|
Kolea, harmaa
marraskuinen sunnuntai-aamu Pariisissa.
Matka on ollut pitkä ja vaivalloinen. Yöunet ovat jääneet
vähiin - tyyliin makuuvaunussa Praha-Frankfurt -, mutta nyt
olisi vaihteeksi hyvin nukuttu yö takana. Tai ainakin paremmin
kuin toissayö, jolloin halvassa vakihotellissa aivan Gare Du
Nordin vieressä ei meinannut saada nukutuksi ollenkaan. Olihan
perjantain ja lauantain välinen yö, eikä hotellissa
ääni-eristystä käytännössä ollenkaan.
Parit käyttävät kyseistä majataloa tuntihotellinaan...
Aamupäivänäytökset ovat Pariisin leffateattereissa
edullisia. Vain viisi euroa. Päätän hyödyntää
tarjouksen, kun ohjelmistossa on mielenkiintoistakin: Korealaisen
Kim Ki-Dukin uusin.
Hänen parin vuoden takainen rainansa "Parittaja - Bad
Guy" teki vaikutuksen.
Ensinnäkin noilla aasialaisilla on ihan erilainen "silmä"
kuin meillä eurooppalaisilla. Heidän leffansa ovat usein
visuaalisesti tosi komeita. Esimerkiksi kiinalaisen Wong Kar-Wain
leffoissa on pitkiä jaksoja, jolloin tuntee katsovansa aivan
Täydellistä Elokuvaa. Hetkittäin Elokuva sittenkin
vaikuttaa voivansa nousta "taiteeksi" muiden taiteitten
joukkoon, vaikka nuo tuokiot harvassa ovatkin. Wong Kar-Wain uudessa
leffassa "2046" on pari sellaista kohtaa...
Kim Ki-Dukin "Parittaja" -pätkässä tematiikka
kiinnosti: Prostituoidun ja parittajan kimurantti suhde. Hänen
näkökulmansa ei tosin ollut meikäläisittäin
"poliittisesti korrekti", kuten ei tässäkään
filkassa.
Prostituutiosta on nytkin kysymys, lukiolaistyttöjen sellaisesta.
Kaksi teinityttöä haaveilee Euroopan -reissusta ja päättävät
yrittää rahoittaa sen prostituutiolla. Asiakkaat löytyvät
tietenkin netistä. Rahaa alkaakin virrata sisään
reippaaseen tahtiin. Tytöt ovat innoissaan huomatessaan, miten
helposti miehiä voi seksin avulla manipuloida, ja miten tuottoisaa
se on. Japanissa muuten kuulemma suuri määrä teinityttöjä
rahoittaa meikki- ja vaatekulunsa lähettelemällä
postissa pikkuhousujaan hyvin maksaville miehille.
Kovin ovat näköjään kypsiä nuo korealaisetkin
tytöt jo teini-iässä. Meillähän nuoret
tytöt alkavat panopuuhiin käytännössä usein
tuossa 12 vuoden iässä, tavanomaisimmin vanhempien kollien
kanssa. Lakiteksti sen sijaan määrittelee homman lailliseksi
vasta 16-vuotiaiden kohdalla, mikäli partneri sattuu olemaan
täysi-ikäinen. Eli siihen jää muutaman vuoden
harmaa sakkoliha-alue. Ja voi sitä miestä, joka nykyisessä
noitavainojen ilmapiirissä jää rysän päältä
kiinni! Paskalehdistön riemulla ja matalaotsaisten lynkkaushalulla
ei ole rajoja. Todellinen herkkupala! Samalla voi sanoa hyvästit
työpaikalle ja "maineelle". Esimerkkinä vaikka
pari viimeaikaista mediajulkkujen tapausta Suomessa. Ensimmäisessä
tapauksessa kaverin työnantaja poisti saman tien kaikki viittaukset
netistä kyseiseen henkilöön, kuten Stalinin vainoissa
historiankirjoista katosivat nk. "epähenkilöt".
Sillä, kuinka kypsiä tytöt olivat, ja olivatko he
itse olleet tyrkyllä, ei ole merkitystä. Ei silläkään,
kuinka huorahtavasti teinitytöt pukeutuvat ja käyttäytyvät.
Ikäraja ratkaisee.
Lakikirjan avulla määritellään, kuka on "lapsi".
Mikäli elävän elämän kanssa tulee ristiriitaa,
sen pahempi elävälle elämälle.
Työnjako elokuvan stoorissa on selvä: Toinen hoitaa järjestelyt,
talouspuolen jne., toinen hoitaa pokat. Tyttöjen välinen
suhde sen sijaan on mutkikkaampi...
Vielä kiemuraisemmaksi kuvio menee, kun toinen tytöistä
kuolee hypättyään motellin ikkunasta ulos siveyspoliisin
rynnätessä paikalle kesken session. "Sutenöörinä"
toiminut tyttö nimittäin päättää jatkaa
hommia käyden asiakasrekisteriä läpi palauttaen rahat
pokille aktien jälkeen. Kuolleen tytön muiston kunnioittamiseksi.
