|
Klitoriksen silpominen lähikuvassa? Lars Von Trierin uusi elokuva
"Antikristus" on herättänyt kohua ja paheksuntaa rajun kuvastonsa ja
väitetyn naisvihansa johdosta. Cannesin näytöksessä osa porukkaa valui
buuaten ulos näytöksestä, osa aplodeerasi. Skandaali - kaivattu
sellainen - on valmis.
Poikeuksellisen kylmänä kesäkuun alun
päivänä on hyvä pujahtaa keskipäivän elokuvamatineaan. Liputkin ovat
edullisempia kuin illalla. Leffateatteri on Kööpenhaminan legendaarinen
"Art House" -teatteri Dagmar, yksi miellyttävimmistä. Mukava kahvila
aulassa - ja kun Tanskassa ollaan, luonnollisesti täysillä
tarjoiluoikeuksilla varustettu! Isossa salissa meitä Lars Von
Trierin uuden provokaation ihmettelijöitä on viisi (5) kappaletta.
Kyseessä on leikkaamaton versio - Von Trier on myöntynyt valmistamaan
pahimmista silpomiskohtauksista siivotun vaihtoehdon Amerikan,
katolisen maailman ja Aasian markkinoille. Ainoa vaihtoehto saada pätkä
noissa maissa levitykseen.
Meille, joille elokuva "vanhasta
muistista" on - tai VOI olla - muutakin kuin pelkkää viihdettä, Von
Trierin uutuus on ilman muuta Tapaus. Tanskalainen kun on aivan yhden
käden sormilla luettavien muutamien ohjaajien - David Lynch, Won
Kar-Wai, pari-kolme muuta - ohella niitä aniharvoja elokuvan
käsityöläis-taiteilijoita, joita enää on jäljellä. "Auteureja".
(Almodovaria ei lasketa joukkoon!)
Ennakko-odotukset ovat
ristiriitaiset. Von Trierin urahan on epätasainen: Katsomiskelvoton
Breaking the Waves, "brechtiläiset" loistava Dogville ja välttävä
Manderlay... Antichristin lehtijutuista ja ohjaajan haastatteluista ei
oikein tiedä, mitä pitäisi ajatella.
Tavattoman kaunista ja voimakasta kuvastoa on kuitenkin elokuvan alku.
Kameratyöskentelystä,
mustavalkoisuuden sävyistä, rytmistä, musiikin (Händel) valinnasta ja
käytöstä huomaa heti, että nyt ollaan Mestarin matkassa. Vaikka tällä
kertaa Von Trier ei itse elokuvaansa olekaan kuvannut. Syynä ankaran
masennuskauden jälkituloksena ilmaantunut käsien vapina.
Pääosan
esittäjän Charlotte Gainsbourg ja vanha kettu Willem Dafoe hässivät
kylppärissä kuin viimeistä päivää. Pariskunnan pikkupoika herää, näkee
kaiken ovelta, ei kestä näkemäänsä ja hyppää ikkunasta ulos, murskautuu
katuun.
Mutta sitten tulee kesken kaiken ensimmäinen epäuskon
hetki: Haloo! Eiväthän keski-ikäiset jo muutaman vuoden ikäisen lapsen
vanhemmat nussi noin, hillittömästi nuorten pornostarojen lailla! Aivan
epäuskottavaa!
Hei, täähän onkin vain läppää! Manipulaation Mestari on asialla! Samalla leffassa istuminen käy ikäänkuin helpommaksi: Ei tätä tarvitsekaan ottaa niin tosissaan. Von
Trier on tällä kertaa yhdistellyt tyylilajeina kauhua, pornoa ja
splätteriä. Mutta vetää kuviot välillä tahtoen tai tahtomattaan niin
överiksi, että vähääkään valistuneempaa katsojaa alkaa välillä
naurattaa juuri kuten nuorisoa myöhäisen lauantai-illan splätter
-näytöksissä. Pikkupojan itsemurhan jälkeen pariskunta lähtee
luontoon, jonnekin ilmeisesti Ruotsissa sijaitsevalle mökille selvimään
tilannetta ja puimaan välejään. Heppu on ammatiltaan
terapeutti, ja vastoin ammattikuntansa periaatteita ottaa pojan
kuoleman raskaasti ottavan vaimonsa potilaakseen. Siitähän se soppa
syntyy. Metsässä, syrjäisellä mökillä. Omaa ja partnerin napaa
tonkiessa.
