|
Lokakuu, 2008.
Euroopan -rundi/kolme viikkoa alkoi paniikinomaisissa tunnelmissa.
Viimeinen päivä Stadissa oli yhtä helvettiä.
Puoli sekunttiakin oli piiiiitkä aika...
No, jotenkin sentään Turun -bussiin taas kerettiin.
Aivan Luxusta: Tyhjä bussi lauantai-iltana, siisti kuin mikä.
Aikaa!
Aikaa kelata, mitä unohtui...
Sanakirjat... Perkele!
Matkalukemiset!
Voi jumalauta, miten aika kuluu tuhansien kilometrien junareissulla?
Peukaloita pyöritellen?
No, Turun sataman Seaport -hotellista, missä eka yö tulee vietettyä,
löytyy vapaasti mukaan otettavien kirjojen hyllystä Harri Nykäsen
dekkari.
Hmmm... Tältä kotimaiselta ei aikaisemmin mitään ole tullut
luettuakaan... Kokeillaanpa...
Heti seuraavana päivänä, lautalla Tukholmaan, käy ensimmäisen luvun
perusteella selväksi, että tama kirjahan on täyttä paskaa.
Miten joku voikaan tuollaista sontaa suoltaa?
Miten Suomen Kansa tuollaista ostaakaan?
Vieläpä niin hyvin, että tuokin kirjoittaja ilmeisesti ELÄÄ tuolla
hommalla?
-
Hampuri, parin päivän kuluttua.
Mieletön tuuri!
Löytyy sattumalta Alfred Döblinin yli
500 -sivuinen eeppinen Berlin Alexanderplatz -järkäle!
Juuri kun olemme Berliinin menossakin!
Kirja, jonka lukemisesta olemme haaveilleet siitä asti, kun telkusta 80
-luvun lopussa tuli se legendaarinen Rainer Werner Fassbinderin 12
-osainen "Berlin Alexanderplatz" -proggis. Televisiohistorian
merkkiteoksia.
Aivan huumaavaa stooria.. Kuvastoa... Tunnelmaa ...
Miljöötä...Näyttelijäsuorituksia... Musaa... Tuijotimme sarjaa
hypnotisoituneina.
Berliini 1920 -luvulla...
Franz Biberkopf...
Siinäpä mies meidän makuumme!
-
Tartumme ahneesti Döblinin opukseen heti seuraavana aamuna junamatkalla
Berliiniin.
Tässä se on!
Döblinin teos merkitsee Berliinille samaa, kuin Andrei Belyin
"Peterburg" Pietarille.
Nautiskellen, nautiskellen...
Voi kun tämä kirja ei loppuisi koskaan...
Päätämme säännostellä lukemista, jotta tarinaa piisaisi koko tämän
kolmen viikon Euroopan -rundin ajan.
Tämä teksti kohottaa, ylentää!
Omituista on, että Döblinin mestariteos tuntuu jotenkin...
Venäläiseltä! Saksalainen kirja? Tuolla Fransu Biberkopfillahan on
venäläinen sielu, kaikessa karheudessaan ja melankoliassaan.
Ai niin, mutta kirjoittajahan onkin... Juutalainen. Pitihän se arvata.
-
Junassa Berliini - Warsova seuraavana päivänä:
Tämä on EC -juna, eli ikkunat saa auki, päinvastoin kuin IC -junissa.
Mikä ilo onkaan viskata sateiseen lokakuun lopun iltaan, jossakin
Poznanin ja Warsovan välillä, Nykäsen kirja ulos ikkunasta!
Maatumaan.
Parasta, mitä tuolle turhalle paperinivaskalle voi tehdä.
Kevenee kapsäkki samalla parillasadalla grammalla.
Ensimmaistä lukua pitemmälle turhaketta EI voinut lukea.
Täydellistä ajanhukkaa.
Kun seurustelee tyhmien kanssa, tyhmentyy itsekin. Entisestäänkin.
Siis maatumaan vaan koko kirja!
Vettyy, mätänee. Mikrobit ja basillit alkavat syömään tuota
painotuotetta. Muuttuu lopulta mullaksi.
