|
Syksyn kotimaisen ensi-illan tyylilaji tehdään selväksi heti alkumetreillä: Kalle Päätalon ensimmäinen vaimo, "tamperelainen", jutustelee puhdasta Turun - murretta! Kohtaus
"Oulussa" ei missään nimessä ole kuvattu tuolla Pohjolan
Valkeassa Kaupungissa, vaan todennäköisesti Helsingin
Kalliossa! Mutta mitäpä pienistä. Menköön elokuvantekijöiden "Taiteellisen Vapauden" piikkiin. Älkäämme sotkeentuko lillukanvarsiin! Entäpä
Kalle Päätalo ja seksi? Miltä yhdistelmä kuulostaa? Eipä
aivan ensimmäisenä tule kirjailija Päätalosta mieleen... Hannu
Kahakorven ohjaamassa Mattila - Röhr -tuotannossa "Päätalo"
Kalle Päätalon seksielämä saa kyllä yllättävän voimakkaan
painotuksen. Elokuva jatkaa viime vuosina leffamaakareiden
parissa muodissa ollutta kansallisten merkkimiesten
elämänkerta -linjaa: Omat leffansahan ovat saaneet niin Badding,
Irwin, Nykänen, Sibelius, Rautavaa-Helismaa jne... Rennyn Marski -filkkaa odotellessa... Kai
se menee sitten niin, että kaupallisessa elokuvatuotannossa
ei yksinkertaisesti seksipuolta voi nykyään jättää pois. Oli
sitten aihetta tai ei. Pakkopullaa. Kaupallista laskelmointia.
"Päätalon"
alkupuolella tuntuu oudolta, että Taivalkosken Isosta
Pojasta yritetään leipoa jonniinmoista Panomiestä:
Hässimiskohtauksia on ympätty stooriin niin rakennusmestari
Päätalon ja hanslankarin aputytön väliltä
työmaaparakin yläkerrasta harjakaisissa, kuin körmyyttelyä autossa
järven rannallakin. Mieleenpainuva on Kallen repliikki
eräässä panokohtauksesa elokuvan alussa: "Otetaan housut pois"! -
Niin, mitäpä sitä turhaan jaarittelmaan, hiekkarannalla jossakin
Koillismaan kauniissa jokilaaksossa kauniina hellepäivänä. Asiaan
vaan! Hyvä, Kalle! Päätalo ja naiset... Finnkinon
mainoksessakin keskitytään Kallen rakkauselämään: "Liian
paljon työtä, liian vähän rakkautta... Kunnes Päätalo löytää uuden
naisen, ja kirjoittaminen alkaa sujua". Eli oli
hänellä ainakin kolme naista elämässään. Pari kalliiksi
tullutta vaimoa ja se hanslankarin aputyttö, joka pamahti
paksuksi. Ja taas Kalle maksoi...
Tulee mieleen se
Loka-Laitisen kertomus eräästä entisestä
isokokoisesta Suomen pääministeristä, joka meni naimisiin
jokaisen naisen kanssa, jolta sai. Siis kaksi kertaa... Ei
ollut helppoa Kallella elämänsä savotoissa, ei naisten kanssa, ei
työelämässä, ei raha-asioiden suhteen 50 -luvulla, ei
kirjailijaksi tulemisessaan. Se tulee selväksi. 1950 -luku, johon raina keskittyy, oli kuitenkin raivokkaan jälleenrakentamisen aikaa Suomessa, elämää leimasi valtava draivi etiäppäin. Kallellakin. Nautittavaa
on katsella tarinan oheen limitettyjä arkistofilmejä 50
-luvun työmailta - kun Suomea rakennettiin. Mikä valtava optimismi
olikaan ilmassa - toisin kuin nyt. Puvustajat ja
lavastajat ovat nähneet sinänsä suuren vaivan ajan
vaatetuksen, rekvisiitan ja interiöörien rakentamisessa. Ihan
kiva, jos ja kun katsoja itsekin sattuu jotakin epookin
mööpeleitä, asusteita, tavaramerkkejä ja pilseneripulloja muistamaan. Jotenkin "Päätalossa" saa kuvansa tyypillinen sodanjäkeisen Suomen Miehen Tie: Vaikeuksien kautta voittoon. Kallea
nöyryyttävät niin naiset - eritoten ensimmäinen vaimo
-, pankinjohtajat kuin kustantajatkin, mutta periksi ei
