|
Montaa hyvää
jenkkifilkkaa ei Suomeen vuosittain tuoda - tämä Alexander
Paynen ohjaama ja Jim Taylorin käsikirjoittama nk. road movie
"Sideways" on piristävä poikkeus Amerikan mainstream
-tuotannosta.
Keski-ikäisen miehen elämää...
Kaksi kaverusta, epäonnistunut kirjailija Miles ja B -luokan
saippuasarja-näyttelijä Jack lähtevät viikon
"polttarireissulle" vanhalla Saabilla kiertelemään
Kalifornian Kultamaan viiniseutuja. Tarkoituksena on golfailla,
relata ja maistella viinitilojen tuotteita. Miles on viinifriikki,
joka etsii elämän tarkoitusta Pinot Noirista.
Eikä kuluu kauaa kun häihinsä valmistautuva Jack
saa päähänsä, jotta pesääkin olis
kiva saada, ja kunnolla, tämän viikon aikana. "Viimeisen
kerran" ennen avioliiton satamaan purjehtimista...:) Nähtävästi
ystävämme Jack alitajuisesti tajuaa, että "Aviovuode
on Rakkauden hauta".
Eurooppalaisittain älykäs, kepeä mutta tosi stoori
nelikymppisten miesten elämästä. Kuinkas Junnu Vainio
-vainaa siinä yhdessä biisissään lauloikaan:
"Itkeehän joskus myös nelikymppinen, sillä suurin
piirtein sellaista elämä on..." Viimeistään
tuossa iässä alkavat jo haaveet haihtua, mutta onneksi
tarinamme kaverukset saavat sentään jotakin tilallekin,
ja lopussa on hitunen toivoa.
"Pidetään nyt vähän hauskaa, ei me tästä
yhtään nuorennutakaan" -teemalla baanalle säntäävän
parivaljakon kommelluksista ei puutu komediallisia aineksia. Herkullinen
on esimerkiksi kohtaus, jossa Miles käy sieppaamassa Jackin
unohtuneen lompsan erään pariskunnan makuuhuoneesta kesken
näiden panopuuhien. Jack unohti sen sinne tullessaan yllätetyksi
rysän päältä miehen saapuessa yllättäen
kotiin... Leffa tuo mieleen Hal Ashbyn rainat 1970 -luvulta, etenkin
"Saattokeikan", ja taas toisaalta ranskalaisen Eric Rohmerin
aurinkoiset ihmissuhdeleffat Provencesta.
Kipeän tuttu taas on kohtaus, jossa Miles -ressukka saa kännipäissään
"ajatuksen" soittaa exälleeen "selvittääkseen
asioita". Kukapa jurripuheluita ei olisi soittanut, tai vastaanottanut.
Todennäköisesti molempia. Jenkkilässä luurijuoppoudelle
näkyy olevan oikein oma termikin: "Drunk'n Dial".
"Mitä kuuluu, Marja-Leena?"
Niin, Kaliforniassahan paistaa aina aurinko, ja paikoitellen elokuvan
upea kuvaus muistuttaa Viini -lehden reportaasien kuvastoa.
Viiniä kuluu pätkässä huomattavia määriä,
ja käypä elokuva paikoitellen johdatuksesta viininmaistelun
saloihin ja viinin filosofiaan. Opimme myös, miksi eräs
lajike niin hyvin Kalifornian rannikolla menestyy.
Viini paranee - useimmiten - vanhetessaan (kuten miehetkin), ja
viiniä tulee säilyttää vaaka-asennossa - siis
"Sideways". Ja viinin maistelussa tutkimalla viinin koostumusta
lasin reunaa vasten vaaka-asennossa erottuvat viinin luonteesta
eri nyanssit.
Vähän niin kuin ihmisilläkin. Pysty-asennossahan
suusta pursuaa monenmoista stiknafuulaa, mutta vaaka-asennossa -
"Sideways" - todellinen luonne paljastuu...
Paitsi keski-iästä ja viinistä ja Kaliforniasta,
leffassa on kyse ystävyydestä.
"Luuseri"-Miles ja "Panomies"-Jack ovat aivan
erilaisia ihmisiä, mutta frendejä, ja täydentävät
toisiaan. Älykkö ja toiminnan mies. Pessimisti ja ikuinen
optimisti.
Ilahduttavaa, että elokuvaan on mahtunut myös hyviä
naisrooleja. Jonnekin urallaan syrjäraiteelle unohtunut Virginia
Madsen Milesin pokana ja ohjaajan vaimo Sandra Oh Jackin hoitona
ovat upeita naisia ja tekevät hienot roolisuoritukset kypsinä,
varhaiskeski-ikäisinä amerikkalaisina naisina.
Amerikan Ihmemaasta leffassa on semmoinenkin kiintoisa yksityiskohta,
että täällä Kansojen Sulatusuunissa on vaikkapa
Kaliforniassa arkipäivää, että aasialaisen-oloisella
naisella on valkoinen äiti ja musta tytär! Panee ajattelemaan,
onko Amerikka tässäkin asiassa edelläkävijä.
Ehkäpä "The Shape of Things to Come" onkin,
että rodut sekoittuvat toisiinsa yhä kiivaammassa tahdissa.
Kenties se on vain hyväksi?
Kerrassaan miellyttävä, inhimillinen elokuva, joka panee
usein hykertelemään hyväntahtoisesti. Kaiken Hollywood
-räiskeen keskellä on hauska nähdä tavallisten
amerikkalaisten arkielämästä kertovaa, ihmisenkokoista
tarinointia. Kyse on humanismin vastaiskusta!
Oskareita tälle leffalle herui ainoastaan käsikirjoituksesta
- varmaankin liian "vaikea" elokuva Oscar -raadin makuun.
Ja lopussa katsoja poistuu näytöksestä erityisen
mielissään siitä, että Milesilla, joka on jo
itsekin alkanut pitää itseään kaikin puolin
luuserina, alkaa käymään munkki. Hänen pokansa
osoittautuu fiksuksi, mutta silti naisellisuutensa säilyttäneeksi,
saman viini-harrastuksen jakavaksi naiseksi. Joka on vieläpä
kropaltaan kondiksessa. Ja lapseton! Kyseessä on siis lottovoitto.
Go for it, Miles! Good luck, man!
(Maaliskuu 2005)
|
|