Takaisin Luonnon Kiertokulkuun!
"Maasta olet sinä tullut, ja maaksi olet jälleen muuttuva".
Aamen!
(Krakova 1.11.2008)
Berlin Alexanderplatz...
No niin, luettu on.
Ensimmäiset neljäsataa sivua hienoa tarinointia, mutta sitten...
Loppupätkä kirjan kanssa yhtä tuskaa.
Kirjalla oli upea nousukiito, lento... - mutta laskeutuminen: Pläts!
Aivan käsittämätöntä sekoilua ja jaarittelua lopussa.
Kymmeniä sivuja aivan täyttä soopaa: Ihme jorinointia Jobin kirjasta,
koko Fransu Biberkopfin mielisairaala -reissu kuolemankokemuksineen...
kaiken tuon olisi voinut jättää pois.
Kirja olisi tarvinnut TOIMITTAMISTA, eli käytännössä supistamista,
raakkaamista.
Suurin osa raamatullisista viitteistä ja kreikkalaisista
tragedia -muunnelmista olisi joutanut pois.
Lopussa tunsi itsensä petetyksi: Miksi, oi miksi sinä Alfred Döblin
menit pilaamaan hyvän tarinasi? Munasit itsesi!
Vähän sama kun näkee jonkun joskus ihailemansa näyttelijän heittävän
jotakin raha -keikkaa jossakin Ö -luokan tekeleessä tai mainoksessa,
menee kaikki AIKAISEMPI saman tien vessanpöntöstä alas. Niin tämän
kirjankin kanssa.
Lopussa kummallista lässytystä Frans Biberkopfin saamasta "opetuksesta"
tyyliin "muitakin ihmisiä pitää kuunnella eikä olla niin röyhkeä". Voi
herranjestas sentään!
Eipä silti, faktana pysyy, että tarina sinänsä on mitä mainionta
aineistoa tuolle Fassbinderin pätkälle. Ja miten upeasti Rainer Werner
osasikaan luoda stoorin ympärille elokuvallisen ilmaisun: Koko paketin.
Hyvä kuitenkin, että tämä kirja löytyi juuri parahultaisesti, toista
viikkoa kului junissa sentään jotenkuten. Ilman Berlin Alexanderplatzia
olisi ollut ihmeessä, miten saada aika kulumaan.
Antiklimaaksi lupaavan alun jälkeen oli kuitenkin raju.
Yksi virke tuli loppujen lopuksi kirjoitettua muistiin, vastaista
käyttöä silmälläpitäen:
"... siksi vain että tshingderadaa bumderadaa bum".
Lause on niin käyttökelpoinen, että pelkästään jo sen takia luku
-urakka ei mennyt hukkaan.
(Offenburg, Baden-Württemberg 9.11.2008)
T.J. Särkkä - Legenda jo eläessään (Kari Uusitalo)
Tämä kirja löytyi Antwerpenin Merimieskirkon vapaasti mukaan otettavien
kirjojen hyllystä, kun Euroopan -rundia oli vielä useita päiviä
jäljellä ja lukeminen taas loppu.
Tuon hyllyn vaihtoehdoista Uusitalon Särkkä -elämänkerta oli
käytännössä AINOA mahdollinen. Pitkään tuli harkittua, maksaisiko kirja
lukemisen vaivan.
Lukupäätös syntyi lopulta kirjan kannen kuvan perusteella. Tässä WSOY:n
"Legenda jo eläessään" -sarjan osassa Toivo Jalmari Särkkä on kenties
enempi 30 -luvun Chicago -gangsterin näköinen kuin kukaan suomalainen
koskaan!
Kyllä kannatti kuluttaa aikaa teoksen parissa.
Ensinnäkin Kari Uusitalo osoittautuu mainioksi elämänkerturiksi.
Yllätys, olin aina luullut että henkilö on vain jonkinlainen
Suomalaisen Elokuvan "listojen laatija".
Sitten T.J. Särkän elämä olikin aivan Antiikin Tragedioiden veroista
Draamaa.
