|   | 
             Yhdeksänkymmentä 
              seitsemän minuuttia pelkkää piinaa. 
               
              Ihan uteliaisuutta tuli käytyä tsekkaamassa tämäkin 
              raina, kun siitä niin paljon mediassa on viime viikkoina juttua 
              ollut. Useissa nuorten ilmaislehdissä isot arviot, Suomessa 
              dj -keikalla (hänen toinen ammattinsa) vierailleen ohjaajan 
              haastattelu Nyt -liitteessä jne. Kirjan suomennoskin julkaistaan 
              juuri sopivasti samaan aikaan. Varsinaista "tuotteistamista". 
               
              Stoori pohjautuu ilmeisesti "piireissä" jonkinlaista 
              kulttimainetta nauttivan amerikkalaiskirjailija J.T. LeRoyn omaelämänkerralliseen 
              kirjaan "The Heart Is Deceitful, Above All Things" (lainaus 
              Raamatusta). 
               
              Raju kertomus 14 -vuotiaana äidiksi tulleen Sarahin ja Jeremiah 
              -pojan huumeiden, väkivallan ja prostituution täytteisestä 
              elämästä Jenkkilän katuojissa. Pillun kauppaamista 
              spiidin voimalla rekkakuskeille kaman ja safkan saamiseksi, pikkupojan 
              seuratessa tilannetta vierestä. Milloin ei tullut mutsin pokien 
              turpaanvetämäksi. 
               
              Kuuluisasta italialaisesta taiteilijasuvusta lähtöisin 
              oleva Asia Argento näyttelee itse naispääosan tässä 
              ohjaamassaan elokuvassa. Lapsen roolissa useita eri poikia, ikäkaudesta 
              riippuen. 
               
              Aivan hirveää elämää. Amerikan nk. "white 
              trash" -osastoa pahimmillaan. 
               
              Huoraamista, pedofiliaa, mielisairautta, vieroitusoireita, väkivaltaa. 
              Roskiksista dyykkaamista. Ei valon pilkahdustakaan mistään. 
              Lohdutontakin lohduttomampaa. 
               
              Ja kaikki tämä punk -hengessä, jatkuvan räminän, 
              varsinaisen musiikkisaastan rytmittämänä. 
               
              Ohjaaja/näyttelijä Asia Argento on ottanut ohjenuorakseen 
              tehdä itsestäänkin mahdollisimman vastenmielisen 
              näköisen. Sehän on naisnäyttelijöillä 
              meilläkin niin "trendikästä": heittää 
              "rankka" roolityö. 
               
              Herää vain kysymys, että miksi ihmeessä? 
               
              Missä tässä kaikessa on "lisä-arvo"? 
              Ei missään. 
               
              Ei ainoatakaan todella omaperäistä kerronnallista oivallusta 
              koko leffassa, ei yhtään ahaa! -elämystä tarjolla, 
              kertaakaan ei saa nauraa. On se niin surkeeta! 
             Mutta epäilemättä "media-seksikästä" 
              kamaa. Kutsuja ja haastattelupyyntöjä satelee. 
               
              Ja kun näyttelijäkaarti - pojatkin - ovat noin etovia, 
              tulee katsojalle väistämättä mieleen, että 
              jos nuo luuserit sittenkin ANSAITSEVAT tuon kurjan kohtalonsa? Ehkä 
              he ovat luusereita juuri siksi, että ovat noin vastenmielisiä 
              ihmisiä? Joka tapauksessa mahdotonta tuntea sympatiaa heitä 
              kohtaan. 
               
              Sivuosissa vilahtelee tuttuja vuosien varrelta: Legendaarisen "Easy 
              Riderin" toinen sankari, Peter Fonda, jolle vuodet ovat olleet 
              armollisia, ainakin moneen muuhun verrattuna. Marilyn Manson -hörhö. 
              Ai niin, ja olihan sentään hauska tavata parinkymmenen 
              vuoden takainen seksipommi Ornella Muti pitkästä aikaa. 
              Tätiytyi sitten hänkin. Kauneus on katoavaista. Ja nimenomaan 
              juuri se. Vaikka ei siitä ole kuin hetki, kymmenen vuotta, 
              kun erään lehden maailmanlaajuisessa äänestyksessä 
              hänet valittiin "The Most Beautiful Woman Of The Worldiksi". 
               
              Itse tarina erkanee välillä ihan käsittämättömiin 
              sfääreihin. Jokin hinku ohjaajalla on ollut ympätä 
              kummallista "taiteellista symboliikkaa" filkkaan elokuvan 
              loppupuolella. Sekoilua verta vuotavilla hiilenpalasilla, käsittämätöntä 
              höpötystä "seinien vahtimisesta" jne. Ei 
              yksinkertaisesti toimi. No way! 
             Niin kuin ei tässä pätkässä mikään 
              muukaan. Eikä tämä oikeesti mikään elokuva 
              olekaan, vaan sairaskertomus. Mahdollisesti terapeuttinen tarinan 
              kirjoittajalle, mutta katsojalle ajanhukkaa. Harmittaa että 
              tuli iskettyä kätensä paskaan. No, onneksi arkisin 
              iltapäivänäytökset ovat vähän halvempia. 
               
              Jos oikein, oikein kovasti yrittää edes jotakin positiivista 
              leffasta löytää, löytyy se ohjaajan haastattelusta 
              (HS/Nyt 24.3.05): Hän ihmettelee, miksi äidiksi voi tulla 
              lähes kuka vaan, mutta moniin muihin asioihin, vaikkapa ajokorttiin, 
              tarvitaan tutkinto. 
               
              Todellakin. Näinhän se on. Miksi ihmeessä äidiksi 
              tuleminen olisi jokin "oikeus"? 
             
             (MAALISKUU 2005)  
             
           
           | 
            |