|
Seksistä on kyse veteraaniohjaaja Mike Nicholsin uutuudessa Closer
- Iholla.
Toden totta, Mike Nichols on yhä vauhdissa. Hänen pitkästä
urastaan päällimmäisenä muistuupi mieleen Miehuuskoe
jostakin 60 -luvun lopulta. Iso hitti siihen aikaan, starring Dustin
Hoffman. Johon rainaan legandaarinen duo Simon and Garfunkel loivat
klassikkonsa "Mrs. Robinson". Hienoa, että Nichols
yhä jaksaa, ja kykenee uusiutumaan ajan mukana. Ei pidä
koskaan antaa periksi!
Closer perustuu lontoolaisen Patrik Marberin Suomessakin esitettyyn
näytelmään. Kirjailija itse on kertonut näytelmän
pohjautuvan sille havainnolleen, että rehellistä ihmissuhdetta
ei ole olemassakaan. Ilmeisesti oivallus on tullut hänelle vasta
hiljattain, sellaisella "käännynnäisen vimmalla"
Marber aiheen kimppuun käy.
Ja totaalista sekoiluahan nämä modernit "parisuhteet"
ovatkin. Kaikki juonivat ja pettävät minkä kerkiivät
- ja koko ajan ollaan niin helvetin "rehellisiä". Ihmekös
tuo, että siitä välillä menee pää pyörälle.
Katsojaltakin.
Isolla rytinällä tuli leffa Suomessa esitykseen. Levitys
11 kaupungissa, Helsingissäkin kahdessa salissa ja useissa näytöksissä.
Isoja, kalliita mainoksia lehdissä. Kahden Oskarin ehdokas (sikäli
kuin se nyt jotakin merkitsisi).
Arki-iltana mukavaksi restauroidussa Bristolissa ei kyllä ole
kuin tusinan verran katsojia, etupäässä tyttöporukoita,
alta kolmekymppisiä. Hihitystä riittää. Mutta
on selvää, että noilla katsojamäärillä
tämä pätkä nopeasti feidautuu johonkin pikkusaliin.
Voihan siitä silti tulla pitkä-ikäinen ohjelmistossa,
kuten jostakin "Lost in Translationista" tuli, kun löysi
oman pikkuteatterinsa ja kohdeyleisönsä.
Ja käytännössä kaikki nais-skribentit kehuvat
pätkää: Se on "viiltävän rehellinen",
"oivaa ajankuvaa", "ajatuksia herättävä",
"valtavan todellinen", "monitahoinen elokuva"
jne.
Elokuva seksistä, jossa ei näytetä seksiä, mutta
puhutaan siitä sitäkin enemmän - siis elokuva niin
kutsuttujen "älykkönaisten" mieleen.
Tähdiksi on haalittu kovan tason filmitähtiä Julia
Robertsista ja uudesta hahmosta Jude Lawsta alkaen. - Tätä
Lawta näytetään muuten lehdistössä kutsuttavan
"metro-seksuaaliksi", kuten Beckhamiakin - ennen olisi vain
todettu: "Tyylikäs heppu!"
Julia "Pretty Woman" Robertsia ei liene aikaisemmin nähty
näin tasokkaassa produktiossa. Ihmetyttää, että
hän ylipäätään on suostunut mukaan tähän
paljon Hollywood -valtavirtaa moniulottuvaisempaan tuotantoon. "Intresting
career move" - sanottaisiin Jenkkilässä. Robertsia
nähdään nyt jopa kohtauksissa, joissa hän näyttää
yksinkertaisesti rumalta - nähtävästi uransa tässä
vaiheeessa hän ei enää välitä. Tai haluaa
"syventää" näyttelijänprofiiliaan. Ehkäpä
hilloa on klitsussa jo niin tarpeellisessa määrin, että
voi ottaa jo vähän taiteellisia vapauksiakin... Toisaalta:
Kun naisnäyttelijä vanhenee - "Maailman Kaunein Nainenkin"
- alkavat roolitkin yleensä vähetä. Päinvastoin
kuin meillä miehillä, Luomakunnan Kruunuilla. Charmikkuus
vaan lisääntyy! Ajatellaanpa vaikka kotoisia Tapsa Rautavaaraamme
ja Tauno Paloamme... Paranivat kuin hyvä viini vanhetessaan!
