|
Ennakkotietojen mukaan maineikkaan Bernardo Bertoluccin uutuudessa
on kyse Pariisin toukokuusta 1968. Amerikkalainen leffahullu opiskelija
tutustuu elokuva-arkistossa ranskalaisiin kaksosiin (ei identtisiin),
Theoon ja Isabelliin. Tapahtumat keskittyvät isoon pariisilaisasuntoon
tuon Euroopan "Hullun Vuoden" keväisinä viikkoina...
Luvassa kosolti uusvasemmistolaista aikalaiskuvaa ja tietenkin kiintoisaa,
kipeähköä seksiä... Tämä on nähtävä!
Ja onhan hyvä muistaa, että nuo toukokuun opiskelijalevottomuudet
Ranskassa saivat alkunsa juuri Pariisin cinemateekin johtajan Henri
Langloisin erottamishankkeesta. Siitä homma sitten eskaloitui
niin, että koko Ranska vapisi liitoksissaan. Ja vaikutukset
ulottuivat jopa Suomeen asti.
Bertolucci on ohjaaja, joka on ällistyttävän pitkään
kyennyt nauttimaan jonkinlaisesta kulttimaineesta, kohuleffan "Viimeinen
Tango Pariisissa" ansiosta, etupäässä.
Hänen uraansa ajatellessa muistuupi mieleen pari ihan kelvollistakin
filkkaa: Alussa "Fasisti", käypä stoori Mussolinin
Italian loppuvaiheista, joka pätkä tosin viime metreillään
meni käsittämättömäksi sekoiluksi. Ohjaajan
ote ei jaksanut pitää loppuun asti. Sitten "1900"
oli ihan katsottavaa kamaa. Mutta siitäkin on yli neljännesvuosisata.
Viime vuosina onkin tuutista tullut floppia flopin perään.
Kumma juttu sinänsä, miten elokuva-alalla näkyy olevan
mahdollista ylläpitää pitkää, vuosikymmenienkin
pituista uraa ratsastamalla vanhoilla menestyksillä. Ajateltakoon
vaikkapa Suomessa jotakin Rauni Molbergia, jonka viimeiset pätkät,
eritoten "Ystävät, Toverit" -kalkkuna, olivat
jo aivan kammottavia suolloksia. Mutta rahoitus tuntui järjestyvän
vuodesta toiseen, ja kutsu Narrigallerian bileisiin aina joulukuun
kuudentena oli vuosia itsestäänselvyys...
Taitaa olla aika pitkälti markkinointia, tuo elokuva-ohjaajan
homma. Ja toiset ovat näköjään siinä ilmiömäisen
taitavia, olipa varsinainen tuote millaista paskaa hyvänsä.
"Viimeinen Tango Pariisissahan" oli aikoinaan jonkinmoinen
sensaatio. Kun sen nyt vuosien päästä käy uudestaan
katsomassa, huomaa kuitenkin, että kestävintä siinä
elokuvassa on argentiinalaisen saxofonistin Gato Barbierin musa.
Leffa sinänsä jäi aikansa lapseksi, edes Brandon
Marlonin suoritus ei sitä pelasta. Sääli muuten Marlonia,
kuulemma elokuvaa kuvattaessa oli niin kylmä, että hänellä
pikkuveli käpristyi avanto-uinti -kondikseen kuvauksissa...
Näyttele siinä sitten Suurta Rakastajaa!
Tämä Bertoluccin uutuus osoittautuu saliin avoimin mielin
astuneelle katsojalle varsin pian tekotaiteelliseksi potaskaksi.
"Juoni" ei kanna. Näytelijät kökköjä.
Harrastelijateatteritasoa. Jostakin on pääosaan, amerikkalaiseksi
Pariisissa, löytynyt - jos mahdollista - Leonardo DiCapriotakin
nössömpi "sankari".
Trion seksisekoilua isossa pariisilaislukaalissa. Tyylilaji jää
arvoitukseksi, ellei sitten kyseessä ole tahaton komiikka.
Ainakin upeassa Forum -teatterissa (vanha kunnon Capitol!) parvekkeella
parikymppinen tyttöporukka pulisi ja hihitteli läpi leffan.
Heidän riemunsa yltyi rajattomaksi panokohtauksessa, jossa
jenkkipojan valkean perseen täplittävät punaiset
finnit täyttivät valkokankaan... Tuskin Maestro Bertolucci
tätä aivan näin oli kuitenkaan tarkoittanut otettavaksi.
Kuriositeettina filkassa vilahtaa vanha tuttumme jo 50-luvulta,
Truffautin luottonäytelijä Jean-Pierre Leaud. Hänethän
muistamme jo lapsena "400 kepposesta" ja monista muista
Truffautin pätkistä, jotka aikanaan tuntuivat merkittäviltä.
Vuodet eivät ole olleet hänelle armollisia, kuten eivät
Truffautin tuotannollekaan. Olisi ollut parempi olla näkemättä
Leaudia enää. Toisaalta, tämä entinen lapsitähti
ei kai sitten muutakaan ammattia ole keksinyt. Sääli vaan,
että muistikuvat hänestä tulevat samalla vedetyksi
lokaan.
Positiivista tässä Bertoluccin tekeleessä olisi ollut
musa, jos sitä olisi edes saanut kunnolla kuulla. Doorsia,
Henrixia, Dylania - aina muutama tahti kutakin, ikäänkuin
näytteeksi, ja sitten feidaus vege. Kiitti vaan!
Siitä, että katsoja ylipäätään pysyy
hereillä, on kiittäminen pääasiassa naispääosanesittäjän
Eva Greenin munkkeja. Kerrassaan valioluokkaa! Kaunista, kaunista,
kaunista! Niitä kyllä sitten esitelläänkin koko
rahan edestä, mikä ei tunnu olevan tytsyllemme lainkaan
vastenmielinen tehtävä. Mikäs siinä, antaa palaa
vaan, ennenkuin painovoima vääjämättömästi
tekee tehtävänsä.
Mutta, tosiaankin, sama teema toistui jo "Viimeisessä
Tangossa". Maria Sneiderillahan oli tuohon aikaan varsin näyttävä
etuvarustus. No, tulipahan selväksi: Klassisessa jaottelussa
"Tissimiehet versus Pyllymiehet" arvon Mestari Bernardomme
on selkeästi valinnut puolensa. Ei jäänyt epäselväksi.
Ja hyvähän se on, että tästäkin leffasta
löytyy edes joku täky.
Miksi tämä pätkä ylipäätään
on väännetty kasaan? Vaikea sanoa. Aivan turha se joka
tapauksessa on. Ei yhtään uutta, omaperäistä,
kiinnostavaa ajatusta, näytelijäsuoritusta, teknistä
yksityiskohtaa. Ei mitään.
No, onhan elokuva antanut sentään duunia tälle työryhmälle.
Mutta eikö - lopputulos huomioiden - kannattaisi mieluummin
maksaa heille, jotta he EIVÄT suoltaisi tällaista sontaa.
Maksetaanhan maanviljelijöillekin kesannoinnista, eikö
samaa voisi soveltaa elokuva-alaan?
Lopettaisit elokuvien teon, Bernardo Bertolucci! Game over! Alkaisit
vaikka viininviljelijäksi, Francis Ford Coppolan tavoin!
(ELOKUU 2004) |
|