Herätys
tiistaina 26. huhtikuuta Kolilla. Hotelli Kolilla.
Siellä on huippuedullinen 3 vrk:n majoituspaketti, jota hyödynnän.
Aivan käsittämättömän halpa. Oma huone,
hotelli lähes tyhjä tähän aikaan vuodesta, telkku,
sauna, Hesari tulee, vapaa netin käyttö, hyvä aamiainen
- ja kuvauskohteet käden ulottuvilla! Ei tarvitse aina lähteä
hikiselle, vaivalloiselle erävaellukselle saadakseen luontokuvia!
Edellinen päivä jäikin mieleen yhtenä kaikkien
aikojen onnistuneimmista kuvauspäivistä, kokonaisuus huomioiden.
Aurinkoinen, lämmin kevätpäivä Kolilla, ei ihmisiä
missään, hereille auringonnousu-sessioon jo 04.30. Sitten
takaisin goisimaan, ja keskipäivällä hieno maisemasessio
Akka-Kolilta. Välillä hotellille kahville ja lehtiä
lukemaan sekä nettiin. Sitten vielä iltapäivällä
extra-bonuksena onnistunut käpytikka -sessio. Tikka niin tohkeissaan,
työn touhussa, että päästi hiipimään
noin viiden metrin päähän... Sille matskulle tulee
varmasti käyttöä...
Tiistai-aamu pilvisempi, ja kun tämä keikka on jo "kotona",
aikaa lorvailla aamupalapöydässä ja syventyä
Karjalaiseen.
Iso juttu uudesta Pohjois-Karjala kuvateoksesta.
Alkaa kiinnostamaan, kun tekijöiden joukossa näkyy olevan
tuttu fotari, suuresti arvostamani Koli -kuvaaja Markku Tano. Markun
Koli -kuvathan edustavat Koli -kuvaston ehdotonta huippua, jonka
yli lienee mahdotonta päästä. Kenenkään.
Ja herra Tanoon on vuosien varrella muutaman kerran tullut törmättyä
Kolilla ja muuallakin Pohjois-Karjalassa. Jutustelun merkeissä.
Mukava mies.
Lehtijutun kuvituksena komea Heikki Kokkosen kuva Haapajoen Lohikoskesta
sydäntalven kuutamossa.
Artikkelia lukiessa pomppasi silmille, että tekijät -
kirjan kolmas kuvaaja on kontiolahtelainen Matti Pihlatie - olivat
saaneet "yli 100 000 euron" tuen kirjahankkeelleen "Pohjois-Karjalan
ympäristökeskuksen Euroopan aluekehitysrahaston Tavoite
1 -ohjelman" (meniköhän oikein:-)) avustuksen muodossa.
Asia ikään kuin vain ohimennen mainittiin Karjalaisen
jutussa.
Sitten tulin ajatelleeksi avustuksen määrää.
Ja luonnetta.
Teoksen painosmääräksi ilmoitetaan 4500 kappaletta,
ja myyntihinnaksi 40 euroa. Kirjakaupoissa. Lisäksi tekijät
myyvät kirjaa suoraan.
Laskekaamme hiukan:
Mikäli koko painos onnistutaan saamaan kaupaksi, tavanomaisen
kirjakauppojen provision ollessa 35 - 40 %, kertyy myyntituloja
180 000 euroa miinus noin 66 000 euroa eli n. 114 000 euroa. Eli
saatu avustus vastaa melkein myyntituottoja. Ja avustus tullee etukäteen.
Karjalaisen artikkelissa mainitaan, että kirjan kuvastosta
"paljon" on kaivettu kuvaajien arkistoista.
Tuollaisen kuvateoksen valmistuskustannukset ovat toki melkoiset.
Sattumalta olen kirjan itsekin kustantanut, joten jonkinlaisen
"valistuneen arvauksen" voinen tässä esittää.
Oman kirjani verolliset taitto- käännös- ja painatuskulut
olivat noin 6,50/kpl. Painos oli 2500 kpl, josta määrästä
vajaa puolet piti saada kaupaksi, ennekuin projekti oli plussan
puolella.
Laskekaamme, että tämän Pohjois-Karjala -teoksen
vastaavat kustannukset ovat tuplasti edellä mainitun 6,50.
Kuvia ja kokoa on noin kolme kertaa enemmän kuin omassani,
mutta kun painos on noin suuri, laskee yksikköhinta radikaalisti.
Siis 13,-/kpl. Eli yhteensä noin 59 000 euroa.
4500 kpl:n painoksesta pitäisi saada kaupaksi siis noin vähän
yli puolet, jotta kirja olisi myyntituottojen osalta omillaan. Esimerkiksi
2500 (yli puolet painoksesta myyty) x 25,20 (laskennallinen tukkuhinta)
= 63 000,-.
Mutta hetkinen! Kolme kuvaajaammehan saivat avustusta teokselleen
100 000 euroa!