Klassiset kauhuelokuvan ainekset: Syrjäinen
mökkirähjä, yhä pelottavammaksi käyvä luonto, elukat ja muut
luonnonilmiöt, ullakolta paljastuva salaisuus, puolisoiden vähitellen
kiristyvät välit, hulluuskohtaukset ja raivoisa eloonjäämistaistelu...
Pako ihmisten ilmoille.
Elokuvan "juonen" ajatus avioparin
"terapiasessiosta" metsämökissä tuntuu sekin epäaidolta,
päälleliimatulta. Jenkkisplätterissä se kuuluisi asiaan. Nyt on
kuitenkin kyse eurooppalaisen intellektuellin taide-elokuvasta, ja
stoorin onttous häiritsee. Eniten Von Trieriä (kirjoitetaan
tosiaan isolla V:llä, koska mies ei ole minkään sortin aatelinen.
Nappasi tuon etuliitteeen filmikoulussa ihan piruuttaan) on eniten
syytetty misogyniasta, naisvihamielisyydestä tämän rainan yhteydessä.
Katsojalle tosiaankin tehdään selväksi naisen Pahuus ja
epäluotettavuus. Tarinassa on tuo tuttu kuvio: Nainen saattaa tehdä
mitä hirveimpiä asioita ja sitten se on että "Anteeksi! En tarkoittanut
sitä! Rakastan sinua!". - Kuulostaako tutulta?
"Kun nainen itkee, hän laskelmoi", kuuluu eräs elokuvan motoista. Toisena
perusteemana tarinassa on luonnon julmuus. Alussa Edeniltä vaikuttava
metsämökin ympäristö osoittaa vähitellen julmat kasvonsa. Niin, kyllä
sieltä pusikosta, saniaislehdon keskeltä, löytyy se raadolla mässäilevä
elukka joka irvistelee tullessaan yllätetyksi. - Mutta tämänhän me
suomalaiset tiedämmekin. Luonnon kauneuden alla piilee Julmuus, raju
eloonjäämistaistelu. Ei tästä oikein ole elokuvan toiseksi kantavaksi
ajatukseksi. Luonnon kauhistuttavuus vaikuttaakin valjenneen Larsille
aivan äskettäin ja saaneen tanskalaisemme pois tolaltaan.
Huumorin
- tahattoman? - puolelle mennään, kun verijuhlistaan yllätetty otus
pannaan yhdessä kuvassa "kauhealla" äänellä julistamaan:
"Luonnossa valitsee Kaaos!". Epäselväksi jää, onko ohjaaja tosiaankaan
vakavissaan, vai onko kyse vain mukaan ympätystä "koepallosta": Ottaako
tyhmä yleisö tämänkin tosissaan?
Sama juttu muidenkin
"erikoistehosteiden" kanssa. Uhkaava äänimaailma, tuulen ujellukset,
sade ja pimeys... Katolle ropisevat tammenterhot...
Jalanporauskohtaus... Willem Dafoe sitten nilkuttaa viimeiset noin
puoli tuntia jalassaan raskas paino. Vaimo tuli poranneeksi reiän jalan
läpi ja pultilla sen kiinnittäneeksi... Koko ajan ollaan siinä
rajoilla, että menee komiikan puolelle.
Entä sitten tuo kuuluisa
klitoriksen silpominen, saksilla pois vaan? Hakee vertailukohtaa Kim
Ki-Dukin "Saari" -leffasta, jossa työnnettiin uistinta sisään... Ja
kuten Antikristuksessakin, nainen tekee sen ITSE.
Vaikea ymmärtää, miksi juttu on otettu pätkään mukaan. Mitä halutaan sanoa? Etsitäänkö vaan entistä rajumpaa shokkiefektiä? Niin, ja onhan rainaan otettu mukaan vielä pari viitettä satanismin suuntaankin... Hoh-hoijaa!
Jotenkin
tuntuu, että ohjaaja on jotenkin vain hukassa. Olisiko niin, että
Larsilta alkavat paukut loppua, sanottava on jo tullut sanotuksi.
Leffanteko on kuitenkin ammatti ja elinkeino. Elokuvan teko- ja
markkinointikoneistot ovat valtaisan kalliita. Siis ei muuta kuin
klitoriksen silvontaan, niin kohu ja ehkä myyntikin on taattu?