annettu! Mika Waltarin "Tahdotko kirjailijaksi"
ohjenuoranaan Kalle sinnikkäästi tekee itsestään kirjailijan. Eri
asia sitten, minkälaisen. Suurten kustantajien hylätessä ensimmäisen käsikirjoituksen "muodottomana möhkäleenä" äkkää
Gummeruksen silloinen kirjallinen johtaja Ville Repo Päätalon
potentiaalin. Loppu onkin historiaa: Vuosikymmenien aikana
Päätalon kirjoja on painettu miljoonia. Kallesta muodostui
Gummerukselle varsinainen Raha-Sampo, ja olihan
Päätalo vuositolkulla Tampereen suurin yksityinen veronmaksajakin. Kai "Raid" Lehtinen on mies paikallaan tämän lähestulkoon totaalisen ilmeettömän kirjailijahahmon roolissa. Paksujen
silmälasien takana Kallella vaan silmät muljahtelevat
elämän kiperissä kohtauksissa - räksyttävien naisten,
keljuilevien pankinjohtajien ja ymmärtämättömien kustantajien
kanssa - kuin lahdattavaksi viedyllä sonnilla. Ei Kalle osaa
muuta kuin parahtaa: "Kun minä en KÄSITÄ!". No, ei hän naisista ainakaan paljoa tuntunut käsittävän, maksoi kuitenkin sitä avokätisemmin. Rakkaudettoman
ensimmäisen liiton päättyessä Kalle ensin on
antamassa rintamamiestaloaan tontteineen seksuaalisesti
kylmähkölle nalkuttaja -vaimolleen läksiäislahjaksi, ennen kuin eräs
toveri saa hänet järkiintymään. Sittenkin Kalle LUNASTAA vaimon
ulos, siis omasta, itse rakentamastaan ja maksamastaan talostaan. Tämä oli kuulemma maksu Kallen "lurjusteluista". Hanslankarin
aputytölle Kalle lupaa tuosta vain ruokkomaksut - ei siinä kyselty
isyystestejäkään. "Sano vaan summa", kuuluu Kallen kommentti. Sitten löytyy nainen joka ymmärtää, joka kuuntele ja tukee: Toinen vaimo. Nautittavaa
katsella ja kuunnella Kallen "myyntipuhetta"
ekalla kosioreissullaan uuden naisen luona. 1950 -luvun
tapakulttuuri kaikessa jäykkyydessään puhkeaa oikein kukkaansa.
Niin, avioliitto oli silloin aivan puhdas "naimakauppa",ennenkuin
nykyiset vaatimukset "romanttisesta rakkaudesta" sotkivat pelin. Kalle
tarinoi jäyhään tyyliinsä, että hän se on semmoinen mies, joka
työnsä hoitaa ja perheensä elättää. Hänpä juuri. Kiittää mehusta
ja munkeista, pokkaa, lupaa "palata asiaan" ja poistuu. Oi
niitä aikoja! - Elokuvayleisö, varsinkin naiset, tirskuvat. Se
oli yksinkertaista aikaa. Miehet olivat miehiä, ja naisia kiinnostivat
kai lähinnä kodinhoito, crimplene-leningit, tupeeraukset,
ystävättärien kanssa juoruilu, kuvalehdet jne. Olivat tyytyväisiä,
kun mies toi leivän pöytään. Nyt on toisin. Jotenkin tuon
kadonneen aikakauden kuvaus panee miettimään oliko
elämänmeno tuossa Vanhassa Suomessa sittenkään niin kovin
poikkeava vaikka jostakin nykypäivän arabimaasta? Ei niin
paljon. Ainakaan jossakin Koillismaan lestadiolaisalueilla. Kaupallisen laskelmoinnin takia "Päätalo" -elokuvaan on sisällytetty paljon "ronskia puhetta". Niin vitut, perseet, paskat kuin kyrvätkin tulevat esille jo alkumetreillä. Ja sitä jatkuu sitten läpi filkan. Mieleenpainuvin
on Kallen varakkaan sedän repliikki, kun hän yöjunassa
on körmyytellyt Oulusta Tampereelle, ja moittii Kallea
naisasioiden sotkemisesta: "Olen pitänyt sinua tolkumpana
miehenä. Se on kuule tuurissa, kenelle kasvaa iso kyrpä, mutta
näköjään pienelläkin pilillä voi asiansa sotkea!" Tässäkö tarinan opetus? (LOKAKUU 2008)
|
|