Eli kun laskemme mukaan projektin suunnittelu- ja uuden materiaalin
kuvauskulujakin 100 000 euroon asti, huomaamme avustuksen mitä
ilmeisimmän riittävän koko projektiin.
Lopputulos:
Avustuksella 100 prosenttisesti maksettu kirjaprojekti. Tämä
on siis "valistunut arvaus".
Päinvastoin kuin omarahoitteisen pienkustantajan, Pohjois-Karjala
-teoksen tapauksessa kustantajien ei tarvitse myydä painoksesta
vajaata puolta päästäkseen omilleen. He voivat aloittaa
suoraan "puhtaalta pöydältä". Se jokaisen
kustantajan kohtalokas "break-even-point" on saavutettu
jo kirjan ilmestyessä, kiitos EU -tuen.
Mitä kirjaa sitten menee kaupaksi, on jo tulopuolella.
4500 x 40,- miinus välityspalkkio 35 - 40 % = n. 111 600,-
euroa. Tuloa. Normaali kustantajan yrittäjäriski on EY
-tuella eliminoitu pois.
Jos ei tämä ole sosialismia, niin mikä sitten on?
Yllä olevat laskelmat ovat tietenkin suuntaa -antavia, mutta
tapauksen ydin käy niistä selväksi. Ja toki painoksesta
voi osa jäädä myymättäkin, joutua alennusmyyntiin
tms. Toisaalta herroilla on mahdollisuus myös kovakatteiseen
suoramyyntiin. Ainakin 27.4.2005 kirjaa näkyi iso pino Ilomantsin
kirjakaupassa, ja kauppiaan mukaan teokset olivat tulleet Kokkoselta
suoraan. Sitä paitsi ainahan kirjasta on kuvaajalle muutakin
hyötyä kuin puhdas myynti. Kirja on mm. referenssi.
Eikö muuten, Rakas Lukija, olekin TÖRKEÄÄ,
että puhun tässä rahasta! Moni tietenkin tekee johtopäätöksensä:
"Se Pitkänen on vaan kateellinen ja katkera!" Sopikaamme
niin! :-)))
Seuraavana päivänä Joensuussa uteliaisuuttani kävin
tutustumassa itse kuvateokseen. Suomalaisen tiskillä niitä
oli näytillä, ja aikaa 18.10 IC -junan lähtöön
Helsinkiin noin 15 minuuttia. Siis juuri sopivasti teokseen perehtymistä
varten. Sillä eiväthän fotarit toistensa kirjoja
osta, muutamaa poikkeusta lukuun ottamatta.
Kaunista, kaunista, niin kaunista! Ja tietenkin EU:n lippu etusivulla
muistuttamassa, kuka viulut maksaa.
Upein näkemäni lummekuva. Mikä valo!
Aukeama aukeaman perään henkeäsalpaavan näyttäviä
Pohjois-Karjala kuvia. Ei siinä mitään. Vaikka unelmiahan
luontokuvaus rakentaa. Arki on ihan jotakin muuta. Pohjois-Karjalassakin.
Mutta, mutta.
Pieni yksityiskohta: Miksi ihmeessä yksi söherö
jonkun "vieraan" kuvaajan susikuva oli väkisin ympätty
mukaan? Särähtää pahasti.
Ja kun kirjaa pitää kädessään, joutuu
ymmälleen sidontaratkaisusta. Kirja on "paketoitu"
niin pletkuksi, että muljahtelee käsissä kuin saippuapala.
Hieno, samettinen paperi ei pysy "kansissa" liian pehmeän
selkäsidonnan johdosta! Kirja ei pysy käsissä jämäkkänä.
Eli koko mittava hanke on pahasti mokattu sidontavaiheessa. Varsinainen
antiklimaaksi. Vuosien saatossa, ja ennemminkin, tästä
tulee ongelmia. Taatusti.
Mutta mielenkiintoinen kuvio, kuitenkin. Kuvaajat varmaankin pääsevät
tekemään tiliä, ja saivat samalla arkistojaan putsatuiksi.
Ja saatiinhan Brysselistä palautettua tällä keinoin
pieni siivu niistä sinne lähettämistämme rahoista.
Tulee vain mieleen, minkälainen markkinahäiriö on
kyseessä. Kun yrittäjäriski täten sosialisoidaan
pois.
Onhan meitä yksityisyrittäjiäkin vielä muutama
jäljellä sinnittelemässä. Vaikka tuntuukin,
että siinä on kyse nykyään vain jonkinlaisesta
typeryydestä.
Pelimiehet ne värkkäilevät noita EU-tuki -anomuksiaan.
Ja rahoittavat luontokuvaustaan niin.
Mutta niinhän se mennee, pojjaat. Tässäkin asiassa:
"The Winners Take It All!"
(TOUKOKUU 2005)
|