Kevyttä lukemista. Erittäin kevyttä! Pokkarissa
220 sivua, ja painoa vain 139 grammaa.
Tarttui käteen jonkin hotellin "unohdettujen kirjojen"
hyllystä. Matkaa kotiin oli vielä useita päiviä,
ja pakko oli saada jotakin lukemista.
Niin, Mauri Sariola. Suomalaisen dekkarikirjallisuuden ikoni vuosikymmenien
ajan. Loi legendaarisen rikostarkastaja Olavi Susikoski -hahmon.
Ilmeisesti tienasi hyvin stooreillaan. Ainakin häneltä
lienee peräisin tuo kuolemattomaksi muodostunut tokaisu: "Mitäpä
siitä, jos on ruhtinaalliset tulot, mikäli menot kuitenkin
ovat suuriruhtinaalliset!" Kiitos, Mauri!
Muistin lukeneeni ensimmäisen Sariolani joskus teini-ikäisenä,
mökillä. "Isänmaan parturit" löytyi
vintiltä sateisena elokuuna. Se ei ollut Susikoski -tarina,
vaan avainromaani 50 -luvun sisäpolitiikan likaisesta pelistä.
Taisi sivuta korruptiota jotenkin, ja Kekkosen vaalikampanjaa, ellen
erehdy. Kovaa peliä Pohjolassa - pohjalta.
Ai niin, ja sitten sotaväessä Karjalan Prikaatin Sotilaskodin
kirjastosta Sariolan Kustaa Mauri Armfelt -elämänkerta.
Maurillehan taisi joskus uransa puolivälissä tulla tarve
todistaa, että hän pystyy muuhunkin kuin dekkarien vääntämiseen.
Ja Armfelt lienee ollut hänelle jonkinlainen sankarihahmo.
Mutta nyt siis Susikoskea. Elämäni toinen, ja samalla
viimeinen Susikoski.
Kotimaisen jännityskirjallisuuden taso on noussut niin huimasti,
että Sariolan teksti vaikuttaa ajoittain jopa tahattoman koomiselta.
Aloitetaanpa vaikka kirjailijan naiskuvasta:
"... vyötärön ampiaisviiva korostui varsin
houkuttelevasti."
"... korkea povi ja voimakas lantio piirtyivät esiin
löyhän vaatekappaleen altakin."
Täytyi oikein tarkistaa teoksen ilmestymisvuosi. Aivan oikein,
1970 -lukua. Ja kuitenkin silloin oli jo melkein vuosikymmen kulunut
60 -luvun "seksuaalisesta vallankumouksesta". Mitenköhän
jäykkää sitten 40- ja 50 -luvuilla mahtoikaan olla?
Hirvittää ajatellakaan. Tai toisaalta. Ehkäpä
silloin olivatkin kovat lataukset ilmassa?
Edelleen:
"Eihän niin hyvää nelikymmenvuotiasta naista
olekaan, ettei pariin kaksikymmenkesäiseen vaihtaisi."
Aivan, Mauri oli macho. Eikä peitellyt kynttiläänsä
vakan alle.
Eri asia on, onko jonkun asian korostettu painottaminen sitten
kovin vakuuttavaa. Telkusta tuli kiintoisa Norman Mailerin haastattelu,
ja tämä puhui Hemingwaystä oivaltavasti. Ernesthän
korosti myös maskuliinisuutta, mutta Maileria hän ei onnistunut
vakuuttamaan. Mailer epäili, että Hemingway oli ollut
herkkä lapsi, ja aikuisuuden machoilut jättivät vaikutelman,
että Ernestillä oli "liian leveät hartiat liian
honteloilla jaloilla". Jotakin tämmöistä on
ounastelevinaan tässäkin Sariolan tapauksessa.
Ja Sariola oli isänmaallinen, niin isänmaallinen.
Hirvenmetsästyksestä alkuunsaavassa rikostarinassa sivalletaan
aina sopivan paikan tullen niin pitkätukkia, Vanhan Kellarin
radikaaleja, taiteilijoita, maolaisia kuin Chilen sotilasjuntan
silloisia fasisteiksi-haukkujiakin. Muistuu mieleen, miten sotilaskypäräpäinen
Sariola otti eräässä tv-proggiksessa yhteen toisen
aikansa voimahahmon, poliittisesti vastakkaista laitaa edustaneen
Eino S. Revon kanssa. Inttämiseksi meni, ja vaikutelma oli
säälittävä. Repo veti pidemmän korren.
Hetkinen! Minähän olen istunut yhden kosteahkon iltapäivän
samassa ravintolassa, Viiskulman Primulassa, kirjailija Sariolan
kanssa! Tosin eri puolella salia, mutta tarkkailuetäisyydellä
kuitenkin. Ja vuosi oli juuri tämä sama 1974, jolloin
"Susikosken ajojahti" ilmestyi. Vai tällaista sillä
Sariolalla silloin oli työn alla! Mauri piti Primulassa hoviaan.
Pöytä oli koreana, ja naurua piisasi. Olin siihen aikaan
juuri semmoinen Sariolan inhoama "pitkätukka". Kovin
kaukana olivat maailmamme tuolloin toisistaan. Nyt ehkä hivenen
lähempänä.
Mutta kyllähän Mauri kirjoittaa osasi. Eihän siitä
ole kysymys. Tämmöistä tanakkaa lehtimiestekstiä.
Tyyli sopivan juntahtavaa suuren yleisön makuun. Esimerkiksi
Humppilan motelliin yöksi ajaessaan Susikoski muistelee vesi
kielellä, että motellin baarin juustosämpylöissä
on sitten juustoviipaleiden alle levitetty voita kitsastelematta!
Vaikka eipä tämä stoori nyt niitä kaikkein
sofistikoiduimpia rikostarinoita ole.
Ihan klassisesti Sariola harhauttaa lukijan melko loppuun asti
epäilemään väärää tahoa, ja loppupuolella
sitten tarina saa uuden käänteen. Niin kuin pitääkin.
Hauska yksityiskohta on, että kun nykyään puhutaan
mm. elokuvien yhteydessä nk. "product placementistä",
näyttää se luontuneen Maurilta jo 70 -luvulla. Susikoski
nimittäin vetää nimenomaan COLT -röökiä,
ja merkki mainitaan säännöllisesti. Mikä lieneekään
asian taloudellinen tausta, mene tiedä. Ehkä hyväkin
diili.
Mauri Sariola oli painosten kuningas. Kultakaivos metsäteollisuudelle,
kustantajalle ja kirjapainolle. Helppo ymmärtää,
että "kansan syvät rivit" ottivat nämä
kertomukset omikseen.
"Susikosken ajojahdin" rikoksen takana ovat seksi ja
raha. Niinpä tietenkin. Niin aina.
Lukija tuleekin ajatelleeksi poliisityötä noin yleensä.
Luulisi sen ammatin jos minkä tekevän ihmisestä
kyynisen, kun kertaa toisensa jälkeen joutuu toteamaan että
"joko taas"?
Mutta semmoinen oli elämäni viimeiseksi jäänyt
Mauri Sariolan kirjoittama kirja. Kirjailija ei anna aihetta jatkotoimenpiteisiin.
Mauri on tehtävänsä tehnyt. Mauri saa nyt mennä.
En ehdi lukea häntä enää.
"Parempi kertarutina kuin ainainen kitinä!", Mauri
Sariolan elämäkerran otsikkoa lainataksemme.
(HUHTIKUU 2005)
|