|
"Fucking with the enemy..."
"Pitäisikö mun nussia
tota vai tappaa toi?".
Siinä kiteytettynä
kysymys, jonka parissa Ang Leen uutuusleffan "Lust, Caution"
naispääosanesittäjä Wong Chia Chin painiskelee -
ja päätyy lopulta ensimmäisen vaihtoehdon
kannalle. Omaksi, ja muiden Jaappanin miehitysvaltaa Shanghaissa
vuonna 1942 vastustavien kanssa -salaliittolaistensa tuhoksi...
Taiwanin mies Ang Lee
(Brokeback Mountain) on kuvannut kiinalais-amerikkalaisen
suosikkikirjailija Eileen Changin novelliin perustuvan filminsä
Kiinassa. Vaihtoehtona oli Thaimaa, mutta ohjaajan mukaan Keskustan
Valtakunnan viranomaiset eivät lopulta hankaloittaneet filmausta
millään muotoa. Johtuen ehkä Ang Leen suurista
kansainvälisistä menestyksistä - isänmaallisuuden
rooliahan ei Kiinan viranomaisten suhteen voi aliarvioida.
Stoorissa
on kysymys nuorten opiskelijoiden - he muodostavat alunperin
näyttelijäseurueen - hankkeesta ujuttaa nuori kaunotar,
neitsyt Wong ( uusi kasvo, todellinen löytö Wei Tang)
miehitysvallan yhteistoimintamiehen, salaisen poliisin päällikön
herra Yeen rakastajattareksi ja sitä kautta saada pelätty
luopio pois päiviltä.
Henkeäsalpaavan upeata
kuvastoa. Silmiähivelevän kaunista detaljia suorastaan
vyörymällä vyöryy valkokankaalta tämän
pitkän, liiankin pitkän elokuvan koko keston ajan.
Vaikutelma on jopa turruttava.
Katsoja on ihmeissään,
miten ylitsevuotavan runsaasti historiallista ajankuvaa kadonneesta
Vanhasta Kiinasta elokuvaan on onnistuttu haalimaan. Noinko paljon
vielä löytyy, kaikkien mullis-tusten, kommunismin,
kulttuurivallankumouksen ja nykyisen kiihkeän modernisoinnin
jälkeenkin?
Miespääosan esittäjä Tony
Leung on tuttu monista etupäässä Wong Kar-Wain
leffoista vuosien varrelta. Kieltämättä karismaattinen
heppu, ja uskottava salaisen poliisin päällikön ja
vankeja kiduttavan kuulustelijan roolissa.
Toisaalta Tony
Leung on loisto-esimerkki filminäyttelijästä, jolla on
vain yksi rooli, yhdet kasvot -omansa. Kyse ei olekaan oikeastaan
"näyttelijästä" - vaan nimenomaan
filmitähdestä. Jossakin vaiheessa alkaa sitten tulla
feissin kuluminen kuvaan mukaan. Ei ihan vielä, ehkä,
kuitenkaan. Mutta lähellä se on, jos hän tuota rataa
jatkaa.
Niin, Idässä ollaan... Ihmeellisessä
Idässä.
Länsimaiselle katsojalle koko Orientin
elämä - kieli, tavat, arkkitehtuuri, interiöörit,
ihmisten salaperäinen, hillitty käytös - näyttäytyvät
tässä huippuesteettisessä yli kaksituntisessa
totaalisen Mystisinä. Ei noista aasialaisista ota selkoa!
Joku
verhottu katse, hipaisu, lausumaton sana, ele - mitä kaikkea ne
kätkevätkään - tai paljastavat. Herkullista
kuvastoa tästä löytyy elokuvan monista herra Yeen
vaimon ystävättärilleen järjestämistä
mahjong-peli -kohtauksista.
Sitten tuo aasialaisten ilmeinen
mieltymys rajuun seksiin, väkivaltaankin...
Ensimmäisessä
panokohtauksessa herra Yee ottaa nuoren Wongin väkivaltaisesti -
miksi ihmeessä, kun olisi saanut "hyvälläkin".
