| 
             Kevyttä lukemista. Erittäin kevyttä! Pokkarissa 
              220 sivua, ja painoa vain 139 grammaa. 
            Tarttui käteen jonkin hotellin "unohdettujen kirjojen" 
              hyllystä. Matkaa kotiin oli vielä useita päiviä, 
              ja pakko oli saada jotakin lukemista. 
            Niin, Mauri Sariola. Suomalaisen dekkarikirjallisuuden ikoni vuosikymmenien 
              ajan. Loi legendaarisen rikostarkastaja Olavi Susikoski -hahmon. 
              Ilmeisesti tienasi hyvin stooreillaan. Ainakin häneltä 
              lienee peräisin tuo kuolemattomaksi muodostunut tokaisu: "Mitäpä 
              siitä, jos on ruhtinaalliset tulot, mikäli menot kuitenkin 
              ovat suuriruhtinaalliset!" Kiitos, Mauri! 
            Muistin lukeneeni ensimmäisen Sariolani joskus teini-ikäisenä, 
              mökillä. "Isänmaan parturit" löytyi 
              vintiltä sateisena elokuuna. Se ei ollut Susikoski -tarina, 
              vaan avainromaani 50 -luvun sisäpolitiikan likaisesta pelistä. 
              Taisi sivuta korruptiota jotenkin, ja Kekkosen vaalikampanjaa, ellen 
              erehdy. Kovaa peliä Pohjolassa - pohjalta. 
            Ai niin, ja sitten sotaväessä Karjalan Prikaatin Sotilaskodin 
              kirjastosta Sariolan Kustaa Mauri Armfelt -elämänkerta. 
              Maurillehan taisi joskus uransa puolivälissä tulla tarve 
              todistaa, että hän pystyy muuhunkin kuin dekkarien vääntämiseen. 
              Ja Armfelt lienee ollut hänelle jonkinlainen sankarihahmo. 
            Mutta nyt siis Susikoskea. Elämäni toinen, ja samalla 
              viimeinen Susikoski. 
            Kotimaisen jännityskirjallisuuden taso on noussut niin huimasti, 
              että Sariolan teksti vaikuttaa ajoittain jopa tahattoman koomiselta. 
            Aloitetaanpa vaikka kirjailijan naiskuvasta: 
            "... vyötärön ampiaisviiva korostui varsin 
              houkuttelevasti." 
            "... korkea povi ja voimakas lantio piirtyivät esiin 
              löyhän vaatekappaleen altakin." 
            Täytyi oikein tarkistaa teoksen ilmestymisvuosi. Aivan oikein, 
              1970 -lukua. Ja kuitenkin silloin oli jo melkein vuosikymmen kulunut 
              60 -luvun "seksuaalisesta vallankumouksesta". Mitenköhän 
              jäykkää sitten 40- ja 50 -luvuilla mahtoikaan olla? 
              Hirvittää ajatellakaan. Tai toisaalta. Ehkäpä 
              silloin olivatkin kovat lataukset ilmassa? 
            Edelleen:  
            "Eihän niin hyvää nelikymmenvuotiasta naista 
              olekaan, ettei pariin kaksikymmenkesäiseen vaihtaisi." 
            Aivan, Mauri oli macho. Eikä peitellyt kynttiläänsä 
              vakan alle. 
            Eri asia on, onko jonkun asian korostettu painottaminen sitten 
              kovin vakuuttavaa. Telkusta tuli kiintoisa Norman Mailerin haastattelu, 
              ja tämä puhui Hemingwaystä oivaltavasti. Ernesthän 
              korosti myös maskuliinisuutta, mutta Maileria hän ei onnistunut 
              vakuuttamaan. Mailer epäili, että Hemingway oli ollut 
              herkkä lapsi, ja aikuisuuden machoilut jättivät vaikutelman, 
              että Ernestillä oli "liian leveät hartiat liian 
              honteloilla jaloilla". Jotakin tämmöistä on 
              ounastelevinaan tässäkin Sariolan tapauksessa.  
            Ja Sariola oli isänmaallinen, niin isänmaallinen. 
            Hirvenmetsästyksestä alkuunsaavassa rikostarinassa sivalletaan 
              aina sopivan paikan tullen niin pitkätukkia, Vanhan Kellarin 
              radikaaleja, taiteilijoita, maolaisia kuin Chilen sotilasjuntan 
              silloisia fasisteiksi-haukkujiakin. Muistuu mieleen, miten sotilaskypäräpäinen 
              Sariola otti eräässä tv-proggiksessa yhteen toisen 
              aikansa voimahahmon, poliittisesti vastakkaista laitaa edustaneen 
              Eino S. Revon kanssa. Inttämiseksi meni, ja vaikutelma oli 
              säälittävä. Repo veti pidemmän korren. 
             
