|
Yhdeksänkymmentä
seitsemän minuuttia pelkkää piinaa.
Ihan uteliaisuutta tuli käytyä tsekkaamassa tämäkin
raina, kun siitä niin paljon mediassa on viime viikkoina juttua
ollut. Useissa nuorten ilmaislehdissä isot arviot, Suomessa
dj -keikalla (hänen toinen ammattinsa) vierailleen ohjaajan
haastattelu Nyt -liitteessä jne. Kirjan suomennoskin julkaistaan
juuri sopivasti samaan aikaan. Varsinaista "tuotteistamista".
Stoori pohjautuu ilmeisesti "piireissä" jonkinlaista
kulttimainetta nauttivan amerikkalaiskirjailija J.T. LeRoyn omaelämänkerralliseen
kirjaan "The Heart Is Deceitful, Above All Things" (lainaus
Raamatusta).
Raju kertomus 14 -vuotiaana äidiksi tulleen Sarahin ja Jeremiah
-pojan huumeiden, väkivallan ja prostituution täytteisestä
elämästä Jenkkilän katuojissa. Pillun kauppaamista
spiidin voimalla rekkakuskeille kaman ja safkan saamiseksi, pikkupojan
seuratessa tilannetta vierestä. Milloin ei tullut mutsin pokien
turpaanvetämäksi.
Kuuluisasta italialaisesta taiteilijasuvusta lähtöisin
oleva Asia Argento näyttelee itse naispääosan tässä
ohjaamassaan elokuvassa. Lapsen roolissa useita eri poikia, ikäkaudesta
riippuen.
Aivan hirveää elämää. Amerikan nk. "white
trash" -osastoa pahimmillaan.
Huoraamista, pedofiliaa, mielisairautta, vieroitusoireita, väkivaltaa.
Roskiksista dyykkaamista. Ei valon pilkahdustakaan mistään.
Lohdutontakin lohduttomampaa.
Ja kaikki tämä punk -hengessä, jatkuvan räminän,
varsinaisen musiikkisaastan rytmittämänä.
Ohjaaja/näyttelijä Asia Argento on ottanut ohjenuorakseen
tehdä itsestäänkin mahdollisimman vastenmielisen
näköisen. Sehän on naisnäyttelijöillä
meilläkin niin "trendikästä": heittää
"rankka" roolityö.
Herää vain kysymys, että miksi ihmeessä?
Missä tässä kaikessa on "lisä-arvo"?
Ei missään.
Ei ainoatakaan todella omaperäistä kerronnallista oivallusta
koko leffassa, ei yhtään ahaa! -elämystä tarjolla,
kertaakaan ei saa nauraa. On se niin surkeeta!
Mutta epäilemättä "media-seksikästä"
kamaa. Kutsuja ja haastattelupyyntöjä satelee.
Ja kun näyttelijäkaarti - pojatkin - ovat noin etovia,
tulee katsojalle väistämättä mieleen, että
jos nuo luuserit sittenkin ANSAITSEVAT tuon kurjan kohtalonsa? Ehkä
he ovat luusereita juuri siksi, että ovat noin vastenmielisiä
ihmisiä? Joka tapauksessa mahdotonta tuntea sympatiaa heitä
kohtaan.
Sivuosissa vilahtelee tuttuja vuosien varrelta: Legendaarisen "Easy
Riderin" toinen sankari, Peter Fonda, jolle vuodet ovat olleet
armollisia, ainakin moneen muuhun verrattuna. Marilyn Manson -hörhö.
Ai niin, ja olihan sentään hauska tavata parinkymmenen
vuoden takainen seksipommi Ornella Muti pitkästä aikaa.
Tätiytyi sitten hänkin. Kauneus on katoavaista. Ja nimenomaan
juuri se. Vaikka ei siitä ole kuin hetki, kymmenen vuotta,
kun erään lehden maailmanlaajuisessa äänestyksessä
hänet valittiin "The Most Beautiful Woman Of The Worldiksi".
Itse tarina erkanee välillä ihan käsittämättömiin
sfääreihin. Jokin hinku ohjaajalla on ollut ympätä
kummallista "taiteellista symboliikkaa" filkkaan elokuvan
loppupuolella. Sekoilua verta vuotavilla hiilenpalasilla, käsittämätöntä
höpötystä "seinien vahtimisesta" jne. Ei
yksinkertaisesti toimi. No way!
Niin kuin ei tässä pätkässä mikään
muukaan. Eikä tämä oikeesti mikään elokuva
olekaan, vaan sairaskertomus. Mahdollisesti terapeuttinen tarinan
kirjoittajalle, mutta katsojalle ajanhukkaa. Harmittaa että
tuli iskettyä kätensä paskaan. No, onneksi arkisin
iltapäivänäytökset ovat vähän halvempia.
Jos oikein, oikein kovasti yrittää edes jotakin positiivista
leffasta löytää, löytyy se ohjaajan haastattelusta
(HS/Nyt 24.3.05): Hän ihmettelee, miksi äidiksi voi tulla
lähes kuka vaan, mutta moniin muihin asioihin, vaikkapa ajokorttiin,
tarvitaan tutkinto.
Todellakin. Näinhän se on. Miksi ihmeessä äidiksi
tuleminen olisi jokin "oikeus"?
(MAALISKUU 2005)
|
|