Suhteellisen vaatimattomista olosuhteista lähtenyt henkilö kohoaa
Mahtimieheksi. Valtaisalla ahkeruudella luo Imperiumin.
Tuli elokuva-alalle vasta keski-ikäisenä. Työnarkomaani. Dynamo. Super
-organisaattori - "...suomalaisen elokuvan kaikkien aikojen värikkäin
monitoimihahmo, Suomen Hollywoodin perustaja joka tuotti kaikkiaan 233
kokoillan elokuvaa ja ohjasi niistä 49. Harvinaislaatuinen yhdistelmä
räiskyvää taiteilijatempperamenttia ja intuitiivista liikemiestä".
Aivan uskomaton suoritus tuokin, että T.J. tosiaankin vasta
keski-ikäisenä ja yhden tai kaksi uraa jo luoneena tuli elokuvan pariin
- vuosikymmeniksi.
Toiminnan alussa uskotaan vielä "Taiteeseen". 1960 -luvulla, television
tultua mukaan kuvaan sotkemaan asioita, mainoselokuvatkin kelpaavat.
Kunhan jotakin töitä firmalle saisi...
Konkurssi, sairastuminen, vanhuus...
Herkullista tosiaankin, miten Särkkä vielä elokuva-uransa alkuvaiheissa
idealistisesti paasasi elokuvan "Taiteen" puolesta - ja sittemmin sodan
jälkeen keskittyikin lähinnä RillumaRei -osastoon.
Kiehtovaa, että samalta tuottajalta löytyy niin Pekka Puupäätä,
Rovaniemen Markkinoita, Eemelin pätkiä, Suomisen perhettä, Tarkaksen
leffoja, Kankkulan kaivoa, Komisaario Palmua ja muuta
vastaavaa "fyrkka -tuotantoa" - ja sitten esimerkiksi Kassilalta
"Sininen viikko". Sekä tietenkin kotimaisen elokuvan ylittämatön helmi:
F.E. Sillanpää -filmatisointi "Elokuu". Matti Kassilaa sekin, starring
Toivo Mäkelä.
Unohtamatta camp -klassikkoa "Kuu on vaarallinen". Myös "Tuntematon
Sotilas" ja "Hilja, maitotyttö" ovat maisteri Särkän aikaansannoksia -
jälkimmäinen vielapä oma ohjaus. Oi, sitä Suomi-Elokuvan ihanaa ja
aikoinaan niiiiin rohkeaa kohtausta, jossa Anneli Sauli laskeutuu
järveen uimaan - nakuna! Kohtaus oli takaakinpäin kuvattuna tuolloin
vallankumouksellinen Härmän oloissa.
Suuri Kunnia Toivo Jalmarille siitä, ettei mankunut Yhteiskunnalta
varoja hankkeisiinsa. Nähtävästi Maisteri ajatteli asian niin, että
hömppä -osasto kustantakoon vakavamman tuotannon. Aivan oikein! -
Nythän on jo vuosia sensijaan ollut Suomessa käytäntönä, että
Yhteiskunnan pitäisi maksaa KAIKKI leffamaakareiden kulungit.
Rahanpyynnöt Yhteiskunnalta eivät tunne rajaa, eivät määrää. Irvokkain
esimerkki tästä ahneudesta nähtiin parin vuoden takaisessa
elokuvatuottajien (pääsääntöisesti sangen varakasta porukkaa)
"lakossa", joka tietenkin lässähti omaan naurettavuuteensa. Siis
miljunäärit "lakossa" kun ei Valtiolta heru lisää fyffeä?
Nyt he ovat sitten taas kiltisti ruodussa ja käsi ojossa... Ja vielä
jos saisi kutsun Linnan Juhliin...
Särkkä -elämänkerta on opettavainen stoori siinäkin mielessä, että
Särkällä/Suomen Filmiteollisuudella vaikeuksia tosiaankin riitti. Kuten
T.J. jossakin kohtaa toteaa, vaikeudet olivat ajoittain "Vuoren
korkuisia".
Tätä on hyvä miettiä, kun omat vastoinkäymiset joskus tuntuvat
ylipääsemättömiltä. Särkän kuviot olivat kuitenkin tuhatkertaisesti
suurempia.