"Hostelli"
kauhuelokuvan amerikkalainen ohjaaja Eli Roth muuten irvaili
Cannesissa, että jos jenkkiohjaaja tekee leffan jossa porataan jalkaa,
on se heti roskaa, kidutuspornoa. Kun taas eurooppalaisessa elokuvassa
ollaan samoissa puuhissa, onkin kyse "Taiteesta".
Roth on kyllä
osittain oikeassa. On kuitenkin niin, että johonkin Hollywood
-tuotantoon verrattuna Von Trierin eurooppalainen muotokieli on niin
paljon laadukkaampi, kiintoisampi, "taiteellisempi". Mutta
onko Lars Von Trier lopultakin Nero vai Huijari? Vaikea sanoa.
Todennäköisesti molempia. Neurootikko hän ainakin on, ja itsekin on
kertonut ammentaneensa Antichristin omista pakkomielteistään ja
fobioistaan.
Mielenkiintoinen yksityiskohta on, että pääosien
esittäjän eivät "oikeasti" hässi tässä leffassa. Heillä on stuntit.
Perusteluna mainitaan, että jos Willem Dafoe ja Charlotte Gainsbourg
oikeasti olisivat tehneet "sitä", olisi asiaa sitten vatvottu
kohtuuttomasti. Kun käytettiin sijaisnäyttelijöitä, toivotaan että
keskustelu keskittyisi itse elokuvaan.
Charlotte Gainsbourg on
kuin ilmetty äitinsä Jane Birkin kuitenkin jännästi isän,
säveltäjä-laulaja Serge Gainsbourgin tummuudella ryyditettynä.
Jane
Birkinin muistamme jo Michelangelo Antonionin kulttiklassikosta
"Blow-Up" 60 -luvulta, samoin hänen huokailunsa ja orgasmi
-simulaationsa aikanaan rajoja rikkoneessa Gainsbourgin hitissä "Je
t´aime... moi non plus". Eli mielenkiintoinen perhe, seksuaalista
shokeeraamista jo toisessa polvessa...
Aivan uuden käsitteenkin tulee Von Trier lanseeranneeksi: Genocide -termistä väännetyn version Gynocide.
Erityisen
hienoa cinematografiaa ja symboliikkaa sisältyy elokuvan
loppukohtaukseen, jossa ränsistynyt Willem Dafoe juuri ja juuri
henkensä säilyttäneenä ontuu ulos metsästä. Mäen harjaalla hän jää
katsoamaan ensimmäisiä merkkejä lähestyvästä "sivistyksestä":
Vähitellen puiden takaa, valon voittaessa alaa, häntä kohti rientää
joukoittain kasvottomia, nuoria naisia... Loputtomana virtana... Kuin
muurahaisia... Händelin musiikin jälleen soidessa taustalla.
Niin, minkäpä sille voi. Mitäpä heille voi. Minkäpä heidän "logiikalleen" - tai siis sen puutteelle - mahtaa... Tai mahtaa sittenkin. Ainakin vielä toistaiseksi. Juuri
kun palasimme elokuvista ulos koleaan kesäkuun alun iltapäivään, tuli
tieto: Käräjäoikeus on hylännyt Johanna Korhosen syrjintäsyytteet
AlmaMediaa vastaan kaikin tuomariäänin. Korhonen tuomittiin lisäksi
maksamaan vastapuolen oikeudenkäyntikulut, 8.000 euroa. Ainakin joltain osin maassa on siis sittenkin vielä täyspäinen, riippumaton Oikeuslaitos! Lepakko-Korhonenhan vaati Almalta 230.000 euron vahingonkorvauksia. Sellaista Naisen Logiikkaa... Tämä on Ilon Päivä! Ihan
vielä ei olla siinä pisteessä, että kun nainen mokaa, ja työnantajalla
on perustellut irtisanomisperusteet, pelkkä kiljunta "Tämä on
seksuaalista syrjintää!" ei riitä noin valtaisiin
korvausvaateisiin. Toki siihen suuntaan ollaan menossa, mutta perillä
ei vielä olla!
Antichrist -leffan jälkeen ei vähään aikaan tee
mieli tehdä lähempää tuttavuutta YHDEN naisen Sielunelämän ja
"Logiikan" kanssa.
Parempi kadota vaan matkoihinsa, sen jälkeen kun "asiat" tulevat hoidetuiksi.
(Berlin 11-6-2009)
|
|