            Hetkinen! Minähän olen istunut yhden kosteahkon iltapäivän 
              samassa ravintolassa, Viiskulman Primulassa, kirjailija Sariolan 
              kanssa! Tosin eri puolella salia, mutta tarkkailuetäisyydellä 
              kuitenkin. Ja vuosi oli juuri tämä sama 1974, jolloin 
              "Susikosken ajojahti" ilmestyi. Vai tällaista sillä 
              Sariolalla silloin oli työn alla! Mauri piti Primulassa hoviaan. 
              Pöytä oli koreana, ja naurua piisasi. Olin siihen aikaan 
              juuri semmoinen Sariolan inhoama "pitkätukka". Kovin 
              kaukana olivat maailmamme tuolloin toisistaan. Nyt ehkä hivenen 
              lähempänä. 
            Mutta kyllähän Mauri kirjoittaa osasi. Eihän siitä 
              ole kysymys. Tämmöistä tanakkaa lehtimiestekstiä. 
            Tyyli sopivan juntahtavaa suuren yleisön makuun. Esimerkiksi 
              Humppilan motelliin yöksi ajaessaan Susikoski muistelee vesi 
              kielellä, että motellin baarin juustosämpylöissä 
              on sitten juustoviipaleiden alle levitetty voita kitsastelematta! 
            Vaikka eipä tämä stoori nyt niitä kaikkein 
              sofistikoiduimpia rikostarinoita ole. 
            Ihan klassisesti Sariola harhauttaa lukijan melko loppuun asti 
              epäilemään väärää tahoa, ja loppupuolella 
              sitten tarina saa uuden käänteen. Niin kuin pitääkin. 
            Hauska yksityiskohta on, että kun nykyään puhutaan 
              mm. elokuvien yhteydessä nk. "product placementistä", 
              näyttää se luontuneen Maurilta jo 70 -luvulla. Susikoski 
              nimittäin vetää nimenomaan COLT -röökiä, 
              ja merkki mainitaan säännöllisesti. Mikä lieneekään 
              asian taloudellinen tausta, mene tiedä. Ehkä hyväkin 
              diili.  
            Mauri Sariola oli painosten kuningas. Kultakaivos metsäteollisuudelle, 
              kustantajalle ja kirjapainolle. Helppo ymmärtää, 
              että "kansan syvät rivit" ottivat nämä 
              kertomukset omikseen.  
            "Susikosken ajojahdin" rikoksen takana ovat seksi ja 
              raha. Niinpä tietenkin. Niin aina. 
            Lukija tuleekin ajatelleeksi poliisityötä noin yleensä. 
            Luulisi sen ammatin jos minkä tekevän ihmisestä 
              kyynisen, kun kertaa toisensa jälkeen joutuu toteamaan että 
              "joko taas"? 
            Mutta semmoinen oli elämäni viimeiseksi jäänyt 
              Mauri Sariolan kirjoittama kirja. Kirjailija ei anna aihetta jatkotoimenpiteisiin. 
              Mauri on tehtävänsä tehnyt. Mauri saa nyt mennä. 
              En ehdi lukea häntä enää. 
            "Parempi kertarutina kuin ainainen kitinä!", Mauri 
              Sariolan elämäkerran otsikkoa lainataksemme. 
            (HUHTIKUU 2005) 
             
               
             
             
             |