Käsittämättömän aikaansaapa henkilö. Varsinainen voimanpesä.
Legendaarinen ärhentelijä, Valistunut YksinValtias, jolla toisten
todistajanlausuntojen mukaan oli kuitenkin Hyvä Sydän.
Ajatus, joka kirjaa lukiessa nousee esiin, on JOUSTAVUUDEN periaate
pitkän uran luomisessa. T.J. omasi kyvyn vaihtaa hevosta aina tarpeen
ja tilanteen mukaan, urhokekkosmaisesti. Sodan aikana Saksa oli Suomen
Filmiteollisuuden yhteistyökumppani jossakin järjestö- ja
materiaalikysymyksissä. Tuulen suunnan käännyttyä Ystävä löytyikin
joustavasti Yhdysvalloista. Nin se käy...
Samoin opus palauttaa mieleen amerikkalaisen sanonnan: "What makes that
guy tick?". Mistä tuollainen yli-aktiivisuus kumpuaa? Kunnianhimosta?
Tuskin rahanahneudesta kuitenkaan - kaikesta päättäen Särkällä ei
törsäämiseen ollut kunnolla edes aikaakaan.
Avioliitto dokumentoidaan paitsi pitkäksi - vuosikymmenien mittaiseksi
- myös onnettomaksi. Ehkä sieltä puolelta löytyy tekemisen vimmalle
selitys? Kenties työmaalla viihtyi paremmin kuin kotona?
Hauskaa on joka tapauksessa lukea tuon ajan naimakaupoista:
"Margarita Beljavsky oli vanhempiensa ainoa lapsi ja toi tullessaan
yhteiseen pesään vähintäinkin kohtuullisiksi katsottavat myötäjäiset -
sekä irtaimistoa että käteistä rahaa."
Tekemisen motiivia on tosiaankin hyvä miettiä, jos sattuu tuntemaan
"omat aikaansaannoksensa" mitättömiksi jonkun SuurMiehen suorituksiin
verrattuina: Mitä jos kuitenkin pesää tuli vaikkapa tuhatkertainen
määrä MahtiHenkilö X:ään verrattuna? Kumpi voitti?
Eikä Suomi olisi Suomi, ellei T.J.:stäkin olisi leivottu Neuvos - maan
ensimmäinen Elokuvaneuvos. Prohvessoorin tittelistäkin hän oli 50
-luvulla kiinnostunut, mutta Edvin Linkomies kuuluu torpedoineen
hankkeen: "Semmoinen mies, joka tekee Pekka Puupäitä ja muita, ei
mitään professorin titteliä ansaitse".
Naiskauneudelle T.J. kirjan mukaan ei ollut sokea. Ja kyllä, hänen
työtoverihinsa kuuluivat vuosikymmenien saatossa niin Ester Toivonen,
Ansa Ikonen kuin Regina Linnanheimokin...
"Särkka piti nuorista, kauniista naisista", kertoo Kari Uusitalo.
Tästä esimerkkinä kirjassa on kerrottu pitkäksi ja kosteaksi venähtänyt
lounasistunto Anneli Saulin kanssa Porvoon Seurahuoneella. Siinä
shamppanjalasit lentelivät, kun T.J. pääsi nuoren filmitähden kanssa
vauhtiin - ja siinäkö kaikki? Ja sittenkö taas töihin - katsomaan,
"kuinka suurta pyörää mies jaksaa pyörittää". - Ei ollut helppoa tuon
ajan miehillä.
Vuosikymmenien työn ja yrittämisen jälkeen Tuho - niin firman suhteen
kuin henkilökohtaisestikin. Makaaberi sekin Elämän Ehtoopuolen kohtaus,
jossa Toivo Jalmari herää sairaalassa - jalka amputoituna.
Toista yhtä suurta FilmiMogulia Suomeen ei synny enää koskaan.
Mutta osa Särkän leffoista jäi elämään - esimerkiksi juuri
Matti Kassilan "Elokuu" kestää uusintakatsomisen aina muutaman vuoden
välein.
(TUKHOLMA 14.11.2008)
|
|