Mutta ei, piti vaan vyö tempaista irti housuista, piiskata ja
sitoa tyttö, ja sitä rataa.
Tuo idän ihmisten
mieltymys väkivallan ja hellyyden rajamailla leikittelyyn...
Kuristamiseen kesken aktin... Outoa, perin outoa...
Ei noista
aasialaisista ota selkoa!
Mutta hyvin näkyy uppoavan
naintikumppaninsa murhaa suunnittelevaan, sorjaan neiti Wongiin tuo
herra Yeen käsittely.
Jopa niin hyvin, että
salaisessa tapaamisessa tovereittensa, vastarintaliikkeen tyyppien
kanssa neito tilittää, ettei rooli ole helppo: Perkules kun
herra Yee, jota hänen pitäisi vihata, luikertelee tytön
sieluun ja sydämeen käärmeen lailla!
Vastarintaliikeeen toverit käskevät - omaksi turmiokseen -
tytön pitää vain suunsa kiinni ja jatkaa pelehtimistä
kohteen kanssa.
Ei sen puoleen, herra Yeenkin
itsesuojeluvaisto rakoilee pahasti rajun panosuhteen temmattua
miehen pauloihinsa. Pillu niinsanotusti nousee päähän,
melkeinpä kohtalokkain seuraamuksin. "Naiset, nuo
petolliset kullannuput"...
Jossakin vaiheessa, kun neiti
Wong on käynyt herra Yee työhuoneessa tilittämässä
jotakin, toteaa herra Yee ytimekkäästi: "Anna olla
sitte viimonen kerta kun astut työhuoneeseeni!". - Aivan!
Työasiat työasioina ja viihde-osasto erikseen! Niin sitä
pitää!
Niinhän siinä sitten lopulta käy,
että nainen on heikko. Kun herra Yee pujottaa "viiriäisen
munan kokoisen" timattisormuksen neiti Wongin sormeen, paljastaa
tyttö murhasuunnitelman. Tuomiten samalla itsensä ja
toverinsa teloitettaviksi.
Hässimistä leffassa on
kuvattu suhteellisen realistisesti - ja tästä nussimisesta
on nk. "tavanomainen romantiikka" kaukana.
"This
is no ordinary love..."
Asentojen kirjo on laaja.
Jotenkin tuio välillä mieleen meillä vuosikymmeniä
sensuurissa olleen Nagisa Oshiman "Aistien Valtakunnan" (Ai
no corrida). Olkoonkin, että - päinvastoin kujin Oshimalla
- genitaalit nyt pysyvät piilossa. Aivan täyttä
varmuutta ei saada, jotta tekevätkös hyö sitä
OIKEESTI? Valaistuksilla ja kuvakulmilla asia on loppupeleissä
hämärretty.
Ohjaaja on muuten haastattelussa
kertonut halunneensa omalta osaltaan "pohdiskella naisen
seksuaalisuutta". Mitä naiset oikein haluavat/saavat
seksiltä? Ovela veto, yrittää tuolla keinoin vähätellä
asiaa.
Tämän leffan sanoma on kyllä varsin
selkeä:
Rajua panemista vihollisen kanssa, ja sen
"viiriäisen munan kokoisen" timanttisormuksen sormeen.
Ei muuta.
Sitten ollaankin valmiita jo ilmiantamaan
taistelutoverit ja astumaan teloituskomppanien eteen.
Tämä
tarinan "kova ydin" jää katsojaltakin kaiken
esteettisyyden keskellä huomioimatta niin, että oikeastaan
vasta seuraavana päivänä välähtää,
että tässähän meillä on poliiitisesti mitä
epäkorrektein elokuva.Jos ajatellaan "naiskuvaa".
Kumma, ettei asiasta ole äläkkää nousut - Image
-lehdessäkin Katja Kallio arviossaan päivitteli vain
panokohtausten julkeaa akrobatiikkaa.
Erityismaininnan
ansaitsee musa-osasto by Alexandre Desplat. Oivallisesti tukee
kameratyöskentelyn maalailua tuosta Menneestä
Maailmasta.
(HELMIKUU 2008)
|
|