Länsimaalaisen on vaikea tuota ymmärtää, ehkäpä
kyse on jostakin paikallisesta uskonnollisesta traditiosta. Olisiko
konfutselaisuutta?
Kun sitten prostituutiota jatkavan tytön siveyspoliisissa työskentelevä
leskimies-faija saa tietää ainoan tyttärensä
puuhista, onkin soppa valmis ja katastrofin ainekset kasassa.
Ilmeisen katoliselta isukilta piisaa kyllä opettavaisia tarinoita
Äiti Teresasta ja Jeesuksesta ja Vatikaanista, mutta tytön
touhut saavat hänet raiteiltaan. Täydellisti. Mies alkaa
vainota ja kostaa tyttärensä asiakkaille. Yhden kotiin
hän ryntää kesken perhe-aterian, seurauksella että
tämä asiakas hyppää ikkunasta ulos. Avainsana:
Häpeä.
Merkillepantavaa on, että sekä tytöillä että
asiakkailla on monasti hauskaa petipuuhissaan. Ikkunasta hypännyt
tyttö on imarreltu pokien huomionosoituksista. Keski-ikäiset
miehet lirkuttelevat onnellisina sängyssä. Heille nuoret
tytöt ovat varsinaisia "Laupiaita Samarialaisia".
Eräskin vetelee haikosia lakanoiden välissä naama
hymyssä todeten tuntevansa itsensä kymmenen vuotta nuoremmaksi
ja haluavansa kovasti suhteen tämän prostituoidun kanssa...
Yhteiskunnalle tämä ei kuitenkaan sovi. Elokuvasta ei
suoraan ilmene, ovatko tytöt ala-ikäisiä. Perässä
ovat kuitenkin sekä poliisit että kostonhimoinen, nyt
jo yhden seksinostajan tappanut faija, jonka missiona on "pelastaa"
tyttärensä. Vaikka ketään ei ole pakotettu mihinkään,
ja kaikilla näyttää olevan kivaa. Isä-Papalle
tyttären toiminta on liian kova pala. Hän hiippailee yöllä
oman, nallen kanssa nukkuvan kullannuppunsa huoneeseen katsomaan
tämän nukkumista. Minun tyttäreni - HUORA? Ja kuuluuhan
yksi Mooseksen välittämistä kristinuskon kymmenestä
peruskäskystä: "Älä tee huorin!".
Se kuuluisa kuudes käsky...
Isän viimeiseksi "pelastusyritykseksi" jää
sitten matka tytön kanssa kahdestaan maaseudulle. Jospa tyttö
"parantuisi".
Eräässä kohtauksessa isukilta voimat loppuvat ja
uni voittaa, kun auto jumiutuu metsätielle. Sillä välin
tyttö selvittää tilanteen kaivamalla kivet pois auton
eturenkaan edestä. "Autettava" onkin "auttajaansa"
vahvempi. Kuka tässä apua tarvitseekaan? Miksi "auttamisen"
seurauksena nytkin on katastrofi?
Isän yritykset ovat kuitenkin turhia, faijan kintereillä
ovat jo hänen omat poliisikollegansa, jotka noutavat hänet
pois.
Tyttö jää yksin "erämaahan" opettelemaan
auton ohjausta, joka jotenkuten alkaakin sujua. Isukista ei sitten
ollutkaan "opettajaksi".
Elokuvassa on myös kiinnostavaa viittausta intialaisesta kulttuurista
tuttuun "Pyhään Prostituutioon". Prostituutio
voimavarana - tämähän on, ainakin Suomessa, julkisessa
"keskustelussa" tyystin vaiettu lähestymistapa aiheeseen.
Kim Ki-Dukin visuaalinen ote on paikoitellen hyvin vahva tässäkin
pätkässä. Esimerkiksi ylhäältä kuvatussa
kohtauksessa, jossa autonajoa opetteleva tyttö pääsee
umpikujasta pois kiemuraiselle, joskin mutkikkaalle tielle on jotakin
hyvin Itämaista. Vaikea kuvitella, että eurooppalais-amerikkalaisessa
filminteossa tuommoiseen sanattomaan ilmaisuun kyettäisiin.
Musiikkitaustana Erik Satieta. Niin kaunista. Ja niin surullista.
Kim Ki-Dukin musavalinnat ovat yllättäneet ennenkin. "Parittaja"
-leffassa hän käytti ruotsalaista, Carola Häggvistin
esittämää 1800 -luvun virttä "Blott en
dag" pätkän vapauttavassa loppukohtauksessa.
Satiehan oli muuten Persoona, jos kuka. Asui Pariisissa pikkuruisessa
ullakkokopissa lähes täydellisessä köyhyydessä.
Hän oli dandy, jonka omaisuus muodostui lähinnä puvuista,
joita hänellä sitten olikin kymmenittäin. Tuomittiin
pariksi päiväksi vankilaan, koska lähetti "solvaavan"
postikortin eräälle musiikkikriitikolle. Ja Erik Satien
musiikki on universaalia, ja ikuista...
(MARRASKUU 2004)
|
|