Olemme "Closer" -filkassa tosiaankin nyt särmikkyyden
äärirajoilla, mitä Sony/Columbia/Finnkino -tuotteisiin
tulee. Tästä vielä hitunen eteenpäin, niin marginaali
alkaa lähestyä.
Näytelmäkirjailija Patrik Marberin dialogi on nasevaa, kuten
Oxfordissa opiskelleelta ammattilaiselta voi odottaakin.
Herkullinen on esimerkiksi kohtaus, jossa leffan miehistä toinen
kännipäissään tilittää stripparille
peep-show -privaatissa: "Miten olis vähän rehellisyyttä
ja läheisyyttä, beibi! Mä rakastan sua!" Ja niin
edelleen. Pitkään ja hartasti. Piruparka. Valvontakamerat
päällä koko ajan, ja fyrkkaa palaa. Pimppiä saa
katsoa muttei koskea. Onko säälittävämpää
olemassa?
Tähän strippari kiusoitellen: "Valehteleminen
on parasta mitä nainen voi tehdä vaatteet päällä,
mutta mä teen senkin mieluummin alasti!"
Namukasta katsottavaa. Todellista Tähtien Sotaa, sukupuolten
välistä taistelua. Elokuvahistorian klassikoksi jäävä
vonkaus-kohtaus. Mutta nyt ei kinutakaan vain pillua, vaan Sielua
ja Totuutta! Olemme perimmäisten kysymysten äärellä.
Ja vastaavaa draamaa näytellään varmaankin ilta illan
perään Härmänkin peep-show -mestoissa.
Bointsit leffalle nimestä "Closer". Niin, lähemmäksi,
lähemmäksi on päästävä, hintaan mihin
hyvänsä. Ja kyllähän se maksaakin.
Sillä kenelläpä terveellä miehellä ei jossakin
elämänsä vaiheessa menisi pillu päähän.
Toinen asia sitten on, tuleeko samalla pallo jalkaan. Monasti tulee
- 18 vuoden maksuajalla, esimerkiksi.
Mutta kun sille nyt kerta kaikkiaan ei mahda mitään, että
meidät on tuomittu ilmeisesti ikuisesti pyörimään
ylpeinä ja yksinäisinä omilla kiertoradoillamme. Ja
kuitenkin on olemassa alituinen kaipuu ihon alle, toisen sukupuolen
nahkoihin, josta Alkuräjähdys meidät varmaankin joskus
irti repäisi. "Closer" on mainiota, paikoitellen
kliinistä, tieteellisen tarkkaa analyysiä nykyaikaisen pariutumisriitin
koko raadollisuudesta.
Asiaan tietenkin kuuluu, että tollo-humanistit tuomitsevat pätkän
"kyynisenä" ja "katkerana" - se on niin helppo
veto.
Leffaa katsoessa tulee väkisinkin mieleen, kuinka järjettömät
mittasuhteet omaavat ongelmat niinkin yksinkertaisen asian kuin naimisen
ympärille voidaankaan kehittää.
Voi tätä vatvomisen määrää! Aivan rajatonta!
Panee ajattelemaan, miten maaginen valta rahalla on. Kun mies ja nainen
nyt kerta kaikkiaan ovat eri planeetoilta, Marsista ja Venuksesta,
kotoisin. Kuinka kätevä asia onkaan keksintö nimeltä
raha. Vaihdannan väline.
Ei tarvii riidellä. Raha lahjoittaa Rauhan, ja sukupuolet pääsevät
kuin pääsevätkin sopuun. Edes hetkeksi. Ilman mitään
turhia ihmissuhde-lätinöitä. Vailla valehtelua, pettämistä
ja nöyryytämistä. Suoraan asiaan. Ja sitten taas takaisin
omiin oloihinsa. "When you come, you go!" Niin on hyvä.
Sitäpaitsi irtonumerothan todellakin TULEE halvemmiksi. Se on
puhdasta matikkaa. Ainaskin jos laskee omalle ajalleenkin ja energialleen
jotakin. Eikä oo hankkinu kestotilausta pohjalle. Ja pitää
irtonumeroiden hankkimisen hallinnassa. "Jos uskot rakkauteen
ensi silmäyksellä, katselet jatkuvasti", kuuluu leffan
mainosten slogan.
Tarinan opetus? Himo on ikuista. Vain sen kohteet tuppaa vaihtelemaan.
Tuliko uutisena?
(HELMIKUU 2005) |
|