Pohjois-Suomi tyhjenevät,
muutama taajama jäänee. Lappiin lähinnä isommat hiihtokeskukset.
Kehitykselle ei enää voi mitään. Peli on menetetty.
Ja sisä-Suomen asuttaminen näkyy jäävään
suhteellisen lyhytaikaiseksi ilmiöksi, historiallisesti tarkasteltuna.
Turhaan raatoivat itsensä henkihieveriin nekin rintamamiehet, joille
sodan jälkeen annettiin asutettavaksi jokin nk. "kylmä
tila" jostakin vaikkapa Taivalkosken korvesta, suon laidalta. Ei
siitä mitään tullut. Terveys kylläkin monilta meni.
Nyt palaillaan suunnilleen Keskiajan lopun tilanteeseen, jolloin maassa
asutusta löytyi lähinnä rannikoiden jokisuilta, Pirkanmaalta
ja, kummallista kyllä, Pielisen pohjoisrannalta, muistaakseni.
Unelma nimeltä asutettu Suomi on tullut tiensä päähän.
Ja tätä taustaa vasten on hyvä pohdiskella vaatimuksia
menetetyn Karjalan palauttamiseksi, olkootpa nuo vaatimukset miten oikeutettuja
tahansa.
Kylmä totuus on, että Suomi on valtava maa, Euroopan suurimpia,
emmekä mitenkään kykene pitämään tätä
asuttuna. Mahdotonta mikä mahdotonta.
Lisää maata on viimeisimpiä asioita, mitä tämä
kansa tarvitsee. Meillähän on liikaa jo ennestään!
Hyvä, että presidentti Koivistokin otti juuri tämän
saman asian esille Karjala -keskustelussa.
(MAALISKUU 2005)
|