|
Loppiaisaatto Helsingissä. Sohjoiset, synkeät säät
ovat jatkuneet jo viikkoja. Kasvihuoneilmiö taitaa olla totta.
Vuoden synkin aika. Pitkä työputki takana, ja edessäkin.
Kevääseen ja valoon on vielä matkaa. Pakko saada
ajatukset hetkeksi jonnekin muualle, jonnekin kauas pois.
Siis elokuviin.
Vilkaisu Stadin listaan ei anna paljoa valinnanvaraa. Kovin on heikoksi
mennyt tarjonta.
Brasilialaisen Walter Sallesin ohjaama "Moottoripyöräpäiväkirja"
on tällä kertaa käytännössä ainoa
vaihtoehto. Ohjelmistossa pyörivät Wong Kar-Wain leffat
on tullut jo nähtyäkin, vähintäin kertaalleen.
Onhan tässä sentään aihe kiinnostava, nuoren
argentiinalaisen lääkäri-opiskelija Ernesto "Che"
Guevaran yhdessä toverinsa kanssa toteuttama moottoripyöräretki
halki Latinalaisen Amerikan 50 -luvun alussa. Kuulemma matka, joka
lopullisesti avasi Chen silmät maanosan kärsimyksille
ja teki hänestä myöhemmin vallankumouksellisen.
Niin, Che. Tuo myyttinen, baskeripäinen, partainen, palavasilmäisen-seksikäs
Jeesus -hahmo, johon nuoret kautta maailman jossakin määrin
vieläkin jaksavat uskoa. Todennäköisesti pitkälti
sen yhden kuubalaisen valokuvaajan - Alberto Korda hänen nimensä
oli - klassikkovalokuvien, varsinaisten ikonien johdosta. Tunnetuin
niistä lienee maailman julkaistuin/myydyin valokuva. T -paidoissa,
postikorteissa, pinsseissä... Mutta taisi käydä niin,
ettei valokuvaaja kostunut kuvasta taloudellisesti juuri mitään.
Ja siksikin on Che -myytti voimissaan, että Commendanten osaksi
tuli varhainen poismeno, kuten niin monelle muullekin 60 -luvun
voimahahmolle: Kennedylle, Jimi Henrixille, Jim Morrisonille, Marilynille...
Legenda elää!
Minkähänlainen muuten olisi ollut 60 - 70 -vuotias Marilyn?
Hirvittää ajatellakaan.
Chestä ainakin voi sanoa, että mitä todennäköisimmin
hänestä olisi tullut vanheneva, pyylevä, ehkäpä
kalju byrokraatti diktatuuriseen sosialistiseen Kuubaan. Maahan,
jonka talous on jo kauan ollut totaalisen rappiolla. Kuten jokainen
siellä käynyt tietää. Ainakin muutama vuosi
sitten olivat laajat alueet jopa ilman sähköä, ja
kuljetukset hoidettiin muulien vetämillä kärryillä.
Hasta la victoria siempre! Patria o muerte!
"Moottoripyöräpäiväkirja" jatkaa nimenomaan
Chen Kristus -myytin kiiltokuvamaista rakentamista. Aivan älyttömyyksiin
saakka. Tarinankerronta on amerikkalais-englantilaista latteaa "mainstream"
-tyyliä - leffan taustahahmona lienee häärinyt Robert
Redford ja rahoituskin on osin englantilaista perua.
Ällöttäviltä tuntuvat esimerkiksi kohtaukset,
joissa Che vierailee leprasairaalassa ja nimenomaan haluaa kätellä
ja käsitellä sairaita ilman hansikkaita. Tai intoutuu
lähtemään uimalla ylittämään petoja
kihisevää jokea, kun hänen tulee niin ikävä
rakkaita leprasairaitaan. Joku varmaankin pitää tuollaista
käytöstä esimerkillisenä tulevalle vallankumousjohtajalle.
Che kun nyt kerta kaikkiaan oli niin erinomaisen korkeatasoinen
ihminen. Aina köyhien ja sorrettujen puolesta!
Yhtä hyvin tuollaista käytöstä voisi sanoa typeryydeksi,
suoranaiseksi hulluudeksi. Jos se edes olisi totta. Mutta eräskin
asiaan perehtynyt kertoi, että nämä elokuvan kohtaukset
ovat täysin tuulesta temmattuja.
Niin tai näin, etovaa katseltavaa tuollainen. Varsinaista jeesustelua.
Parasta leffassa ovat maisemat, kuvaus. Pääsemme vierailemaan
mm. Machu Pichulla ja muuallakin Etelä-Amerikan vaikuttavissa
kohteissa. Luontokohteiden esittelyä olisi katsellut enemmänkin.
Moottoripyörämatka hyväsoundisella 500 kuution Nortonilla
halki mantereen on tietenkin ideana ihan jees, mutta takapuolen
ja hartioiden päälle tuollainen varmasti ottaa. Muistan
kun kerran Motelli Ukkoherrassa Kuusamossa jutustelin erään
hepun kanssa, joka oli huristellut Ähtäristä paikalle.
Mies oli aivan tönkkönä. Kaikki paikat turtana. Houkuttelin
häntä lähtemään Konttaiselle Keskiyön
Aurinkoa ihailemaan, muttei tyypistä ollut reissunsa jälkeen
kuin huurteisensa pariin. Eli missä tuollaisessa on se "vapaus"?
Saatikka sitten jos on kyse kokonaisen mantereen läpi ajosta?
No, nämä nyt ovat vain ajokortittoman polkupyöräilijän
ajatuksia. Ehkä se sitten on niin upeaa se motskarilla ajelu,
mene tiedä...
Jotakin vetoavaa Che -myytissä tosiaankin on edelleenkin,
sen huomaa kun katselee vaikkapa tämän elokuvan yleisöä,
noita noin kolmekymppisiä luultavimmin etupäässä
vihreitten ja vasureiden äänestäjiä. Voima -lehden
lukijoita varmaankin.
Toisaalta, kuten Oscar Wilde joskus taisi lausahtaa: "Ken ei
ole nuorena radikaali, hänellä ei ole sydäntä.
Mutta kuka ei ole vanhana konservatiivi, hänellä ei ole
järkeä!"
Tähän liittyy tietenkin se, että vallankumoukselliset
niin usein ovat - paitsi idealisteja - usein jonkin sortin taiteilijoita,
jopa runoilijoita. Eivätkös Kamputsean Punaisten Khmerien
johtomiehet ainakin olleet? Pari miljoonaa sitten kidutettiin kuoliaiksi
ja tapettiin nälkään. Paremman Maailman Puolesta,
tietenkin! Neuvostoliitossa Lenin, Trotski ja Stalin taisivat olla
opettaja, lehtimies ja pappisseminaarilainen. Tulos: Noin 60 miljoonaa
kuollutta vankileirien saaristossa ja muualla.
Antoisamman Che -pläjäyksen kuin tämä väkinäinen
pyhimyksenkuvan-rakentamis-leffa antoi Kuopion VB -valokuvakeskuksen
Che -valokuvanäyttely viime vuonna. Noista klassisista mustavalkoisista
fotoista välittyi niin upealla tavalla se Kuuban vallankumouksen
alkuaikojen innostus ja voima.
Kuuban suhteen jäljelle jää kysymys: Mikä meni
pieleen?
Miksi vallankumous syö lapsensa? Jokainen vallankumous. Aina.
(Tammikuu 2005)
|
|